Alfa Romeo 147: gasklep

Bouwjaar: 2002, Motorcode: jtd

hallo,

moet de gasklep van de inlaat bij starten motor open staan. is dit ook zo als hij stationair draaid. want ik heb een vermoeden dat deze niet werk.

mvgr

keen13

Geplaatst door keen13 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 147? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Het is geen gasklep zoals bij een benzine motor. Een diesel draait altijd "vol gas".
Deze klep is iets van de laatste tijd en hoort te sluiten bij het afzetten van de motor.

WhizzMan (0), 14 jaar geleden

Dit is inderdaad een smoorklep. Deze gaat (gedeeltelijk) dicht om bijvoorbeeld de EGR beter te laten werken of om de turbodruk te regelen tijdens een lopende motor.

Waarom denkt u dat deze klep defect is? Heeft u problemen met de auto of geeft uw dashboard een storing aan?

keen13 (0), 14 jaar geleden

mijn klep beweegt helemaal niet voor zo ver ik gezien heb. staat altijd open.

het probleem is dat mijn alfa inhoud/ schud rond de 2300 roeren daarvoor en daarna (boven de 3000 rpm) rijd hij als de brandweer.
laatst het buisje van de egr naar de inlaat/ smoorklep schoongemaakt toen reed hij ineens goed.

het schudden / trillen is alleen bij warme motor . bij een koude motor ook geen problemen.

WhizzMan (0), 14 jaar geleden

Het kan diverse oorzaken hebben. Wat bij JTDs regelmatig gebeurt zijn LMM/MAF sensoren (luchtwegers) die vervuild raken en daardoor de ECU denken dat er minder lucht stroomt dan in werkelijkheid. Wat ook kan is een hangende turboverstelling, hoewel dat niet echt voor de hand licht. Een defecte of vervuilde dieselinjector is ook nog een mogelijkheid. Is de computer uitgelezen met een examiner. De examiner is een origineel fiat/alfa/lancia diagnoseapparaat wat ook diverse waarden in de computer kan uitlezen die een universeel uitleesapparaat vaak niet kan benaderen. Door een deskundige is daar vaak informatie uit te halen zoals het ongelijk lopen van bepaalde cylinders, aanpassingen aan turbodruk, mengverhoudingen en dergelijke die dan weer kunnen wijzen op de oorzaken zoals boven genoemd.

keen13 (0), 14 jaar geleden

egr en smoorklep (inlaatklep) gedemonteerd en goed schoongemaakt. geen resultaat. ik heb de verstuivers wel een keer laten testen waarvan 2slecht en 2 matig waren maar vindt het raar dat ze het wel goed doen in de rest van de toeren. als ze vervuild zijn zou je dat toch ook moeten merken. + dat de auto laats ineens een week nergens last van had en toen kwam het langzaam weer terug.

het heeft ook met temp. te maken want met koude motor volgas doet hij het niet.

nog even verder kjiken dus. (andere verstuivers zijn een dure optie)

WhizzMan (0), 14 jaar geleden

Ik zou eens kijken of een flesje Forte toevoeging in de diesel helpt om de injectoren beter te krijgen. Zorg er voor dat de auto behoorlijk "op z'n donder krijgt" als de toevoeging in de diesel zit. De uitlaatgassen moeten goed warm worden, dus de motor moet hard werken. Rustig warm rijden en dan proberen om telkens met plankgas vaart te maken en dan weer af te remmen. Uiteraard moet de weg en het verkeer zich hier toe lenen, haal geen stunts uit op de openbare weg.

Dat er twee injectoren slechter zijn dan de anderen zal zeker bij gemiddelde of lage belasting meer opvallen omdat dan niet alle cylinders even hard meedoen. Dat zal trillen en onregelmatig lopen veroorzaken. Injectoren zijn duur, maar soms noodzakelijk als een keer laten schoonmaken bij een dieselspecialist geen uitkomst biedt.

De EGR is straffeloos af te sluiten bij veel JTDs, volgens mij ook bij de uwe. Plaats een dun plaatje aluminium tussen een flenskoppeling zodat de klep wel bediend kan worden, maar er geen uitlaatgassen meer naar binnen stromen in de inlaat. Een klein beetje kieren van de EGRklep kan al hele vervelende vermogensproblemen en onregelmatig lopen veroorzaken.

keen13 (0), 14 jaar geleden

he bedankt voor de info.
zal eerst de forte eens proberen en ik kijk de turboslang nog even na op lekkage. anders zit er niets anders op dan andere vestuivers.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.