Alfa Romeo 156: Airco condensor en compressor overleden, 1200 euro reparatie...?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 JTD

Beste lezers,

Binnenkort ga ik naar Italië en dan zou ik heel graag een werkende airco willen hebben.
Ik ben bij een aircospecialist geweest en die wist mij te vertellen dat er zowel koudemiddel bij de compressor als bij de condensor gelekt heeft.
Bij de compressor is er beduidend meer gelekt dan bij de condensor.

Zijn oordeel was dat de compressor overleden was; geschatte kosten: 1200 euro incl. BTW, nieuwe compressor, condensor en montage.

Houdt het feest hier op of is er meer wat ik kan doen/proberen?
Hoe zit het bijvoorbeeld met lek stop?

De auto heeft inmiddels 180.000km gereden.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Groet,
Sander.

sanscorp

Geplaatst door sanscorp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 156? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

Pascal Limpens (0) PRO, 13 jaar geleden

180.000 maakt niks uit, maar 1200 euro is een pittige prijs.
Ga ff shoppen en je komt voor positieve verrassingen te staan.

Succes, Pascal

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Bedankt Pascal, heb je misschien nog tips voor mij?

Ben o.a. al aan het zoeken naar goedkopere gereviseerde compressoren en op de sloop vind je ook wel wat.
Dat laatste is natuurlijk minder betrouwbaar maar goedkoop te vervangen :)

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Begin daar niet aan met lekstop middelen, dat geeft geen zekerheid dat het lek ook wordt gedicht.

Het laatste is idd ook minder betrouwbaar en goedkoop te vervangen, maar realiseer wel dat als de sloop versie vastloopt de kosten nog hoger gaan worden..(geen garantie)

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Hoe goed is dit zelf uit te voeren? als ik niet kan bezuinigen op onderdelen dan MOET ik bezuinigen op arbeid..
Ik snap dat het niet ideaal is maar ik heb als student gewoon geen 1200 euro die ik zo even op kan hoesten..

En dan moet ik medio augustus ook nog op vakantie!......

Hans4040 (190) PRO, 13 jaar geleden

Er is een "rebuilt" compressor voor €348,= te krijgen, gereviseerd dus.
Haal niets van de sloop, want dan kan je gelijk reviseren.

sanscorp (0), 13 jaar geleden

ik heb ondertussen een pomp gevonden voor 300 euro, origineel en gereviseerd (alle slijtage delen vervangen)
Nu nog kijken wat ik met de montage kan regelen; zelf wat voorwerk doen, bumper en hitteschild verwijderen en monteren scheelt me al een uur in arbeidskosten.

Waar heb jij die gereviseerde compressor gevonden Hans?

Sloop doe ik idd niet, wel lucratief (?) op sloop opkopen voor 100 euro, reviseren en verkopen.
Hoe word ik aircospecialist? :D

Hans4040 (190) PRO, 13 jaar geleden

De compressor die ik bedoel kan geleverd worden door een airco specialist...als je het adres wilt kan ik je dat wel mailen.

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Net een bedrijf gevonden dat voor nog geen 400 euro de compressor vervangt, het systeem schoonspoelt, vacuüm trekt en vult.
Is een orignele, gereviseerde compressor met 2 jaar garantie, ze monteren hem zelf.

Nu moet ik nog wel de condensor (laten) vervangen.
Alles moet goedkoop wil ik nog op vakantie in augustus, met die gedachten de volgende vraag:

Is de condensor echt niet zelf te vervangen?
ook niet met de nodige tips en trucs waar rekening mee te houden?

Kan me niet voorstellen dat ik geen 4 schroeven en 2 leidingen los kan halen, een O ringetje kan vervangen en weer te monteren.
Of denk ik er nu echt veeeel te makkelijk over? Natuurlijk is het geheel op eigen risico..

Wil ook best de auto langsbrengen in de buurt van Almere, daar terplekke de bumper er af slopen en de condensor laten plaatsen.
Maar dit moet dan wel tegen een zeer gunstige prijs.

Hans4040 (190) PRO, 13 jaar geleden

De prijs van een condensor kan varieren van €88,= tot €148, = afhankelijk van model/type.
Het is niet moeilijk om hem te vervangen en je geeft zelf al aan de O-ringen te vernieuwen.
Bekijk het rustig en vooral: werk schoon.
Succes,

Hans.

sanscorp (0), 13 jaar geleden

wat dat betreft heb ik engelen geduld, al doe ik er een hele dag over!
Zal de leidingen dichtstoppen met een schone rubber plug zodat er geen vuil in komt.

Nog drie laatste vraagjes dan:
- Drogerfilter, is dit ook zelf te doen? dit apparaat kost maar 20 euro en lijkt me niet al te groot te zijn, weet eigenlijk niet eens waar die zit maar daar kom ik wel achter met elearn denk ik.

- Waar kan ik O-Ringen krijgen resistent tegen koudemiddel? :D Brezan of harry banis verkopen dat soort spullen niet volgens mij...

- Kan ik een namaak condensor gebruiken van Tuynder? (kost 108 i.p.v. 220 ex btw.)

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Sander iedere garage met een airco vulapparaat heeft een assortimentdoos met O ringen .Monteren met een beetje airco olie .Er zijn meerdere diktes en nog veel meer diameters. Laat het systeem wel eerst legen en vacumeren. Ook al lijkt ie leeg je schrikt je rot als je al die groene drap over je een krijgt of in je ogen (bril op ) Succes.

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Ik zal eens rond gaan vragen, er is een eper / FIAT onderdeelnummer nummer voor, wellicht dat ik zo de juiste kan bemachtigen.
Denk dat ik er een teiltje onder zet, veiligheidsbril op doe en de boel open draai, hoe meer er uitstroomt des te minder vuil er op dat moment inkomt.
Het koudemiddel berg ik wel op in een geschikte fles en breng het naar het chemisch afval.

Vacuüm trekken gebeurd bij het monteren van de pomp, kost me waarschijnlijk ook al weer een flinke duit..

heeft het nut om met de originele O ringen naar de eerste de beste aircospecialist te stappen?
of zijn die dingen zo vervormd dat dat geen nut heeft.

Nogmaals, als het goed te doen is en het geen geld kost kan ik meer genieten van mijn vakantie.
Ben zeker al 5 jaar niet meer weg geweest, vandaar.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

airco systeem leeg halen MOET je met een airco apparaat doen. R134A is 100x!! schadelijker dan CO2 !! en kun je ook niet opvangen met een cola fles!

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Was het idd niet van plan om het met een colafles op te vangen :-D
Maar zal hem laten "vacumeren" in dat geval, hijs zo lek als een mandje maar zal vast wel lukken haha.

Pascal Limpens (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je er geen brood van gegeten hebt kun je beter
alles uitbesteden. Spaart je een hoop tijd en geld en beter
voor het milieu.
Leeghalen, vacumeren en vullen is bij de specialist sneller
gebeurd (en veiliger) dan op jou manier. Kost echt geen zakken met geld!!

Succes, Pascal

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Zoals de naam van het topic al zegt:
- Compressor vervangen
- Condensor vervangen
- Drogerfilter vervangen

1200 euro inclusief BTW en onderdelen.

Als ik dat uitgeef hoef ik in augustus niet meer op vakantie omdat ik het niet kan betalen; hotels zijn al geboekt...

Was na de laatste post ook niet meer van plan om het koudemiddel zelf op te vangen, dit laat ik dan wel netjes vacumeren.
Wat ik probeer te voorkomen is een rekening van 1200 euro terwijl er volgens mij best wel wat klusjes tussen zitten die ik zelf kan (?)

Met doel geld te besparen zodat ik überhaupt nog op vakantie kan.
Voor alle duidelijkheid, 1200 euro is anderhalve maand werken voor mij...

Hans4040 (190) PRO, 13 jaar geleden

Sander, het systeem is al leeg want het is lek...
vervang de onderdelen en ga daarna naar een airco specialist om het systeem te laten vullen.

prettige vakantie.

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Klopt, 0,0 druk.

En de aircoboer heeft er 10 bar druk op gezet en vervolgens weer leeg laten lopen (testen op lekken) dan is het laatste restje er ook wel uit denk ik.
Bedankt Hans!

Hans4040 (190) PRO, 13 jaar geleden

De airco specialist zal het volgende doen:

• vacumeren om vocht te verwijderen
• verse olie bijvullen
• detectie vloeistof toevoegen
• systeem vullen met nieuw koudemiddel
• airco controle op functionaliteit, drukken, temperaturen en beveiligingen

dit is meestal niet duurder dan €100,= (Google maar eens op "airco vullen")

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Klopt, dat is het minste van mijn problemen.
Al het bovengenoemde kost bij de airco specialist waar ik ben geweest 113 euro mits de installatie in orde is :)

Nadat het systeem gemaakt is, deels door mij, deels door een professional, zal het opnieuw getest worden, indien okay word het gevuld zoals jij beschrijft.

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Krijg net een mail van een leverancier die mij verteld dat ik de X-klep moet vervangen als ik een nieuwe compressor plaats.

Wie kan mij vertellen wat een X-klep is, waar deze zit en of die vervangen MOET worden?

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

expansieklep, die hoeft niet vervangen te worden.

compressor, condensor en filter/droger moet vervangen worden.

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Kijk, een pro :)

Bedankt, ik zal deze onderdelen (deels laten) vervangen en hopen dat het daar bij blijft!

Condensor en filterdroger zijn besteld, zodra deze gemonteerd zijn ga ik naar de airco specialist die er voor mij een gereviseerde compressor in zet.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Was vergeten te vermelden dat de expansieklep vervangen wordt als een compressor is vastgelopen.

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Ik weet dus niet zeker of deze vastgelopen is of gewoon lekt.
Hoe kan ik dit zelf anders testen? door een de poelie te draaien?

Nog een vraag: Wat IS de expansieklep eigenlijk en waar zit deze??

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

wordt er niet me expansieklep, het expansie ventiel bedoelt?

sanscorp (0), 13 jaar geleden

ik heb me laten vertellen dat het Expansieventiel simpelweg de 2 ventielen waarmee je o.a. vult zijn.
Dit is niets anders dan een autoventiel (is mij gezegd)

De expansieklep werd in de mail van de leverancier ook wel het inspuitventiel genoemd dus dat zou goed kunnen!
Dan zijn het gewoon die 2 ventielen die op de hoge en lagedruk zijde zitten toch?

Waarom zouden die kapot gaan als de compressor vastloopt? :)

Je hebt er ook nog een drukregelaar op zitten, maar die zit op de condensor geloof ik..
Die kan misschien wel een opdonder gehad hebben??

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Kan iemand anders gewoon de getalletjes opnoemen wat er vervangen moet worden?
Dan maar even uitgaande van het "ergste" dat de compressor vast is gelopen?

Zie afbeeldingen:
www.studio-lahaye.nl/airco1.bmp
www.studio-lahaye.nl/airco2.bmp

Airco1:
1. Slang
2. Slang
3. Slang
4. Drukregelaar
5. Moer
6. Pakking
7. Pakking
8. Moer
9. Bout
10. Borgring
11. Bout met ring


Airco2.bmp:
1. Aircocondensor
2. Ontwaterings-filter
3. Bout
4. Veertje
5. Kabelschoen
6. Kabelschoen
7. Verbinding
8. Drukregelaar
9. Klinknagel :P
10. Veertje
11. Bout
12. Borgring
13. Slang
14. Pakking

Hans4040 (190) PRO, 13 jaar geleden

Zo werkt het airco-expansieventiel


Een belangrijk onderdeel van de airco-installatie is het expansieventiel. Is dat defect, dan zal de airco niet naar behoren koelen. Bij aircoproblemen mag het expansieventiel dus niet aan de aandacht ontsnappen.

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Ok dan weet ik iig hoe het werkt :)

Het zijn dus wel de ventielen bovenop de leidingen als ik het goed begrijp.
Die zitten in een aluminium blokje gemonteerd.

Die krengen worden "drukregelaar" genoemd in Fiat Eper..... Zie afbeelding Airco1.bmp getal 4

Hans4040 (190) PRO, 13 jaar geleden

Nee...nummer 8 is het expansie ventiel

sanscorp (0), 13 jaar geleden

kwestie van leiding na de condensor volgen dus..
Of het midden zien te vinden :D

Staat niet op Eper aangegeven en zou niet weten waar 'ie op mijn alfa moet zitten namelijk.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Idd expansieklep is het expansieventiel.

[quote]Waarom zouden die kapot gaan als de compressor vastloopt? :)[/quote]
Omdat die verstopt raakt met ijzervijlsel, die kan niet gespoeld worden en moet er ook tussen uit met spoelen.
Als de compressor was vastgelopen had je dat wel gemerkt, die trekt namelijk in veel gevallen de riem over.

[quote]Het zijn dus wel de ventielen bovenop de leidingen als ik het goed begrijp.
Die zitten in een aluminium blokje gemonteerd.[/quote]
Nee dat zijn de service ventielen, die hebben niets te maken met het expansieventiel.

Je moet de leiding volgen naar de verdamper en niet naar de condensor.
Volg de leiding die naar binnen gaat, tegen het schutbord (in de motorruimte) moet het expansieventiel zitten.

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Ok dan moet het geen probleem zijn.

Airco was al defect voordat ik hem kocht.
Alleen omdat het toen vroor en de vorige eigenaar vertelde dat de airco prima in orde was heb ik dit nooit kunnen testen of weten..
De airco had destijds nog geen half jaar daarvoor nog service gehad.

Maar denk dat de compressor inderdaad alleen lek is en niet is vastgelopen.
Laten we maar even van het goede uitgaan; dat mag na zoveel tegenslagen wel!

sanscorp (0), 10 jaar geleden

airco compressor vervangen en probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.