auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo 156: 156 thermostaat NOK?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 JTD 110pk

Een vraagje betreffende de temperatuurhuishouding van mijn 156 JTD 110pk SW (met A/C). De thermostaat best wel eens de boosdoender zou kunnen zijn. Mijn meter geeft bij warme motor onder de genoemde omstandigheden de volgende waardes aan:
Winter, normaal rijden -> ca.70°C
Winter, file rijden -> ca.80°C
Zomer, normaal rijden -> ca. 75~80°C
Zomer, file rijden -> ca. 90°C

Tot zo ver niet veel aan de hand. Recentelijk ben ik echter met de caravan op pad geweest. Dat was niet echt relaxed rijden. De auto trekt als een tierelier, echter de meter slaat aardig op hol. Vooral bij het beklimmen van lange hellingen.
Zomer, koel weer met caravan, vlakke weg -> ca. 90°C
Zomer, koel weer met caravan, flinke helling -> ca. 110°C
Zomer, warm weer met caravan, vlakke weg -> ca. 110°C
Zomer, warm weer met caravan, flinke helling -> ca. 120°C bij heel voorzichtig gasgeven en langzaam rijden, anders zo maar richting de 130°C!!!

Het lijkt me dat de koelcapaciteit van het koelsysteem niet in orde is door een vervuilde radiateur of de thermostaat gaat niet helemaal open. Ik gok op de thermostaat. Ik heb tevens het idee dat mijn auto 's-winters erg traag op temperatuur komt, een extra reden om de thermostaat te verdenken.

Jullie meningen zijn welkom. Het is op deze manier geen doen om er met de caravan op uit te trekken :-(

Christ

Geplaatst door

christ70 (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat onder normale omstandigheden de temperatuur vd auto rond de 80 is vlg de meter is bij de 156 normaal. De meterwaardes kloppen niet.
Áls deze waardes al te laag zóuden zijn, zou je thermostaat dus ópen blijven staan en zou de auto dus juist níet op temperatuur komen.
Bij oververhitting blijft de thermostaat juist dicht. Óf de thermostaat blijft open, óf hij blijft dicht staan lijkt mij, niet allebei. . Vaak kun je bij auto's checken of de thermostaat werkt; dikke slang moet snel na de start warm worden, anders blijft de thermostaat dus open staan.
Slaat de fan wel aan? Komt nogal eens voor dat 1 vd 2 standen vd fan niet werkt door gesmolten stekkers oid. Werkt de dop van het reservoir correct?
Staat vd radiateur?

yana 0

17 jaar

Ik zat zelf te denken aan een thermostaatklep die vastzit ergens in de middenstand. Ik heb eigenlijk 4 mogelijke veroorzakers in gedachten:
1. Radiateur: ziet er zo op het eerste gezicht 'gebruikt' uit dus dit is zeker ook een verdacht onderdeel!
2. Thermostaat
3. Waterpomp
4. Dop expansievat
De fan werkt correct op beide standen. De langzame stand wordt geschakeld via een weerstand die reeds eerder is vervangen. Dit defect was bij een airco controle boven water gekomen.

christ70 0
badge

17 jaar

Denk zelf ook aan de radiator of de waterpomp. Lijkt me dat bij hoge belasting het koelvermogen onvoldoende is, maar bij normaal gebruik is er niets aan de hand...

AR 67202 0
badge

17 jaar

Zoals ik reeds eerder heb vermeld is de radiateur inderdaad verdacht. De buitenzijde ziet er niet helemaal fris meer uit. Een waterpomp is helaas niet zomaar te beoordelen. Voordat ik deze ga vervangen zou ik wel eens willen weten of deze vaker problemen geeft in een jtd blok. Zo ja, wat is dan het probleem --> schade aan de waaier van de pomp?

christ70 0
badge

17 jaar

Kán misschien óók nog dat capaciteit gewoon onvoldoende is. Vroeger kon je speciaal grotere radiateur kopen voor zulk werk. Of heeft de JTD het voorheen wél goed gedaan?
Tegenwoordig is de radiateur maar zo'n dun dingetje ivm vroeger. Je moet er goed doorheen kunnen kijken en veruit grootste deel vd koel'ribben'moeten nog goed zijn.

yana 0

17 jaar

Niet speciaal op het jtd blok, maar sommige TS motoren tenminste hebben last van een waaier die loskomt. Het gaat in dit geval om kunstoffen waaiers die bij grote verhitting vrij kunnen draaien om de as. Blijkbaar is er geen probleem op lagere toerentallen. Metalen waaiers hebben dit probleem niet.

WEL op jtd motoren, zijn er een aantal waterpompen al vastgelopen, met als gevolg dat de distributieriem voor het service-interval breekt. Ken toch al 3 gevallen zo, maar is op recentere wagens dan jouwe.

AR 67202 0
badge

17 jaar

Afgelopen vrijdag heb ik de radiateur van mijn 156 vervangen. Hij was slecht....erg slecht. Van het onderste gedeelte vielen zo alle lamellen er tussen uit. Als hier het koel probleem niet mee opgelost is dan weet ik het ook niet meer :-|
Overigens is het nog wel een aardig pruts karweitje en inderdaad de bumper hoeft niet te worden gedemonteerd.

christ70 0
badge

17 jaar

[quote=christ70]Afgelopen vrijdag heb ik de radiateur van mijn 156 vervangen. Hij was slecht....erg slecht. Van het onderste gedeelte vielen zo alle lamellen er tussen uit. Als hier het koel probleem niet mee opgelost is dan weet ik het ook niet meer :-|
Overigens is het nog wel een aardig pruts karweitje en inderdaad de bumper hoeft niet te worden gedemonteerd.[/quote]
Vandaag de caravan opgehaald uit Zeeland. De rit van Nieuwvliet-Bad naar Tilburg is ca. 170 km en verliep perfect. Weliswaar was het buiten slechts 11 graden maar het was duidelijk zichtbaar dat de koelvloeistof temperatuur nu veel lager ligt bij flinke belasting. Ik kon makkelijk 100 rijden en dan bleef de meter nog onder de 90 graden staan.

christ70 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.