Alfa Romeo 159: ALFA 159 diesel start niet meer.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 939A100

Hallo,

Passant komt vanavond met Alfa die steeds meer snelheid verloor en precies voor de werkplaats stilviel.
Auto slaat niet meer aan.

Foutcode's P0101 Luchtmassameter onderbreking of kortsluiting
P0111 Aanzuiglucht temp. sensor onderbreking of kortsluiting.


Met Bosch Kts gemeten raildruk tijdens starten 375-425 Bar.
Luchtmassameter 40-300 mg.
Aanzuiglucht temp. 19 gr.

Het is het oude liedje, deze motor wordt niet behandeld in Autotools, Autodata, en Esitronic van Bosch en dan heb je geen testwaarden.
Bij Opel met fiat diesel kom ik voor de luchtmassameter een Ohmse waarde tegen van 17600 Ohm. op pen 1 en 2.
Die wordt ook gemeten.

Met losgenomen stekker krijg ik op pen 1 de accuspanning 12,7 volt op pen 3 en 4 is deze 4,9 Volt.

Wie kan mij advies of testwaarden geven.

Gerard.

In het abs/ebd krijg ik de volgende foutmeldingen C1800 spanningsverzorging foutief.
C1815 draaihoeksensor foutief.
Kunnen deze fouten van invloed zijn op het starten en aanslaan?

Gerard van Ingen

Geplaatst door Gerard van Ingen (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 159? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Gerard van Ingen (0) PRO, 13 jaar geleden

Probleem opgelost, roetfilter verstopt.

Uitlaat voor roetfilter losgekoppeld en start weer.

Zit wel een sensor op roetfilter, geeft zeker geen foutcode af.

Gerard.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Verstopt roetfilter zou de lage meting op de luchtmassameter verklaren, maar niet de fout op de lucht temperatuur sensor.
Heeft deze ook een verschildruksensor op het roetfilter aangesloten?

Gerard van Ingen (0) PRO, 13 jaar geleden

Luchttemp. sensor is gecombineerd met luchtmassameter en gaf als meetwaarde 19 gr. c.
Op het roetfilter is een sensor aangesloten. Deze heeft geen eigen foutcode afgegeven.

Bij de eerste keer foutcode uiitlezen was er ook een dat de egr klep openstond. Waarschijnlijk gezet door het verstopte roetfilter. Na wissen kwamen de foutcode's P0101 en P0111 terug.

Probleem is eigenlijk gebrek aan meetwaarden en schema's om een deugdelijke diagnose te stellen.
Bij Autodata en Esitronic heb je van sommige merken uitgebreide informatie en van sommige merken heel summier.

Met vr. gr.
Gerard.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij een meetwaarde van een defect onderdeel moet je je gaan afvragen is dit de werkelijke waarde of een vervangingswaarde?
Na het wissen krijg je gelijk de fout op de lucht temperatuur terug. Dan denk ik dat die 19 graden een vervangingswaarde is.

Kontroleer de massa van de luchtmassa meter.
Meet eens het signaal van de lucht temperatuur sensor. Hoeveel is die?

Gerard van Ingen (0) PRO, 13 jaar geleden

Oldford,
Gemeten na loskoppelen roetfilter een aanzuigtemp. inlaatlucht.
Op contact 13 gr.
Stationnair 15-16 gr.
2500 toeren 18 gr.

Luchtmassa meter stationnair 484 mg, constante waarde.
2500 toeren 547 mg. plusminus 2, vrij constante waarde.

Foutcode's motor blijven nu weg.

Op Abs systeem komt foutcode C1800 terug. Spanningsverzorging foutief.

Eigenaar auto is inmiddels rijdend vertrokken naar zijn eigen garage.

Gerard.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 159 of stel zelf een nieuwe vraag.