auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo 164: BDP sensor probleem?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0l v6 24v

Hallo,

Na een defecte BDP sensor vervangen te laten hebben heb ik nog steeds last van het volgende probleem... let wel, nog steeds... dit omdat toen de originele sensor, die blijkbaar
op sterven na dood was, ik in ieder geval het warme stationair probleem hieronder had. Later wilde de wagen helemaal niet meer starten; een nieuwe sensor bleek de oplossing.

Maar met de nieuwe sensor gemonteerd:


Bij koude motor rijdt de wagen hortend en stotend weg, regelmatig dreigt hij uit te vallen maar pakt dan weer op; dit doet hij de eerste paar minuten cq eerste kilometer.
Hierna rijdt de wagen gewoon soepel en heb ik in elk toerengebied normaal vermogen zonder te stotteren, in te houden etc.
Als ik niet direct ga rijden maar stationair laat staan gaat regelmatig de toeren flink omlaag, tegen het uitvallen aan, en pakt hij weer op; vaak in een fractie van een seconde
en soms een paar keer dicht achter elkaar.. na een paar minuten is dit voorbij en loopt hij stabiel stationair zonder problemen.

Als de wagen een tijdje heeft gereden en dus het blok op bedrijfstemp is, heb ik af en toe nog last van een bijna uitval als hij langere tijd stationair staat te draaien,
dit stationair draaien doet hij gewoonlijk stabiel en regelmatig tegen de 700tpm; soms duurt het vermoedelijke brandstoftekort of een of ander signaalverlies dermate lang
dat de wagen compleet uitvalt. Ik kan hierna wel normaal weer starten (bij koud en warm blok), draait dan stabiel stationair doch af en toe toch weer een bijna uitval.

Nu vermoed ik dat men geen originele BDP sensor heeft gemonteerd daar deze sensor, als het een Bosch zou zijn, wel erg goedkoop was (33 euro).

Ik heb deze sensor doorgemeten en op de twee actieve pinnen (v/d drie) staat een weerstand van 580ohm... dit zou bij een originele Bosch voor mijn wagen zo'n 860ohm moeten zijn.


Nu zou ik graag willen weten wat een BDP sensor met een te lage (of te hoge) weerstand kan veroorzaken.
Is een weerstandsverschil van zo'n 300ohm echt cruciaal in deze of gaat het eerder in de voltages niet goed?


Je zou nu meteen zeggen 'het is je BDP sensor!'... maar.... onlangs is zowel mijn luchtinlaathuis, inlaatpijpjes en diverse luchtslangen los geweest, dus valse lucht kan ook nog
een mogelijkheid zijn doch mijn ervaring is dat valse lucht meer het 'dansen' van toeren veroorzaakt, niet ineens in elkaar vallende toeren en weer netjes oppakken!?
Probleem met de BDP sensor begon ook nadat aan het luchtinlaat traject gewerkt was.

Daarvoor reed de wagen met koude motor direct soepel weg (na recente vervanging van de lambda sondes) zonder gebok etc. Ook stationair draaien bij warme motor gaf
totaal geen problemen.

Ook vind ik het gek, mocht het de BDP sensor zijn, dat hij met name bij koude motor wel heel brak reageert doch even later nergens meer last van schijnt te hebben?!
Als deze sensor niet goed is en/of niet de goede weerstand heeft moet je dit toch constant merken dmv schokken, bokken onder het rijden?


Wie kan mij duidelijkheid verschaffen met goede argumenten?

Geplaatst door

Porto (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou als eerste maar eens het geheugen (laten) uitlezen..

Het motortoerental wordt door de ecu direct van het bdp sensor gelezen.. Dus als daar het probleem zit kun je he eigenlijk direct op de toerenteller zien.

De stationair regelaar is een electrisch bediende verende draaiende klep in een extra luchttoevoer. dus buiten de gasklep om.

Ik ga er van uit dat de gasklep voldoende terug komt???? tegen de aanslag????

Als de stationairregelaar (klep) niet vervuild is en niet vast zit, of zwaar gaat ??, en daarnaast de electrische aansluiting ervan is losgenomen??? zal de motor iets meer dan stationair toeren draaien.. Een veer trekt de klep terug , en er is een vaste opening.. Is dit niet het geval dan dient de stationair regelaar inclusief de slangen en het gasklephuis (voorzichtig ) schoongemaakt te worden. De regelaar zit op de achterkant van het inlaat spruitstuk is rond met 1 slang erop en met een stekker met 3 aansluitingen. het geheel is met een (imbus) bout m6 bevestigd..
De electrische bediening van de regelaar geschiedt door een pulserende 12 Volt spanning erop. Het verschil in aan/uit wordt door de ecu geregeld..
Voor de goede orde, als er 6 keer opnieuw is gestart, terwijl er dan geen fout wordt geconstateerd??? word het foutgeheugen vanzelf gewist. ook als ehet systeem meer dan 30 seconden spanningloos is zal het geheugen worden gewist. bv akku los of 3 amp zekering voor tegen de dwarsbalk boven de radiateur.

Na 20 jaar bestaat er grote kans dat 1 of meerdere inlaatslangen (tijdelijk) lekken Nieuwe slangen is moeilijk aan te komen. Ik heb dat opgelost door nadat ik alle slangklemmen had verwijderd. 4 of 5 cm breed isolatietape ruim erom heen te plakken. klemmen terug nadat ik zeker wist dat de tape over de hele breedte op zichzelf afsloot heb ik de klemmen terug gezet..

Het systeem is door je zelf uit te lezen met behulp van de knippercode. Als je daar meer info over wlt?? mail me dan ff. De BDP gever is niet uit lezen...

..

hallo Cor,

Bedankt voor je antwoord.

Ik ben zelf in staat de auto uit te lezen met een diagnose programma gemaakt door 1 v/d Alfa164register forumleden; dit werkt grandioos! :)

Ik kreeg steeds geen errormelding als het probleem zich voordeed, daarom ging ik er vanuit dat de nieuwe BDP sensor niet goed functioneerde
en misschien af en toe een paar tandjes miste. Gisteravond ging ik nog weg en toen begon de wagen wederom te bokken en te doen, zoals hierboven
beschreven. Maandag reed ik koud weg en ik had totaal geen problemen meer, vond ik raar dus ik hing de Q4 weer aan de diagnose en ineens had
de ECU een error erin gezet die verwees naar de LMM. Heb toen direct alle luchtslangen gecontroleerd, klemmen vaster gezet, ergens was zelfs 1
klem vergeten op te zetten, deze geplaatst... tenslotte de LMM met draaiende motor los gekoppeld waardoor de motor iets lager stationair ging lopen
en toen weer vast gezet, gevolg was een tweetal keer bokken en daarna perfect stationair blijven draaien, helemaal geen gebok en gestoot meer.
Hierna een 20tal km's gereden en af en toe ergens stilgestaan en stationair laten lopen, geen gebok meer, gewoon als vanouds rijden.

Ik weet dus niet waar het probleem precies zat, valse lucht en/of een niet goed geresette of traag lerende ECU, maar het probleem lijkt opgelost te zijn.
Deze dagen het maar eens in de gaten blijven houden...

Porto 0

11 jaar

De LMM is waarschijnlijk niet de oorzaak, maar af en toe valse lucht..... bij koude motor zijn slangen stugger en een scheur kan dan makkelijker lekken dan wanner de slang warm en soepel is....Ik heb zelfs het deksel van de lmm verwijderd en de weerstand op de koolbaan een andere positie gegeven (nieuwe ondergrond. Het probleem bleef.... Als je de zekering van 3 ampere hebt gevonden ??? zou je tijdelijk daar vandaan twee draden naar binnen kunnen leggen. Je kunt nu bij het uitstappen de zekering verwijderen en bij de volgende keer met een schone ECU wegrijden. (geen noodloop) Als je nu merkt dat het koud afslaan niet meer voorkomt?? weet je zeker dat de noodloop de zaak gekuld heeft... De reden van de noodloop is meestal valse lucht...

Overigens de knippercode registreert niet alle fouten, Zelfs de originele Alfa tester herkent ze niet allemaal. De examiner is nog weer completer. Maar in hoeverre deze alles herkent weet ik niet. De motronic controleert de bdp gever in ieder geval helemaal niet...

Het schokken en bokken bij 'koud' wegrijden is helemaal weg, wat ik nog wel heb is als de motor op bedrijfstemperatuur is en
ik zet deze af om bv te tanken of inkopen doen. Als ik de motor dan weer heb gestart dan begint binnen een halve minuut
de wagen wat te stotteren en loopt daarna weer goed. Ik zal anders inderdaad eens de ECU langere tijd van de spanning
afhalen zodat ik met een schone wegrijd en niet in de noodloop. Ook ga ik eens alle boutjes en moeren bij inlaathuis
en (chromen) inlaatbuisjes nalopen, die pakkingen zijn vaak moeilijk op hun plek te houden bij monteren dus het kan makkelijk
dat eentje er scheef op zit.

Als het inderdaad de BDP sensor zou zijn, zou ik er veel meer last van moeten hebben, bij warme en koude motor en ook onder het rijden
dus ik ga er nu vanuit dat die gewoon goed is. De LMM is ruim een maand geleden nog getest of hij op verschillende toerentallen nog
binnen spec liep en die bleek goed te zijn. Mijn LMM is zo'n ronde buis met voelplaatje, Bosch nr 0280217503.

Porto 0

11 jaar

de pakkingen een beetje vettig maken en een hele lange imbussleutel zonder verdikking gebruiken... Voor een verlengstuk is geen ruimte.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 164 of stel zelf een nieuwe vraag.