Alfa Romeo 147: auto trekt naar links (gas + gas los)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9jtd

Hallo,

Ik ben ten einde raad, misschien dat iemand hier de oplossing heeft anders neig ik echt om de auto weg te doen. Ruim 2 maanden terug begon de auto spontaan op bepaalde momenten te trekken naar links, dit vind meestal plaats bij hoge snelheden (>100km) en het gebeurd zodra ik gas los laat of juist gas intrap. Het meest irritante is dat het niet altijd gebeurd. Bij lage snelheden (stadsverkeer) helemaal geen problemen.

het trekken naar links is SOMS echt fors, alsof linkerwiel los komt te zitten en opeens naar links stuurt.
stuur rukt dan heel licht naar links, maar komt gelijk weer op zn plaats. kort maar wel genoeg om de auto ff naar links te rukken.
en met twee handen op de stuur houd je dit soms niet tegen

Wat er recent gedaan is:
- 4 nwe banden
- banden (incl.velg) vervangen van plaats, voorste naar achter
- uitlijnen
- draagarmen voor vervangen (complete set), links + rechts
- rechts, stuurstang plus stuurkogel vervangen. (stuurkogel zat niet meer lekker op de stuurstang)
- stuurhuis was trouwens niks mis mee, is ook na gekeken


Iemand enig idee wat ik nog meer kan laten controleren? En anders een adres die zon euvel eerder heeft opgelost.

alfatjd

Geplaatst door alfatjd (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 147? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

auto de bruin (0) PRO, 14 jaar geleden

rem je dan ook wanneer je het gas loslaat?

alfatjd (0), 14 jaar geleden

Nee. Tijdens remmen geen problemen met links trekken.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Alfa Waren die triangels incl . fuseekogels. Probeer eens met een sleutel op een wielmoer de voorwielen in beide richtingen te bewegen. Is verder je linker rem goed gangbaar (de schijf niet blauw) . Binnen aandrijfkoppelingen goed en geen rukken in het stuur. Subframe bouten zitten vast? Geeft dat last wisselen een reactie in de vloer. Zijn de veerpootlagers gangbaar , bij draaien aan de veren is dat te controleren. Succes.

alfatjd (0), 14 jaar geleden

jah, incl. fussekogels
overige punten zal ik meenemen. wat ik verder ben tegengekomen na uren zoeken op google:

"Nee, heb ik ook gehad bij een oude auto. Was gevarlijk sturen, al wen je
aan alles na een tijdje. Bleek dat er een rubber van de motorophanging weg
was (was olie op gedrupt) en dat daardoor het subchassis kon kantelen. 2
garages konden het niet vinden, en de 3e heeft het in 5 minuten gevonden en
voor 100 guldens in orde gemaakt. Tip: zat helemaal aan de voorzijde,
onderin het motorcompartiment, lastig te zien.
Groetjes, Wendy"

zou dit voor mij ook kunnen gelden met bovenstaande klachten??

alfatjd (0), 14 jaar geleden

ow ook wel belangrijk lijkt me:

als ik constant rijd met auto, is er helemaal niks aan de hand.. dus ik kan in feite urenlang 140 rijden, en er gebeurd niks

alfatjd (0), 14 jaar geleden

toevoeging: linkerwiel zit niet vast, en is vrij te draaien

weekend wordt er nogmaals naar gekeken. als er updates zijn laat ik het weten, suggesties zijn natuurlijk nog steeds welkom

WhizzMan (0), 14 jaar geleden

Dit zijn dingen die je eigenlijk alleen maar kan bekijken bij de auto zelf, op een forum kan je 1001 dingen lezen...

Wat ik hier nog niet gezien heb, is de suggestie dat er misschien wel iets bij je achterwielophanging of remmen niet in orde is. Uiteindelijk trekt je auto ook wel naar 1 kant als er achter ergens speling zit. Je symptomen suggereren dat het voorin zit hoor, maar ja, als je daar niets kan vinden?

Krijg je ook een geluid als dit gebeurt? Een harde "kloenk" of zo?

alfajtd147 (0), 14 jaar geleden

@WhizzMan euvel is gelukkig gevonden.


(Ik heb een nieuw account moeten aanmaken omdat ik met mijn eigen maar niet kon inloggen, ook wachtwoord vergeten bood geen uitkomst)


Na enkele kleine checks en auto alweer op de brug te hebben gehad, ben ik toch weer naar een garage gegaan om de auto te laten uitlijnen (op kosten van garage die de checks deed). Dit vanwege veel gesleutel aan de draagarm + spoorstang waar niks mis mee was.

Eenmaal aangekomen en auto op de brug gezet, werd ik direct geroepen om ff op het scherm te kijken. Blijkt dat de rechterwiel toch een klap heeft gehad, en wat naar binnen is gebogen (veerpoot). Hierdoor was de wielvlucht niet meer 100%. Probleem is dus sinds dag 1 de veerpoot, hier gaan we nu achteraan. Auto is dus eerder uitgelijnd, maar blijkbaar door een amateur. Eigenlijk ben ik iemand die dit echt niet pikt en verhaal gaat halen, maar ben het even zat en wil het zsm opgelost hebben.


Thuis aangekomen dit aangekaart bij vrouwlief, en met een super rood/paars/blauw hoofdje heeft ze het toegegeven. Dus paar honderd euro lichter omdat mevrouwtje zoiets heeft achtergehouden. Vrouwen.... :)


Allen bedankt voor jullie input!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.