Hallo,
Ik heb sinds enige dagen een inspuitlampje en als ik de EOBD uitlees (met een simpel uitlees apparaat) krijg ik de volgende 2 codes te zien; P1172 en P1175.
Aan het starten en rijden van de auto is niets te merken maar ik zou deze 2 codes en het bijbehorende lampje wel graag kwijt zijn.
Wie weet er wat deze codes betekenen en hoe deze te fixen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik vermoed dat de druk op de brandstofgallerij soms niet in overeenstemming is. dit kan komen door verstopt brandstoffilter, defecte benzinepomp of, storing in stroomvoorziening van de benzinepomp.
Dus beginnen met brandstof druk en opbrengst testen.
Hallo Cor,
Bedankt voor je snelle reactie; wat is de precieze betekenis van de afzonderlijke codes en waar zit het brandstoffilter?
Heb je ook waardes voor de brandstofdruk en gaat het dan om de electrische pomp in de tank of de mechanische pomp die door de nokkenas aangedreven wordt!?
Ciao, Peter.
11 jaar
P1172 - Mengsel bij deellast, bank 1
P1175 - Mengsel bij deellast, bank 2
Er is iets niet goed mt het mengsel, dat wijkt zo'n 30 - 40% af van wat het moet zijn.
De computer kan/mag het niet verder bijregelen.
De 1e vraag is dan of het mengsel te rijk is of te arm. Dat kun je zien als je live data (sensor waardes) kunt uitlezen.
Kijk dan naar de Long Term Fuel Trim. Is deze negatief (- ervoor) dan is het mengsel te rijk, anders te arm.
Te arm kan veroorzaakt worden door een verouderde lucht massa meter of valse lucht.
N.B.: Voorzichtig met brandstofdruk meten, dit is hoge druk inspuiting met zo'n 40 - 150 bar druk.
Kun je die beter uitlezen met fabrieks (of gelijkwaardige) uitleesapparatuur.
Vanwege het feit dat de klacht na resetten niet meteen terugkomt; soms pas een dag later denk ik niet dat het valse lucht of dergelijke is.
Ik verdenk een sensor die misschien af en toe slecht kontakt maakt of een misleidende waarde aan de computer geeft waardoor deze denkt dat het mengsel niet klopt.
Zoals al door mij vermeld ik merk niets aan het starten, rijden. accelereren of het brandstofverbruik en als de klacht er continu in zou zitten zou in deze toestanden toch iets afwijkends opgemerkt moeten worden denk ik!?
Morgen ga ik proberen om de fuel trim van de motor zichtbaar te maken en kijk ik naar Long Term Fuel Trim.
Heeft een GT 2.0 JTS motor een extern brandstoffilter en zoja waar zit deze want ik heb dat ding nog niet gevonden.
Hoe zit het verder met de opvoerpomp die in de tank zit; waardoor wordt deze gevoed en wat is de invloed van een filter daarin?
11 jaar
Hallo allen,
Alvast bedankt voor alle reacties maar ik ben op het ogenblik niet in staat om de juiste apparatuur te lenen dus de auto wordt aanstaande maandag uitgelezen in een vak-garage.
Ik ben nog steeds op zoek naar de locatie van het externe brandstoffilter en ik zou graag willen weten wat er eventueel aan de in de tank gebouwde pomp gemeten zou kunnen worden en waardoor deze pomp gevoed wordt; dus welk relais en welke zekering en waar bevinden deze zich!?
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo Gt of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar