Hoi,
Ik heb een Alfa 156 1.8 Twin spark benzine die niet meer start, de startmotor gaat wel rond maar de motor gaat niet in gang.
Uitlezen gaat voorlopig niet omdat ik daar geen toestel voor heb, maar misschien kan ik er binnen kort een vast krijgen om de auto eens uit te lezen.
Als de toerenteller op het dashboard niets doet als ik de auto probeer te starten, zou het dan een defecte BDP-sensor kunnen zijn? Of wordt het aantal toeren door een andere sensor opgenomen?
Zijn er verder nog dingen die ik kan testen om te weten te komen of de BDP-sensor defect is? En waar ergens op het blok zit de BDP-sensor?
Dank bij voorbaat.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
beste,
als de bdp sensor kapot is zullen de injectoren niet aangestuurd worden.
dit is makkelijk te meten met een spanningzoeker.
een defecte bdp sensor zal altijd een foutcode genereren.
Hij neemt zijn signaal op het vliegwiel, de sensor zit aan de achterkant van de motor vlak onder de startmotor.
De stekker zit op het inlaatspruitstuk ( Bruin )
Een spanningzoeker heb ik hier niet. Ik heb wel de weerstand van de BDP-sensor gemeten en die is 840 Ohm en lijkt me wel normaal. Als ik het contact aan zet gaat het lampje dat een inspuitfout geeft heel eventjes branden en dan terug uit. Als ik dan de stekker van de BDP-sensor los maak en dan probeer te starten blijft het lampje van inspuitfout branden. Naar de toerenteller heb ik ook gekeken maar die zie ik niet bewegen.
Rond hoeveel toeren geeft de toerenteller ongeveer aan tijdens het (proberen te) starten?
Hebben jullie misschien nog suggesties wat misschien het probleem zou kunnen zijn?
10 jaar
Krijgt de auto wel brandstof?
En hoor je de brandstof pomp wel aanslaan zodra je het contact aan zet? ( zoemend geluid )
En vonken je bougies wel?
Ik heb daarjuist nog even gekeken naar de alfa en ik hoor de pomp aanslaan bij het aanzetten van het contact, en zodra de pomp de benzine op druk heeft gezet gaat het lampje van de injector op het dashboard uit. De bougies ga ik morgen controleren, en dan ook of de benzine tot aan de injectoren komt. Wat me ook al opgevallen is is dat als ik hem probeer te starten er soms een soort 'plof' geluid uit de motor komt, maar dit hoor ik maar 1 keer per poging om te starten en ook niet elke keer als ik probeer te starten.
10 jaar
Waarschijnlijk komt deze plof uit je luchtfilter huis vandaan, dit noemen ze ook wel een backfire.
Meestal duidt dit op een probleem in de ontsteking/brandstof toevoer maar dit kan inderdaad ook komen door een defecte bdp sensor.
Het lampje waar jij het over hebt gaat deze naar 4 seconden weer uit?
Dan is dit geheel normaal en slechts een test om te laten zien dat alle lampjes nog werken in de cockpit.
En je toerenteller doet inderdaad niets zodra de motor niet aan slaat ook dit is normaal.
Als er lampjes blijven branden duidt dit op een storing.
De distributieriem staat nog wel op tijd/spanning?
Bedankt voor de reacties. Toen ik daarstraks de motorkap nog eens open deed zag ik dat er in de kap over de distributieriem een scheur zat. Toen ik de kap er af haalde bleek de distributieriem gebroken te zijn helaas. De riem was wel nog maar zo'n 30000 km's geleden vervangen.
Weten jullie of er bij de 1.8 twin spark benzinemotor (106 kW) een systeem is waardoor de zuigers bij het knappen van de riem niet beschadigd worden? Of moet sowiso de hele kop eraf om te zien of er schade is aan de zuigers?
10 jaar
Oh wat vervelend voor je man!
Dit gebeurt helaas wel vaker bij Italiaanse auto's.
In veel gevallen word er verkeerd bespaard bij het vervangen van de riem om de waterpomp en of span rol / meelooprol niet mee te vervangen.
Waardoor deze uit eindelijk vast kunnen slaan of stroef kunnen gaan lopen waardoor de riem het begeeft.
Bij de alfa's is het een behoorlijke klus om een riem te vervangen en je hebt er ook speciaal gereedschap voor nodig wat de kosten ook erg hoog maakt en het vaak helemaal niet gedaan word bij de wat oudere type's omdat de vervanging soms meer kost dan de auto waard is.
Wat is de verdere staat van de riem als je hem dubbel knijpt/drukt aan de binnenzijde waar de tanden zitten?
Kan ook zijn dat de riem er al wat jaren op zit en is uitgedroogd daar hoeven niet veel kilometers voor gemaakt worden, net als banden mensen die weinig rijden hebben vaak banden met nog veel profiel maar de banden drogen even goed uit en gaan scheuren waardoor ze even goed aan vervanging toe zijn.
Ik ben bang voor je dat je naar een andere kop moet gaan zoeken of aan een kop revisie moet gaan denken.
De echte schade is uiteraard pas te bepalen als je alles los hebt maar 9 van de 10 keer is alles krom/beschadigt bij deze motoren, of je moet egt geluk hebben.
De Fiats hebben echter nog wel eens een zogenoemde Fire motor waarbij je meestal bij een geknapte riem gewoon weer een nieuwe riem kunt monteren zonder de kop te hoeven reviseren.
Ik zou aanraden voor een goede gebruikte kop te zoeken, nieuwe distributie riem rollen en waterpomp, en uiteraard nieuwe koppaking-set en rek bouten enz
Rek bouten nooit hergebruiken deze breken vaak af bij het vastdraaien.
Succes!
Okee, bedankt voor de reactie!
Ik ga proberen dit weekend de kop er eens af te halen zo dat ik kan zien wat de schade is.
En is het vervangen van de riem, rollen en waterpomp te doen zonder een brug om de auto op te zetten?
Enige waar ik me dan nog zorgen om maak is om de distributieriem op tijd te zetten, staan er hiervoor ergens markeringen ofzo of moet ik daarvoor iets speciaals van meettools hebben? Ik heb al eens gekeken maar ik zag toen nergens iets van markeringen staan.
10 jaar
Dit kan toch bij alle merken gebeuren hé, heb een 166 met 350000 km op zijn teller, en tot nu nog geen problemen gehad, ooit een Ford gehad en na 30000 km was zijn riem over, één van de oorzaken is dat de riemspanning waarschijnlijk te hoog was, alleen dat ge het niet kan bewijzen, tenzij dat het een spanner is met een pijltje, maar ja, kop eraf en bekijken, en voor zijn distributie heb je inderdaad speciaal gereedschap nodig, blokeergereedschap voor zijn nokkenas, micrometer om zijn BDP 100 percent juiste te zetten, en zelf bij mijn 166 zijn op de riemen ook markeringen aangebracht, het is niet moeilijk voor iemand met kennis, maar voor een leek zeker niet aan te raden.
Dikke gr.
Jantje
10 jaar
Uiteindelijk bleek dat de distributieriem ervoor had gezorgd dat er 4 kleppen krom waren. Verder waren ook bijna alle andere kleppen lek en zouden ze allemaal terug ingeslepen moeten worden. Omdat ik niet te veel geld meer wou uitgeven aan de auto heb ik hem verkocht.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar