Aangezien er in een Ford bijna dezelfde motor ligt.
Ik heb een Jaguar X type gekocht met een tik in de motor. Deze heb ik eruit gehaald en er een nieuwe motor in gelegd. Die nieuwe motor is er rijdend uit gehaald want ik heb er zelf mee gereden en zelf uit gehaald.
Echter start hij nu niet meer. Maar hij draait wel goed rond
Wat ik allemaal heb gecontroleerd en gedaan:
Motorcomputer gewisseld en opnieuw ingeleerd met de immobilizer
Gekeken of hij een vonk krijgt(hij krijgt een vonk)
Brandstof druk is goed
Timing staat goed aan allebei de kanten
Injectors werken allemaal
Gasklephuis werkt
Hij krijgt genoeg lucht
Geen storingen
Nokkenas en krukas signaal zijn allebei ook goed
Oliedruk is goed
Alle massa punten opgeschuurd
Schone euro 98 benzine met een nieuw filter
Luchtmassa meter los gehad
Remreiniger in gespoten met het starten maar slaat daarop ook niet aan
Loopt te ploffen uit de uitlaat
Iemand nog enig idee?
Ik ben radeloos...
Alvast bedankt!
Groetjes Timothy Joosen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alles is identiek ? alle stekkers zitten vast ? Bdp sensor zit goed ?
Alle stekker zitten goed, bdp sensor kan er maar op 1 manier in
ploffen is naar mijn idee toch niet op tijd. Gaat de nokkenas mee? compressie of lektest uit voeren.
Nokkenassen gaan alle 4 mee en staan op tijd. Compressie boven de 11 bar
het is een motor zonder bougiekabels? Als hij ploft moet er toch iets niet op tijd staan of verkeerd. Hij wil wel iets gebeurt er niet op het juiste moment.
Klopt, met losse pen bobines. Klopt inderdaad ook. Ik zit zelf eraan te denken namelijk dat de kabel boom niet klopt. De kabel boom die nu met de motor gemonteerd zit is van de motor maar niet van de auto zelf. Die heb ik namelijk eruit gehaald. Als er nou een pin op een andere plek zit vanwege de motorcomputer kan hij ook niet goed ontsteken. Alles wat uit de motorcomputer loopt zou moeten kloppen maar wie weet hebben ze het in de kabel boom anders aan gelegt
Heb je de kabelboom los gehad? zou dan de kabelboom van de ene cilinder rij niet aan de andere kant moeten liggen?
Ja kabelboom heb ik los gehad. Nee de stekkers kunnen er maar op 1 manier in gelegd worden. Dit ook ivm de dynamo stekkers die naar beneden lopen. Zit er zelf nu aan te denken dat de kabel boom niet klopt want ik heb er een motor van een 2004 model in gelegt terwijl de auto uit 2001 is. Misschien dat er toen de kabels anders gelegt zijn of iets?
Hallo,
Ik zou inderdaad opteren voor de originele kabelboom!
Ik heb zelf al de meest rare zaken gezien met een niet originele kabelboom.
De bougie's vonken, er is verse benzine en geen foutcodes...
Of er is mechanische iets niet ok bv nokkenassen 180 verdraaid of de ontstekingsvolgorde klopt niet.
Dus mijn advies: eerst even de originele kabelboom van de auto plaatsen.
Veel succes!
Hey NielsAMGw203,
Ik heb gister de originele kabel boom gemonteerd maar precies hetzelfde effect als met de niet originele kabel boom. Mechanisch weet ik niet wat ik moet zoeken. Timing staat goed en daar heb ik ook niet aangezeten met de motorwissel.
Groetjes Timothy
Welke regeleenheid heb je die van de Jaguar of van de Ford? Vergelijk de nummers eens. Als dat kan dus als in beide een Bosch regeleenheid zit dat nummer.
Ik neem aan van Jaguar maar er staat overal Ford op. Welke regeleenheid bedoel je?
Motor ECU
Die is wel van Jaguar
Vergelijk nummers eens.
En daarna?
Zit me net te bedenken heb je het vliegwiel over gezet? Zit de BDP sensor in de bak?
Ja, het was eerst een handschakelde bak die op de goede motor zat maar heb daar automaat van gemaakt. Bdp sensor zit bij de krukaspoelie
Geen sensor op de bak?
Nee, alleen die ze versnelling aansturen ze solenoids
pppffff ik weet het ook niet. De motor heb je er compleet uitgepakt alleen vliegwiel over gezet en starten maar.
Motor code is het zelfde computer nummers komen overeen?
Ja precies, verder heb ik niks gedaan. De motorcomputer van de motor die er 'nieuw' inhangt zegmaar hebben we er ook aan gehangen maar werkte hij ook niet op. Hij ploft uit de uitlaat maar het lijkt er op alsof een massa verkeerd zit of dat er een plus niet goed is aangesloten maar ook dat is allemaal goed
Op de een of andere manier kijken we er toch allemaal over. Ik zeker 😊.
Ben je in het bezit van een scope?
Je bent zeker dat er benzine is(dat de injectoren opengaan) en de vonk blijft?
Waarom denk jij dat een voedings of massa probleem is?
Gewoon om zeker te zijn dat alles correct is aangesloten. Kan je per cilinder injector en bobine afkoppelen(stekker lostrekken) en kijken dat de foutcode klopt.
Heel veel succes!
Ja we kijken er allemaal overheen... Nee ben er helaas niet in het bezit van.. Ja, benzine zie ik inspuiten als het inlaatspruitstuk er vanaf is. Bougies vonken omdat ik ze alle 6 de bobines eruit heb gehaald en er nieuwe bougies in gezet heb. Oude bougie erin, en een tyribje vast getrokken zodat de bougie niet uit de bobine kwam en die toen tegen massa aangelegd. Ik denk dat omdat hij toch uit de uitlaat aan het ploffen is, maar de vonk is een beetje wit en zwak, maar ik rij zelf als dagelijkse auto ook een Jaguar X type 2.5 V6 en die lijkt erop dat die het zelfde is. Heel de kabel boom is gevormd hoe hij in die motor ruimte moet liggen. Als ik hem om zou draaien klopt het niet meer. Ik kan de stekkers los trekken maar het rare is, hij geeft geen fout codes aan.. ook niet met doorstarten, op remreiniger en vol gas slaat hij ook niet aan dus ik begin toch echt te twijfelen aan de voeding naar ze bobines toe
Wat is er gebeurt met de vorige motor? misfire zodat de kat verbrand is en de uitlaat dicht zit? Weet je zeker dat je bij iets over bouwen niet verkeerd gemonteerd hebt?
Iets zien we over het hoofd, daarom dacht ik aan het vliegwiel. Je zult de eerste niet zijn die een vliegwiel verkeerd gemonteerd had alleen je zegt de BDP sensor zit op de krukas poelie.
Nee krukaslagers lagen eruit omdat ze nooit olie hadden ververst. Ik weet dat zeker want allebei de motoren hebben gelopen en zijn werkend gedemonteerd., BDP sensor zit achter de krukaspoelie in de distributiedekselkap.
Loopt de motor???
Bij een X-type uit 2004 motortype
JAGUAR X-TYPE 2.5 4X4 ESTATE MOT.AJ 2495CC 145KW
zit de toerentalsensor in het bakhuis
krukas sensor controleren, lengte enzz
heb dit ook meegemaakt met een motor wissel automaat /handbak.
bij de een hoort een langere krukas sensor op, als de afstand te groot heeft de ecu geen goed signaal dan kan hij ook ploffen en niet of slecht starten
Na lang zoeken is het probleem gevonden. Het mechanisch tandwiel van de krukas achter de distributie deksel stond verkeerd. Daardoor deed hij 180 graden verkeerd ontsteken/inspuiten. De computer zag wel dat hij werkte maar gaf geen response dat hij verkeerd stond. Dat tandwiel heeft namelijk 2 spieen en dr krukas maar 1tje. De kans dat het 50/50 goed ging was dus mislukt. Maar ik weet wel dat ik niet naar het casino ga
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar