CO-meting bij de APK. Stationair 0.01 tot 0.03 . Bij 5000 rpm ruim beneden 0.5.
Maar bij 2700 rpm rond de 4.0. De sonde toch niet helemaal fris meer? Motor loopt probleemloos.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je ook de andere waardes van de metingen? Dus CO2, HC, O2 en lambda getal?
Ik was zelf bij het keuren. De keurmeester verteld altijd wat hij aan het doen is.
Als de andere waardes niet goed waren had hij dat wel gezegd.
Hij heeft nog een klein apparaatje aan de OBD stekker gehad, maar hij zei niet dat die stuk was.
Ik denk dat ik naar de kat en ook naar de sonde moet kijken. Anders wordt het uitlezen.
12 jaar
Meestal duid dat op een defecte katalysator , heb namelijk hetzelfde probleem,door te korte ritjes en het niet goed warm worden van de kat gaat deze op den duur verzadigd raken ,wie weet helpt het om deze een keer goed warm te rijden,anders wordt het vervangen.
10 jaar
Sleutelkees ; De overige waardes zijn belangrijk om een "mogelijke " oorzaak aan te wijzen . Plus het lambda getal dit moet rond de 1.0 zijn!
De kat. kan de oorzaak niet zijn . De motor moet zo afgesteld zijn dat er in de uitlaatgas zo'n 0,5 % CO zit en 0,5 % zuurstof .
De hoeveelheid HC gaat in promil d.w.z . in delen per miljoen . Met de zuurstof wordt dit zo omgezet in HO2 en CO2.
Je zult zien dat met een CO van 4 % er helemaal geen zuurstof in de uitlaatgas zit . Er valt dus niets te verbranden .
Laat de sensoren van die motor controleren dus niet op foutcodes !!!
De kat vervangen is geld weg gooien.
Groet
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar