Ik kom er niet uit. Ik heb een 145 1700 16V boxer met Motronic M2.10.3 ECU. De auto is ineens, tijdens het rijden uitgevallen, het secundaire relais wat de brandstofpomp en de bobine van stroom voorziet, wordt niet meer geactiveerd door de ECU. De ECU hoort dit te activeren door het relais aan de massa te zetten, maar op de ECU meet ik 12V op de pen die dit moet doen. Een ander relais wat ook op kontakt aangeschakeld moet worden door de ECU, wordt wel correct aangeschakeld. De werkplaatshandleiding geeft aan dat ik bedrading moet controleren, maar alles wat daar in staat, lijkt in orde. Wie weet toevallig wat hier de oorzaak van kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bedrading van relais naar ecu lijkt me in orde - anders meet je geen 12 volt daar.
Ofwel de ecu krijgt geen toerental (krukaspositie) signaal, dan wel de ecu is defect (losse soldering of uitgang defect).
Relais loskoppelen van ecu en zelf van massa voorzien, daarna motor starten.
Slaat deze dan aan? Zo nee, toerental signaal kontroleren.
Ik heb het relais al zelf van massa voorzien, de brandstofpomp ging draaien, de bobine kreeg stroom, maar de motor wilde niet starten. De ECU zou bij het op kontakt zetten dit relais 5 seconden aan moeten zetten en dan af laten vallen, tenzij er een binnen die tijd gestart wordt. Dat gebeurt ook niet. Ik heb inderdaad de krukassensor nog niet op de oscilloscope gezet, dat zou ik nog kunnen doen. Ook even doormeten om te zien of de bedrading end-to-end in orde is.
13 jaar
Krijgt de ecu nog wel voeding en massa? Kontroleer bij de koelvloeistof temperatuur sensor of je daar wel 5 volt krijgt.
Motorlampje (als je dat hebt) gaat aan bij op contact zetten?
Spanningen volgens werkplaatshandboek allemaal in orde, aardes ook allemaal. KVS sensor zal ik nakijken. Motorlampje gaat aan en gaat ook uit bij startpogingen.
13 jaar
Gisteren eea getest. Met 2 verschillende ECUs geen vonk. Krukassensor vervangen gaf geen verschil. Diverse sensoren die meetbaar waren doorgemeten, geen afwijkingen gevonden. Diverse draden van ECUconnector naar sensoren doorgemeten, ook daar geen afwijkingen gevonden. 5V vergeten te meten, morgen maar even doen dus.
13 jaar
5V is ook okee. Zakt niet in tijdens starten. Ik kan alleen nog verzinnen om er een eprom emulator in te hangen en te kijken in welke loop hij zit. Het nadeel daarvan is, dat ik geen goede gedisassemblede code heb, dus ik zie nog niets zonder dat ik er heel veel tijd in moet gaan stoppen. Iemand nog suggesties?
13 jaar
Opgelost. Stekker van de bobine was binnenin gebroken. Als je dan bovenop de stekker meet of je 12V hebt, meet je die wel. Als je binnenin de stekker meet, merk je pas dat er iets mis is....
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 145 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar