Hoi, ik moet vanwege mijn werk in een groene umwelte zone in Duitsland een roetfilter hebben. Heb nu de eerste waarschuwing binnen, ben er niet eens voor stande gehouden. Waarschijnlijk zijn ze zo ver dat ze het opkenteken kunnen zien en de kentekens scannen. De auto heeft een gele sticker en die is niet meer toegestaan sinds septemebr.
Er zou nu dus een roetfilter inmoeten om een groene sticker te krijgen, omdat het om een gechipte en rondom getunde auto gaat is het aan te raden dit te doen, of beter gewoon niet en wat anders aanschaffen? Heb gelezen dat het problemen geeft zoals vermogens verlies, meer verbruik en het eigenlijk niet eens zo veel doet voor het milieu, vooral in die stad(umwelt zone).
En als wel, waar en wie kan dit voor een leuke prijs inbouwen?
Groet M
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=Markiesje]En als wel, waar en wie kan dit voor een leuke prijs inbouwen?[/quote]
Een leuk prijsje zal het wel niet worden gezien er geen subsidie meer wordt gegeven.
Aanvraagtermijn is gesloten op 1 januari 2014...
Gr. paul
Of je het de investering waard vind ligt aan jezelf, maar persoonlijk zou ik vanwege de waarde van de auto gaan voor een auto die minimaal voldoet aan de Euro 4 norm.
Daarmee mag je in alle milieuzones. (groene sticker)
10 jaar
Toch wordt er op wegen nauwelijks gecontroleerd, de polizei houd je er niet voor staande.
Enkel uitkijken waar je de auto parkeert, doe dit dan niet op een openbare parkeerplaats want daar zijn wel controles.
Het beste kun je parkeren in parkeergarages.
Die zijn veelal in privé bezit en nog een van de weinige plekken waar niet gecontroleerd wordt, en mag worden.
Gr. paul
Op sommige wegen controleren ze met camera's, dus dan is het gegarandeerd raak, boete is op dit moment 80,-
10 jaar
[quote=richard9712]Op sommige wegen controleren ze met camera's[/quote]
Controle op de Umweltplakete gebeurt vrijwel nooit "in fließendem Verkehr", zoals de Duitsers dat noemen.
Met andere woorden: tijdens het rijden is de kans dat je gesnapt wordt enorm klein.
Natuurlijk is een sticker het meest veilige....
Gr. paul
Als TS steeds in de plaats moet zijn waar hij de waarschuwing voor gekregen heeft, is de kans dat hij een bekeuring krijgt vrijwel 100% omdat ze daar werken met een kenteken scanner.
De grootste kans om gecontroleerd te worden loop je als je aan de straat parkeert, dus als je geen sticker hebt of een die niet voldoet parkeer dan in een parkeergarage.
10 jaar
Je zegt;de gele sticker is niet meer toegestaan,ik dacht dat de rode sticker afgeschaft was sinds september.
En ja,net wat Paul al aangeeft,parkeren in parkeergarage.
10 jaar
De rode milieusticker wordt niet meer geaccepteerd in de Duitse milieuzones en geeft TÜV Nederland daarom niet meer uit.
De meesten zitten er behoorlijk naast me wat betreft de milieu-sticker. Ik ben niet staande gehouden, ben onder weg naar mijn werk blijkbaar op kenteken gescanned of gezien. Verder is de rode sticker al jaren verboden, maar de gele is sinds september ook niet meer toegestaan, en dat is het probleem. Geel is een euro-3 auto. Het moet minstens een euro-4 zijn, dus groen.
Ik moet nu een rdw goedgekeurd roetfilter eronder hebben en de rekening van de inbouw met roetfilternummer opsturen naar TUV voor een groene sicker en de registratie op kenten dat het dan een euro 4 auto is. EN ja men zegt 900-1000 euro maar er is blijkbaar niet aan te komen aan het filter. De auto staat nuu op 220.000km maar en is in zeer goede staat, verbruikt oook geen olie etc. HEb zo,n zelfde auto gezien die opgegeven heeft bij 695.000 km....men zegt dat die motor makkelijk 500.000km moet halen. Auto is rondom erg verbouwd, en getunned, dus een zeer leuke auto eigenlijk.
10 jaar
[quote=Markiesje]maar de gele is sinds september ook niet meer toegestaan, en dat is het probleem. Geel is een euro-3 auto[/quote]
Ook GEEL is in slechts enkele steden nog toegestaan en nog niet verboden (overgangsperiode)
In o.a Münster is vanaf 1-1-2015 een groene definitief verplicht...
Gr. paul
Ja maar in Dusseldorf waar ik dus heen moet is geel niet meer toegestaan sinds September 2014. De discussie gaat de verkeerde kant op, het ging er om dat ik een roetfilter zoek waar moeilijk aan te komen is maar er wel is!
10 jaar
Heb een roetfilter gekocht en zal deze eronder maken of moeten laten maken.s.
10 jaar
Heb een roetfilter gekocht en zal deze eronder maken of moeten laten maken, pasklaar en goedgekuerde filter volgens TUV in DUitsland, 700 eurie. Vervangt de midden kat/demper en neemt dat werk over. Helaas waren er nog 3 fabrikanten die het aanboden anders had ik vrijstelling gekregen.
Probleem is dus opgelost als het goed is
10 jaar
[quote=Markiesje]Probleem is dus opgelost als het goed is[/quote]
Na montage van het roetfilter moet het voertuig worden afgemeld.
Je bent er nog niet helemaal....
Gr. paul
beetje raar, Tuv Nederland heeft mij zelf geschreven, rekening van montage opsturen, daarop moet duidelijk het abr nummer staan, dan krijg ik de groene sticker, verder niets nodig.
10 jaar
[quote=Markiesje]beetje raar, Tuv Nederland heeft mij zelf geschreven, rekening van montage opsturen[/quote]
Herstel
Aanwezigheid retrofit roetfilter staat niet op het kentekenbewijs, maar wel in het kentekenregister.
Met het factuur van het roetfilter kun je een groene sticker aanvragen.
Bron RDW : [i]Is uw auto dusdanig gebouwd dat de roetuitstoot ónder de 0,005 gram/km blijft, dan registreert de RDW voor dit voertuig wel een roetfilter.[/i]
Gr. paul
Het roetfilter van deze auto word geregistreerd als retrofit roetfilter.
Dit omdat deze een stuk minder effectief zijn als de af fabriek roetfilters.
10 jaar
Heb het er zelf onder gehangen, stelde niet veel voor. Nu de sticker nog halen maandag. Rij er even voor naar DUitsland TUV, is hier vlak over de grens.
10 jaar
[quote=Markiesje]Nu de sticker nog halen maandag. Rij er even voor naar DUitsland TUV, is hier vlak over de grens.[/quote]
In Duitsland vragen ze namelijk naar het kenteken met het factuur van inbouw.
Is de auto ook al afgemeld ?
Gr. paul
Wat moet er afgemeldt worden dan? Rekening meenemen en als ze willen kunnen ze eronder kijken, daar hangt dat ding.
10 jaar
[quote=Markiesje]Wat moet er afgemeldt worden dan?[/quote]
Na inbouw van het roetfilter wordt de auto bij de RDW geregistreerd dat de auto is voorzien van een roetfilter.
Bij aanvraag van de sticker wordt er naar het kenteken en factuur van inbouw gevraagd.
Op het factuur staat tevens het type en registratie nummer van het roetfilter vermeld.
Gr. paul
Ga er maandag heen, hoor ik het wel, TUV Nederland weet het zelf niet zeker.
10 jaar
[quote=Markiesje]TUV Nederland weet het zelf niet zeker.[/quote]
Het betreft een officiële afmelding waarbij zelfs een steekproef kan worden afgenomen.
Het is dus niet zo, pleur maar onder en klaar is kees ;
Gr. paul
[quote=Markiesje]TUV Nederland weet het zelf niet zeker.[/quote]
TUV Nederland is hier anders wel duidelijk in. De procedure staat nota bene op hun website vermeld.
[b]20. Wat moet ik doen als ik een roetfilter in heb laten bouwen?[/b]
Wanneer u een retrofit roetfilter in uw auto heeft laten inbouwen, maakt u gewoon gebruik van het reguliere bestelsysteem om een milieusticker aan te vragen. U voegt tijdens het bestelproces dan als bijlage bij:
een kopie van uw kentekenbewijs;
een kopie van de factuur van het inbouwen van het roetfilter.
[b]Bron :[/b] TUV Nederland
Nou, het is zo op het moment dat de RDW simpelweg zegt dat ze het niet of niet meer doen(afmelden roetfilter). Vinden het niet belangerijk want het wordt toch niet meer gedaan in Nederland zeggen die simpelweg.
TUV Nederland zegt vraag maar na bij TUV in Duitsland die weten het wel. Die hebben gekeken onder de auto en me de groene sticker gegeven, maar kunnen het niet registreren omdat het Duitsland is. Dus kom ik weer bij de RDW die het op de eerste regel gooien of zeggen zoek maar een keurmeester die roetfiters kan afmelden(die niet te vinden is in Nederland want wordt hier toch niet meer gedaan.....??). Ben bij de RDW in mijn omgeving nadat ik hun eens even duidelijk heb gezegd dat het belachelijk is zo, nog eens even wat beter geholpen(ze stonden zelfs op en gingen vragen en bellen) maar toch nee.
)Dan kom ik bij een andere instantie die registraties verwerkt(weet de naam even niet meer), die schuiven het natuurlijk terug naar de RDW.
En de Nederlandse groene sticker verkopers website stuurt me naar de TUV. Ik de hogere afdelingen van de TUV aangeschreven, die zoudenhet gaan bespreken, maar na het horen dat ik een sticker heb van TUV Duitsland komen ze met dan is toch alles opgelost. Maar nee is niet alles opgelost. Op papier is het nog steeds een euro 3 auto, dus krijg ik weer een bekeuing van het Ordnungsambt in bijvoorbeeld Dusseldorf.
Klacht is ingediend bij de RDW maar dat kan 6 weken duren. En of daar nog wat uitkomt? Lijkt me niet meer. 680 euro(plus nog 700 voor andere zaken) lichter en gedaan wat ik moest doen, maar niets opgeschoten.
Het is een bureaucratisch zooitje en kom er niet door. AUB, wie kan me nog helpen? Het gaat hier dus nog over de registratie van de roetfilter die onder de auto hangt.....
10 jaar
Als de registratie zo gegaan is als Paul in zijn laatste post zegt, dan moet het goed zijn.
De RDW is de enige die gaat over het kenteken in Nederland.
10 jaar
Het systeem staat feitelijk los van je kenteken.
De enigste verbinding die er is is de combi kenteken en administratie Duitse umweltsticker.
In hun systeem kunnen ze zien dat er een roetfilter onder zit met als gevolg groene sticker.
Ik begrijp alleen niet waarom je de sticker in Duitsland gaat halen terwijl de registratie normaal via Nederland loopt.
Je had em gewoon in Nederland aan moeten vragen dan had je nu dat gedoe niet gehad.
Als ik het goed begrijp heb je de sticker bij de duitse tuv gehaald en nu wil je het in Nederland laten registreren.
Ik heb de sticker net opnieuw aangevraagd omdat ik een andere auto heb aangeschaft.
Via internet gedaan (was ietsje duurder) volgende dag in huis,simpeler kan niet.
Op jouw kenteken bewijs staat toch vermeld dat er een roetfilter onder zit?.
Nou,dan is het zoals Paul het stelt toch niet moeilijk om aan die groene sticker te komen.
Maar je moet het wel goed doen,dus geen sticker in Duitsland gaan halen.
10 jaar
Nee het hele punt is dat niemand het kan registreren op kenteken. Staat dus nog steeds niet op kenteken vermeld dat roetfilter, dat is het hele punt!!! Dat ik die sticker in DUitsland heb gehaald hebben ze zelf aangegeven(TUV Nederland waar je de sticker hier in Nederland op internet besteld, hun wisten ook niet hoe het moest. Iedereen praat er overheen.
10 jaar
dan snap ik het nog niet eerlijk gezegd.
je gaat naar de ANWB site.
Milieu sticker aanvragen.
Dan vul je het spul in,kenteken erbij en klaar is kees toch?.
Het hoeft niet op het kenteken te staan,je doet de factuur erbij en klaar.
Je krijgt dan vervolgens de groene sticker.
10 jaar
Nogmaals ik ben vorige maand bekeurd op kenten, zonder dat ze me staande hebben gehouden, kenteken gescanned of gelezen en nagekeken in systeem. Dit gaat dus weer gebeuren. Is verder niet moeilijk, waarom wordt er hier in Nederland zo extreem moeilijk over gedaan???
10 jaar
[quote=Markiesje]zonder dat ze me staande hebben gehouden, kenteken gescanned of gelezen en nagekeken in systeem[/quote]
Duitsland heeft geen inzage in ons kentekenregister. Bij een evt. verdachte situatie of bij zware verkeersovertredingen.
kan men wel nader onderzoek verrichten.
Er wordt enkel gecontroleerd of op het voertuig een sticker aanwezig is, dat heb je nu...
Zou mij voorlopig geen zorgen meer maken.
Gr. paul
Er was een sticker aanwezig en die mocht er niet opzitten. Zat erop toen ik hem heb gekocht. Men raadpleegt dus wel het register, en dit kan trouwens iedereen via vortuiggegevens rdw.nl. Daar stat e3 of e4 auto. Euro 3 of 4 auto dus.
10 jaar
Nou, nog 1 keer dan:
Een voertuig wijzigen:
Als u wijzigingen aan uw voertuig aanbrengt of laat aanbrengen, neem
dan contact op met de RDW, telefoon: 0900 07 39 ( 0,10 per minuut).
Onder een wijziging valt bijvoorbeeld een kleurwijziging of een technische
wijziging zoals de inbouw van een gasinstallatie. De RDW moet dan het
kentekenregister en meestal ook uw kentekenbewijs aanpassen. Ook is
er vaak bij wijzigingen een onderzoek door de RDW vereist.
Vraag:Ik ben het niet eens met de gegevens die bij mijn kenteken staan vermeld. Kan ik zelf wijzigingen aan de RDW doorgeven?
Antwoord: De gegevens die de RDW hier laat zien zijn afhankelijk van wat er bij de RDW geregistreerd staat. Gegevens in het kentekenregister worden over het algemeen alleen gewijzigd na een keuring door de RDW. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij grote veranderingen aan het voertuig na een reparatie of restauratie. Sommige wijzigingen, zoals kleurwijziging, worden administratief verwerkt. Na wijziging in het kentekenregister worden de nieuwe gegevens automatisch via de website getoond.
Bron: RDW.nl
Dus: neem contact op met de RDW,laat de auto keuren; dat is het enige wat je kan doen.
Ik denk dat het registreren van een retrofit roetfilter alleen gebruikelijk is als er een subsidie voor gegeven word.
Op de milieusticker word het kenteken geschreven of gedrukt, dus aan de sticker alleen heb je voldoende.
10 jaar
Maar waarom zou de TUV aangeven dat je die sticker zelf in Duitsland moet gaan halen?.
De duitse TUV kan niks met jouw kenteken.
Alles wat met jou kenteken te maken heeft kan je alleen in Nederland regelen.
Je kan wel een sticker in Duitsland gaan halen,maar die kunnen niks registreren.
De enigste manier om aan een geregistreerde sticker te komen is via TUV/RDW nederland,nergens anders.
Jij een sticker gehaald hebt in Duitsland en dat wil je nu geregistreerd krijgen in Nederland.
Dat gaat gewoon niet lukken.
Waarom heb je die sticker niet gewoon via de ANWB site aangevraagd,simpeler kan niet.
Waarom dat gedoe met in Duitsland halen en dan hier registreren.
Duizenden zijn je voor gegaan,met of zonder filter,allemaal zo'n sticker gekregen,groen of geel of rood.
Correct me if i'm wrong.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar