Alfa Romeo 156: brandstofverbruik boordcomputer en LMM waardes verkeerd?!

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 JTD

Sinds een tijdje heb ik een Alfa 156 waarvan de boordcomputer aangeeft dat het huidige en gemiddelde brandstofverbruik 1:50 is.

Nu heb ik een laptop, VAG-COM kabel en FiatECUscan waarmee ik tegen het volgende probleem aan loop:
Bij het stationair draaien is de luchtinname 50 mg/i terwijl er 300 mg/i verwacht word.

De LMM is vervangen door een originele nieuwe, de auto loopt goed en pakt goed op, de ECU is meerdere malen gereset en Zonder LMM geen verschil.
Behalve dan dat de waarde van huidige luchtinname dan naar zijn maximale waarde schiet (3000 mg/i) zodat deze volgende de computer nooit tekort heeft aan lucht.
Het volgende de computer verwachtte aantal staat tijdens stationair dan nog steeds op 300 mg/i.

Weet iemand hoe het brandstofverbruik berekend word en
Weet iemand waarom de LMM / boordcomputer in godsnaam een waarde aangeeft van 50 ipv 300 mg/i opgenomen lucht?

Welke onderdelen moet ik checken, of is er misschien een software update?

sanscorp

Geplaatst door sanscorp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 156? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

erka (0) PRO, 13 jaar geleden

LMM uitlezen moet je rijdend doen !!!

sanscorp (0), 13 jaar geleden

heb ik ook gedaan..

In zijn 3e versnelling vanaf 1800 toeren optrekken naar 4000
Waarde moet tussen de 800 en 1000 mg/i liggen.

De waarde die de ECU daadwerkelijk verlangt is hierbij 1200 mg/i
De waarde van de LMM komt niet hoger dan 400 mg/i.

Andere tests heb ik niet gevonden maar hoe dan ook, wat de motor verwacht en volgens de LMM krijgt komt niet overeen.

de cijfers van de brandstofdruk kloppen prima!
Hij vraagt stationair 300 bar en krijgt 300 bar, tijdens het rijden ook, tot 1200 bar en de HD pomp kan dit met gemak opbrengen.
De cijfers van de 2 programma's (FiatECUscan en Alfadiag) kloppen dus precies.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Of beide diagnose programmatjes zijn kopien van elkaar met de zelfde fout.
Ik zou toch de werkelijke hoeveelheid lucht eens met een andere tester uitlezen - bij voorkeur dealer apparatuur.

Heb je ook naar turbodruk gekeken? Werkelijk en gewenst?

sanscorp (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Of beide diagnose programmatjes zijn kopien van elkaar met de zelfde fout.
Ik zou toch de werkelijke hoeveelheid lucht eens met een andere tester uitlezen - bij voorkeur dealer apparatuur.

Heb je ook naar turbodruk gekeken? Werkelijk en gewenst?[/quote]
Turbodruk komt een heeel klein beetje tekort ten opzichte van wat er gevraagd word.

Weet je wat het probleem is, de enige in de buurt hier met een Examiner voor zover ik weet is geen dealer maar een ????.


Wat betreft de betrouwbaarheid van die programmaatjes,
Toen er een injector defect was en mijn auto niet startte kreeg ik met mijn programmaatje de volgende waardes door:

FiatECUScan:
max 130 bar druk
Benodigd: 300 bar.

Examiner bij ???:
max 125 bar
benodigd: 300 bar.

Die variabel die er in zit omdat de auto de ene keer wel startte en de andere niet.

Deze zijn beide gemeten toen deze niet startte.


PS: schelden mag je thuis doen.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de turbodruk (bijna) goed is dan heb je ook voldoende airflow.
Mogelijkheid 1: je uitleesprogramma's geven verkeerd aan
Mogelijkheid 2: kortsluiting in de bedrading van de lmm of ecu defect.

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=sanscorp][quote=oldford]Of beide diagnose programmatjes zijn kopien van elkaar met de zelfde fout.
Ik zou toch de werkelijke hoeveelheid lucht eens met een andere tester uitlezen - bij voorkeur dealer apparatuur.

Heb je ook naar turbodruk gekeken? Werkelijk en gewenst?[/quote]
Turbodruk komt een heeel klein beetje tekort ten opzichte van wat er gevraagd word.

Weet je wat het probleem is, de enige in de buurt hier met een Examiner voor zover ik weet is geen dealer maar een stealer.
Uitlezen kost %$#@$@ veel geld voor 2 minuten werk!

Wat betreft de betrouwbaarheid van die programmaatjes,
Toen er een injector defect was en mijn auto niet startte kreeg ik met mijn programmaatje de volgende waardes door:

FiatECUScan:
max 130 bar druk
Benodigd: 300 bar.

Examiner bij stealer:
max 125 bar
benodigd: 300 bar.

Die variabel die er in zit omdat de auto de ene keer wel startte en de andere niet.

Deze zijn beide gemeten toen deze niet startte.[/quote]
kijk, je dealer zal een bedrag vragen voor die "2 minuutjes" werk. (de laptop/kast starten en alles klaarzetten en weer opruimen en uitzetten, vindt ik al knap van 'm in die tijd)

aangezien je met 3 verschillende uitleesprogramma's werkt, zul je ook weten wat die software kost. Dit zal hij doorberekenen, net als het mannetje dat dat "even" uitleest en ook al gauw 50 euro per uur kost .
Dat je dat prijzig vindt, en helaas niet het gewenste resultaat kreeg, okay, maar het is je eigen keuze, de man voor stealer uitmaken vindt ik niet de mooiste woordkeuze

gr

Peco Power

WhizzMan (0), 13 jaar geleden

Is je auto wellicht gechipped? Dan kan het zijn dat er in die tabellen is gerommeld en dat je daardoor deze waarden ziet. Omdat zowel je uitleessoftware als je dashboard onrealistische waarden geven, ga ik er van uit dat je probleem in je ECU zit en niet in je dashboard of je software, dat is gewoon minder logisch.

Je auto rijdt nu wel goed toch? Geen storingen in je ECU?

sanscorp (0), 10 jaar geleden

inmiddels maar geaccepteerd dat het niet goed werkt.
niks aan te doen, waarschijnlijk zit het in de km teller en het infocenter.
vervangen is te duur.

nooit opgelost dus.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.