Goedendag!
Heb een alfa 156 1.9 jtd rijden met de klacht dat hij inhoudt bij ongeveer 1700 a 2000 toeren dan hokt de motor echt. Als storing was er EGR de klep heb ik vervangen en probleem nog het zelfde. EGR klep zelf getest en die werkt goed. Deze auto is ook al voor zien kort geleden van een nieuwe turbo deze was defect en een luchtmassameter als mede een B.D.P. sensor.
Iemand nog een idee?
Vr.Gr.Gerrit
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
houdt het maar eens serieus op de LMM, kan zijn dat er een niet orginele LMM gemonteerd is,
dit kan vaak leiden tot een slechte werking.
controleren van de LMM kan bij een diesel door deze los te koppelen,
is het inhouden na het loskoppelen weg, dan is de LMM definitief voor 99,9 % naar zijn grootje...
verder is het afdichten van een EGR ook een oplossing, dit doormiddel van een plaatje te plaatsen tussen de
EGR en de luchtinlaat...
www.alfaromeo156club.nl
[quote=erka]houdt het maar eens serieus op de LMM, kan zijn dat er een niet orginele LMM gemonteerd is,
dit kan vaak leiden tot een slechte werking.
controleren van de LMM kan bij een diesel door deze los te koppelen,
is het inhouden na het loskoppelen weg, dan is de LMM definitief voor 99,9 % naar zijn grootje...[/quote]
Volgens mij gaat hij dan in de noodloop en zit er HELEMAAL geen fut meer in......??
Lees de auto maar eens RIJDEND uit en let daarbij speciaal op de waarden van de LMM.
Het komt nogal eens voor dat de LMM niet STUK is, maar wel onjuiste waarden doorgeeft en dan krijg je ook klachten die de ECU toch niet registreert.....
17 jaar
controleer is even de stekker van de LMM. ik heb laatst gehad dat dat ik de stekker weer monteerde op de LMM en toen is er een pennetje losgeraakt in de stekker en die maakte geen contact meer. zelfde soort klacht als gevolg en geen storingen opgeslagen in het MM
Bij de JTD's kun je de LMM loskoppelen, dan gaat hij op de standaard waarde van de ECU gebruik maken ( zo iets in die richting ) als de LMM slecht / defect is dan merk je dat NA het loskoppelen, dan gaat de motor beduidend beter lopen...let op dit geldt voor JTD's !!
er zijn zelf mensen die lange tijd met een defecte LMM rondrijden,
een clublid had zijn JTD naar de garage gebracht voor een grote beurt, voor die beurt liep de JTD goed volgens de eigenaar, trok "goed" ( wist natuurlijk niet beter ) maar na de grote beurt trok de JTD voor geen meter...
na lang "zoeken" en doorvragen bij de garage houder bleek deze de stekker van de LMM te hebben ingestoken, maar omdat deze door de vorige eigenaar niet voor niets was losgetrokken kwamen toen de problemen boven.
na het vervangen van de LMM wist de eigenaar niet wat hem gebeurde qua vermogen wat de JTD ineens had.
nogmaals, Alfa schijnt erg gevoelig te zijn voor niet originele LMM's !
www.alfaromeo156club.nl
sorry even kleine aanvulling op erka om misverstanden te voorkomen
loskoppelen van de LMM (ofwel debietmeter) werkt alleen t/m fase 2 motoren. vanaf fase 3 motoren is dit niet meer voldoende, dan kan ondanks het loskoppelen van de debietmeter (en de motor dus weer voldoende vermogen heeft) evengoed nog de electronische egr klep defect zijn dus moet je deze ook afdichten. bovendien kan deze test ook uitgevoerd worden bij de benzine motoren (t.spark en v6).
aangezien jij zegt dat de motor gaat schokken en raar doen nogmaals even de stekker van de debietmeter controleren. bij een defecte debietmeter of egr schokt de motor meestal niet maar heeft enkel tekort vermogen. hoe is de timing, is er misschien een probleem met de fase sensor en controleer anders het brandstof systeem even.
succes
Goedendag heb de alfa hier gehad en eerst egr dichtgemaakt probleem is nu (bijna) weg. Wat de auto nu nog doet is alleen bij de 2000 toeren een klein hikje. Heb ook een nieuwe orginele luchtmassameter geprobeerd maar dit gaf niks. De klant is er wel tevreden mee. Ben zelf wel nieuwsgierig wat het nog kan zijn. Zitten voor de rest geen storingen in dus blijft vreemd.
Vr.Gr.Gerrit
Gerrit, dat kleine Hikje zal ook blijven, da's de beruchte Turbo Dip...
( alleen is die volgens mij bij iets meer toeren, maar oke even niet belangrijk )
met chippen is de turbo dip verleden tijd.
Sorry Erka, maar een hikje bij 2000 toeren is GEEN "Turbo Dip"....
Waar jij aan refereert heet het "turbo gat" en dat is duidelijk GEEN hikje maar het moment waarop er nog even geen vermogen aanwezig is vlak voor het moment dat de turbo gaat meeblazen.
Het "turbo gat" is dus duidelijk iets heel anders dan een "dipje" in de vermogenskromme.
17 jaar
oke....je zult wel gelijk hebben ;-)
Ja... ;)
Vraag het maar eens aan de oudere mannen die in de eerste snelle auto's met turbo, b.v. reden....
Bijvoorbeeld de 911 is er berucht om geworden, maar ook de BMW 2002 in ralley-uitvoering.
Maar het staat een ieder natuurlijk altijd vrij om het tegendeel te bewijzen!
[url=http://img152.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img152.imageshack.us/img152/5091/...[/img][/url]
En ja, die schroefjes in de wielkastverbreders hoorde zo.......
17 jaar
nou mijn bewering is gebaseerd op eigen ervaring Santa, ik rij namelijk zelf al 2,5 jaar een 1.9 JTD.
eerst gewoon standaard, daarna met een Novitec Powerrail, die vervolgens vervangen door
een Tunex Chipbeurt...in alle drie de gevallen een soort van "HIK" ergens in de buurt van 2000 / 2500 toeren.
nu bij mijn tweede JTD is Squadra aan het werk geweest, heeft dus de hele handel gechipt en het dipje is weg.
Maar goed, ik ga niet zeggen dat je geen gelijk hebt hoor, ik schrijf alleen dingen over alfa waar ik zelf
ervaringen mee heb, of dingen die binnen de 156 club besproken / opgelost zijn ;-)
het "HIK" verhaal kwam gewoon erg bekend voor....
Jouw probleem zat hem dus in de electronica, want DIE is vervangen/gechipt, de turbo dus niet.
Een turbo is gewoon een dom mechanisch door uitlaatgassen aangedreven ding.
Die gaat gewoon steeds sneller draaien naarmate er meer uitlaatgassen door het aandrijfgedeelte gaan.
Dat er inmiddels heel veel (aansturings)electronica omheen hangt die voor de nodige klachten kan zorgen, ben ik helemaal met je eens!
17 jaar
hallo
mijn alfa 156 houd ook in bij 2000 toeren nu heb ik de egr klep dicht gemaakt en nu is het wel beter maar nog niet helemaal over nu heb ik gehoord dat die auto's zo afgesteld zijn en als je er een powerbox tusen zet dat het dan over is en dan heb je ook meer pk's en is die pittiger
mvg
Gerrie de Boer
16 jaar
Gerrie, een powerbox is domweg een fop-box....
wil je serieus meer power, begin dan niet aan een powerbox maar ga chippen.
powerbox zal 95 van de 100 keer zorgen voor meer roeten...
Chippen kan bv voor redelijk geld bij Tunex of bij de alfa specialist ( op chipgebied ) bij Squadra,
het verschil tussen niet gechip en gechipt is echt wel merkbaar...;-)
als de jouwe niet trekt, kan dit ook liggen aan de lucht massa meter, bij de JTD's kun je deze loskoppelen,
trekt de JTD daarna beter, dan is de LMM aan vervanging toe..
de motor loopt dat in een soort van Noodloop, zoals Santa het omschrijft..de motor loopt dat op een soort van standaard waarde, die gewoon goed te noemen zijn....
onlangs luchtfilter vervangen en vergeten de stekker in te steken van de LMM, bij normaal gebruik merk je dit gewoon niet eens.
succes
Mijn Alfa 166 2.4 JTD houdt ook in.
Ik heb de auto 3 maanden geleden zonder garantie gekocht en deze leek prima te lopen. Na een paar dagen rustig gereden te hebben ging ineens bij (behouden) optrekken het motormanagementlampje branden. De Alfa werkplaats heeft toen een dag gezocht maar heeft niks kunnen vinden. Wel hebben zij de storing uitgelezen. Deze gaf aan " Turbodruk te laag " maar zij gaven aan dat de turbo goed functioneerde en dat deze vermelding ook een hele andere oorzaak kon hebben. Zij hebben toen de turbodruksensor vernieuwd maar dit heeft niets geholpen. Ook de turboslangen zijn lekdicht. Na wat navraag op het Alfa Romeo Forum kreeg ik het advies om de luchtmassameter te vervangen. Dit heb ik afgelopen vrijdag laten doen samen met het lucht en brandstoffilter. (overigens geen originele maar een Pierburg luchtmassameter welke ook origineel in Mercedes gemonteerd zit) Dit gaf de eerste dag een verbetering maar de storing was de dag erop al weer terug. Ook "bokt" de motor nu ook regelmatig bij optrekken maar ook bij constant rijden, waarbij hij op dat moment zwarte roetpluimen uit de uitlaat blaast. Het lijkt nét of de brandstof bijna op is. Dit gedrag lijkt oook een beetje op als de bougies of de bougiekabels bij een benzineauto niet goed meer functioneren. Ik hoorde ook iets over een EGR klep maar weet niet of dit dan misschien de oorzaak kan zijn ??? En heeft mijn motor ook een nokkenassensor ?? Heb ik ook wel eens iets over gehoord.
Ook merk ik sinds enige tijd dat de motor een lage brom produceert wat duideliijk merkbaar is met optrekken. Tevens resoneert deze veel meer dan dat ie bij aanschaf deed.
Een tweede probleem wat ik opgemerkt heb is dat de voorwielen ontzettend kraken bij over drempels rijden. Ik heb de draagarmrubbers al in laten sprayen met teflonspray maar dit heeft niets geholpen.
Wie weet raad ???
Bij voorbaat dank !!!
Groeten Mark
16 jaar
Goedendag,
Dit probleem lijkt inderdaad meer op EGR oorzaak. De luchtmassameter is hoop ik wel het goede type? Mijn advies eerst egr dichtmaken alhoewel deze door een vacuumpot wordt aangestuurd die vaak kapot gaan. Dan even proefrijden. Wat ook een veel voorkomend probleem is variabele turbo. Alleen de klacht die u heeft is waarschijnlijk egr.
Succes!
Geweldig bedankt voor uw advies Gerrit !!!
Heeft U enig idee hoe groot het plaatje voor het afblinden van de EGR klep moet zijn ??
De variabele turbo kan het bijna niet zijn zeiden ze in de Alfa werkplaats omdat ie tussendoor ook goed trekt. Ik bedoel, het inhouden is niet constant.
Zei vertelden dat als het de variabele turbo zou zijn, dit constant merkbaar zou zijn en de auto helemaal geen trekkracht meer zou hebben.
Ook is het fluiten van de turbo (vanaf 2000 toeren) goed hoorbaar en de trekkracht dan ook goed merkbaar.
Voor wat betreft de luchtmassameter, heeft men in mijn vertrouwde automaterialenzaak verteld dat deze net zo goed is als een originele Bosch luchtmassameter.
Het was voldoende om alleen het meetelement te vervangen, maar dat koste toch 125 euro t.o.v. 182,50 voor een complete luchtmassameter incl. behuizing.
Zodra ik weet hoe groot het plaatje voor de EGR klep moet zijn, ga ik dat er in zetten.
Ik ben érg nieuwschierig hoe mijn auto dan loopt. Ben al maanden aan het zoeken naar de oplossing.
Nogmaals bedankt !!!
16 jaar
Hallo,
Je moet even pakking tussen de aansluiting van egr klep en inlaatbuis er tussen uit halen en deze overnemen op gewoon een stukje blik en dan die er tussen zetten. Zodat ie dicht is.
Als je problemen hebt met variabele turbo krijg je de klacht dat als je de motor vollast geeft dus vanaf stilstand optrekt (plankgas) dat de motor op laatst in noodloop springt dit is een teken dat de schoepen vast slaan. Maar dan heb je ook een foutcode.
Fouten in de egr krijg je bijna nooit als foutcode dus ik zou dit inderdaad eerst even proberen.
Dan moet het opgelost zijn.
Vriendelijke groet,
Gerrit
Mark,
de tip die iedereen op het 156 forum geeft betreffende de LMM....
koop ORGINEEL, ga niet prutsen met vervangende LMM's...
je zult niet de eerste zijn die achteraf alsnog overstapt op een orginele !!
Geldt OOK voor de VAG produkten!!
16 jaar
Hoi Roger,
Zoals je hierboven in mijn berichtje hebt kunnen lezen heb ik reeds een niet originele luchtmassameter laten monteren, aangezien ik de originele Bosch veel te duur vondt. Ik heb vooraf wel geïnformeerd of dit kwalitatief ook wat uitmaakte en toen vertelde men dat de Bosch luchtmassameters alleen compleet geleverd worden (dus met behuizing) en de Pierburg luchtmassameter ook alleen het meet element verkrijgbaar is. Uiteindelijk was de Pierburg luchtmassameter compleet op hetzelfde bedrag als de Bosch (compleet) uitgekomen. Mocht het alsnog de luchtmassameter zijn dan heb ik flink de balen want dan heb ik veel geld uitgegeven voor niks en heb niet meteen geld voor weer een nieuwe. In dat geval zal ie het nog wel een paar maandjes vol moeten kunnen houden. (hoop ik)
Er is mij wel verteld dat ik er zonder problemen mee door kan rijden, en dat het voor de motor geen kwaad kan, klopt dit ???
Mvrgr. Mark
15 jaar
[quote=klopstra]Hallo,
Je moet even pakking tussen de aansluiting van egr klep en inlaatbuis er tussen uit halen en deze overnemen op gewoon een stukje blik en dan die er tussen zetten. Zodat ie dicht is.
Als je problemen hebt met variabele turbo krijg je de klacht dat als je de motor vollast geeft dus vanaf stilstand optrekt (plankgas) dat de motor op laatst in noodloop springt dit is een teken dat de schoepen vast slaan. Maar dan heb je ook een foutcode.
Fouten in de egr krijg je bijna nooit als foutcode dus ik zou dit inderdaad eerst even proberen.
Dan moet het opgelost zijn.
Vriendelijke groet,
Gerrit[/quote]
Bedankt voor de duidelijke uitleg v.w.b. de EGR klep.
Voor wat betreft het optrekken moet ik zeggen dat de motor vaak al bij een laag toerental een storing op het motormanagement meldt met als vermelding " turbodruk te laag ". Verder houdt de motor ook vaak ineens in na overschakelen. Als ik dan van de 3 naar de 4 rustig rijdend over geschakeld heb, en de koppeling op laat komen, dan reageert de auto niet meer op het gaspedaal. Als ik het pedaal helemaal onderin getrapt houd dan houd hij dezelfde snelheid vast maar versneld niet meer. Pas na ontkoppelen / koppelen heeft deze zijn trekkracht weer terug. In de Alfa werkplaats stonden ze ook voor een raadzel. Waarschijnlijk heb ik een maandagmorgen auto gekocht... maar hoop toch stilletjes dat het de EGR klep is.
Mvrgr. Mark
15 jaar
he Mark,
je moest eens weten hoeveel JTD's er rond rijden waarvan de LMM niet is aangekoppeld, omdat met bij de beurt domweg deze is vergeten in te steken ( bij luchtfilter wissel is het handiger om deze even los te koppelen ).
net een afgekoppelde LMM gaat de motor idd ( zoals Santa hierboven beschreef...) in Noodloop, de ECU kiest dan de meest beste oplossing zeg maar. als je niet beter weet, dan loopt de motor domweg heel goed, niet zoals bv bij Mercedes ( C220 D ...eigen ervaring ) dat de motor dan geen toeren meer maakt enz.
voor een LMM zou ik bv eens naar tuynder bellen ( www.tuynder.nl ) daar zijn de prijzen doorgaans redelijk vriendelijk.
maar om eens kort te antwoorden op jouw vraag of het kwaad kan, niet echt dus.
beter is natuurlijk wel een werkende te monteren....
Bedankt voor je tips Erka !!
Na logisch redeneren en navragen denk ik dat ik weet wat de boosdoener is. In ieder geval niet de LMM denk ik.
Ik heb het vermoeden dat het de variabele turbo is. (en wel de turboschoepen die stroef draaien)
Na wat navraag bij de Alfa werkplaats kwam ik erachter dat de schoepen in de variabele turbo gestuurd worden door het vacuumsysteem.
Waarschijnlijk zijn de schoepen (het scharnier van de schoepen) zo erg vervuild dat deze niet concequent meedraaien.
Bij koude motor treedt de storing bijna nooit op, en bij warme motor treedt de storing op zodra je plotseling gas geeft of als je overschakeld.
Als ik op dat moment het gaspedaal helemaal in trap, dan reageert ie nagenoeg niet op het gaspedaal. (heel sloom)
Maar zodra ik het koppelingspedaal iets in trap en weer op laat kopen trekt ie weer wel. (Het is niet voldoende om het gaspedaal los te laten en mijn auto uit te laten rollen)
Dus... zodra de motor op z'n ruststand (stationair toerental) komt en daarna weer vermogen gevraagd wordt, is het vermogen ook weer ter beschikking.
De vacuumdruk zakt dan blijkbaar zover in dat de turboschoepen weer even terug gedraaid worden en daarna weer goed functioneren.
Alleen is dit moment maar even want als ik daarna gas geeft en weer overschakel houd houdt ie weer in.
Alleen zal het demonteren en schoonmaken van de turbo behoorlijk tijd en kennis vergen en ook wel behoorlijk wat kosten.
Ik overweeg dus nog wat ik zal doen ......
Het kan goed zijn dat ik in het voorjaar nog met de storing rond rijdt, want het kan blijkbaar geen schade aanrichten...
Ik houd jullie op de hoogte ??
Weet iemand overigens wat de kosten van een nieuwe en gereviseerde turbo zijn, en of het goed te doen is om een turbo weer zelf gangbaar te maken.
Bij voorbaat dank voor jullie advies
15 jaar
[quote=erka]houdt het maar eens serieus op de LMM, kan zijn dat er een niet orginele LMM gemonteerd is,
dit kan vaak leiden tot een slechte werking.
controleren van de LMM kan bij een diesel door deze los te koppelen,
is het inhouden na het loskoppelen weg, dan is de LMM definitief voor 99,9 % naar zijn grootje...
verder is het afdichten van een EGR ook een oplossing, dit doormiddel van een plaatje te plaatsen tussen de
EGR en de luchtinlaat...
www.alfaromeo156club.nl[/quote]
Ik heb gisteren bij de Alfa dealer een gewone pakking voor de EGR gekocht om zo over de juiste maat pakking te beschikken zodat ik deze vandaag op mijn werk na kon laten maken. Op het eerste gezicht leek mij de pakking érg groot, maar de man achter de balie bij de Alfa dealer verklaarde dat de EGR klep bij elke 166 (zowel benzine als diesel) hetzelfde is en als ik deze pakking dicht na zou laten maken deze perfect zou passen. Dus heeft een collega er vandaag eentje keurig nagemaakt van RVS en heb ik net een poging gewaagd deze er tussen te zetten, maar wat denk je......... hij is te groot !!! (precies zo zoals ik reeds vermoede)
Dus alle moeite van het maken voor niks... Morgen ga ik dus terug naar deze dealer om ff mijn ongenoegen te uiten en wél de juiste pakking te halen.
Maar het is tioch erg hé dat je als leek een monteur er op moet wijzen dat hij je de verkeerde onderdelen meegeeft.. Daarom twijfel ik ook zo om mijn auto voor een paar dagen af te staan zodat ze 'm helemaal door kunnen meten, snap je... alles werk tegenwoordig volgens standaard procedure.
Ik laat wel ff weten als ik de juiste pakking te pakken heb kunnen krijgen en deze na heb laten maken.
15 jaar
Ik ben vandaag bij een andere alfa dealer/werkplaats geweest die mij een stukje blik gaf waaruit ik zelf de blindpakking kan knippen.
Hij vertelde mij dat als de EGR open blijft staan dit wel degelijk de oorzaak van het inhouden kan zijn omdat dan de turbodruk via de EGR verloren gaat.
Tevens vertelde hij mij dat het ook de schakelaar op de koppeling kan zijn. Deze blijken nogal gammel qua uitvoering en gaan nogal eens stuk. Ook dát blijkt tot de vreemste storingen te leiden. Maar ik ga dit weekend eerst een blindpakking maken en hoop dat daar alle problemen dan mee opgelost zijn.
IK houd julllie op de hoogte !!
15 jaar
Ik heb vandaag de EGR afgeblind d.m.v. een blindpakking maar dit heeft het inhouden niet weggenomen. De auto loopt wel wat beter maar is nog steeds niet goed. Ik kreeg van de Alfa werkplaats de tip om nu de verstuivers te controleren en event. te vervangen. Ik weet dus wat me te doen staat. Mocht dát ook niet meer baten, den zit er niks anders op om contact op te nemen met Turbo World voor een turborevisie. De moed begint me zo langzamerhand in de schoenen te zakken.
Ik laat weet iets weten als ik wat wijzer geworden ben.
Gr. Mark
15 jaar
Mark, het plaatje kun je op 2 plaatsen monteren, bij de EGR klep zelf en daar waar het buisje van de EGR naar de luchtinlaat gaat.
( bij de 156 club heeft iemand een serie EGR afdichtplaatjes gemaakt van RVS, heeft ze nog over )
weet het even niet helemaal zeker, maar volgens mij heeft alleen de 2.4 variabele schoepen op de turbo ( pin me er niet op vast ).
Ik heb vandaag een zelfgemaakte blindpakking geplaatst na het bochtje, maar dit heeft het inhouden niet verholpen. Wel merk ik dat de auto wat rustiger loopt. Voor wat betreft de variabele schoepen in de turbo klopt het inderdaad dat de 2.4 JTD die heeft. Dit brengt met zich mee dat het ook weer kapot kan, want bij mijn auto waarschijnlijk het probleem is. De oorzaak van het inhouden kan dat de oorzaak van zijn. Maar men heeft mij verteld dat het ook de injectoren kunnen zijn. Dus die laat ik volgende week maar eens testen en eventueel vervangen. Zodra die ook vervangen zijn en hij houdt nog in, dan kan het bijna niks anders meer als de turbo zelf zijn en zal ik maarcontact op gaan nemen met Turbo World voor een turbo revisie.
Iemand enig idee wat een turbo revisie ongeveer kost ??
15 jaar
Mark, je hebt toch een 1.9 ?
maar ga eens naar www.alfa156club.nl meld je aan en plaats jouw probleem daar eens,
er zitten een aantal gasten die serieus weten waar het over gaat bij JTD's...
op eBay.de worden een aantal nieuwe Turbo's aangeboden voor de JTD's
Nee, ik heb een 2.4 JTD en geen 156 maar een 166, maar aangezien de motoren hetzelfde zijn en ik ook hier het probleem zag, reageerde ik ook op dit topic. Ik ben lid van de Alfaromeo166club en heb ook al diverse tips gekregen en gebruikt maar het heeft helaas nog niet tot de voormij juiste oplossing geleid. Aangezien het vervangen van de turbo een behoorlijk kostbare zaak is heb ik dat maar een beetje opgeschoven en ben ik eerst goed gaan zoeken naar eventuele andere mogelijke oorzaken.
Ik hoop dat het nu dus alsnog de verstuivers zijn !!!
15 jaar
Sorry, zat te slapen Mark, had bij de topic starter gekeken,
idd de 2.4 heeft variabele schoepen.
succes !!
Ik heb vanmiddag telefonisch contact gehad met een turbo revisiebedrijf en zij gaven aan dat de gemiddelde turbo rond de 200.000 versleten is. Sommige gaan eerder, sommige gaan wat later. Dus versleten turbo is best voor de hand liggend. Pffftt... dat is dus een minder leuk sinterklaascadeautje.... (duur grapje 800 euri's excl.)
Maar zij raden eerst aan om het luchtinlaatsysteem helemaal te reinigen. Dat betekend dus alle slangen en intercoolersysteem demonteren en reinigen. Wie heeft hier ervaring mee en waarmee reinig je zoiets ??
Is dit door een niet-monteur te doen of moet ik dit aan de prof overlaten ??
15 jaar
[quote=Mark1919]Ik heb vanmiddag telefonisch contact gehad met een turbo revisiebedrijf en zij gaven aan dat de gemiddelde turbo rond de 200.000 versleten is. Sommige gaan eerder, sommige gaan wat later. Dus versleten turbo is best voor de hand liggend. Pffftt... dat is dus een minder leuk sinterklaascadeautje.... (duur grapje 800 euri's excl.)
Maar zij raden eerst aan om het luchtinlaatsysteem helemaal te reinigen. Dat betekend dus alle slangen en intercoolersysteem demonteren en reinigen. Wie heeft hier ervaring mee en waarmee reinig je zoiets ??
Is dit door een niet-monteur te doen of moet ik dit aan de prof overlaten ??[/quote]
Mark op Marktplaats staat een Turbo voor de 2.4 in Oldemarkt voor 300 euro (zie email)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar