close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Alfa Romeo 156: Koppeling

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0TS

Beste techneuten,

Ca. 5 maanden geleden koppeling, drukgroep en lager laten vervangen.
Sinds kort voel je bij intrappen van het koppelingspedaal of bij opkomen alsof er een hapering in het pedaal zit. Net alsof het niet soepel omhoog of omlaag kan. Dit is echter alleen bij draaiende motor (Is de motor uit gaat dit wel soepel).
Als je met de hand op het pedaal drukt en je laat het toerental van de motor een beetje oplopen, voel je dat ook heel sterk in het pedaal.

De koppeling functioneert verder zonder problemen (aangrijpen en ontkoppelen), maar ik ben bang voor wat er misschien komen gaat.

In de vraagbaak zag ik dat er ook een trillingsdemper in het hydraulisch circuit is opgenomen.
Kan die stuk zijn?

Geplaatst door

Bas931 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bas, die trillingsdemper is het juist niet. Waarschijnlijk is de schotel-veer van de drukgroep hier debet aan. Deze heeft een reeks 'vingers' waarop het druklager kracht uitoefent bij het ontkoppelen. Als nu deze vingers niet helemaal in één vlak liggen, bijvoorbeeld door slijtage, dan gaat het druklager 'wiebelen' als je de koppeling intrapt (de schotelveer draait rond met het motortoerental). Daarom voel je ook niets als de motor stilstaat.
Jouw vraag is natuurlijk in hoeverre dit kwaad kan. Dat hangt een beetje van de oorzaak af...

Worst-case is dat de garage de drukgroep niet goed heeft vastgezet. Dan zal je het uiteindelijk wel merken... :-(

Als het door slijtage van de drukgroep komt kan het erger worden. Maar... het kan ook zijn dat het gelijk blijft of na een tijdje weer verdwijnt.
In principe kan een beetje trilling geen kwaad, behalve dat het wat extra slijtage van het druklager kan veroorzaken. Als je ermee kunt leven en de koppeling niet 'bokt' bij optrekken vanuit stilstand, zou je het zo kunnen laten.
Maar sommige bestuurders vinden dit echter heel irritant en niet acceptabel, kan niet voor jou beoordelen of je hier een garantieclaim van wilt maken.

Je kunt altijd even bij de garage langsgaan, dan heb je kenbaar gemaakt dat je je zorgen maakt. Zij zullen je ook dit verhaal vertellen, maar dan kan je wel wat makkelijker later terugkomen mocht het erger worden. Nu is het 5 maanden geleden en heb je nog een beetje recht van spreken. Over nog eens 5 maanden wordt dat moeilijker.

dvanderp71 0

17 jaar

Ik heb overigens net een koppeling laten vervangen, ook bij een 2.0 TS, en dat is niet goed gegaan.

Hij heeft dezelfde trilling als jij beschrijft, maar ik heb veel auto's gehad die dat hadden, zonder enig probleem.

Koppeling is nu zwaarder dan voordien (!) en auto schakelt hakeriger dan ooit. Ook bokt ie bij optrekken en hapert/kraakt het koppelingspedaal bij het intrappen.

Ik zou er geld voor over hebben om alleen jouw klacht te hebben... ! :-)

dvanderp71 0

17 jaar

Hallo,

Een koppeling heeft niets te maken met zwaar intrappen van je koppelings pedaal.Uit jouw klacht van de 156 maak ik uit op dat de hydraulische koppeling versleten is en waarschijnlijk al een beetje lekt deze zit in de versnellingsbak.Bij de andere klacht haperen/kraken bij het intrappen van het koppelingspedaal moet de voorste punt van de hydraulische hulpkoppeling op de versnellings bak gesmeerd worden.Dan is het kraken voorbij.En aangezien hij ook hakerig schakelt kan deze koppeling lekken of dat er lucht in het systeem zit.

Groeten van een alfa freak.

alfa_romeo 0
badge

17 jaar

Bedankt Alfafreak;

Helaas is de hydrauliek zeker niet de oorzaak hiervan, omdat de koppeling maar heel weinig vrije slag heeft. Als er nog lucht in het systeem zou zitten oid dan voel je dat omdat eerst die lucht moet worden samengeperst voordat de koppeling uiteindelijk ook aan de bakzijde echt wordt bediend. De bediening zit hier trouwens gewoon aan de buitenkant met een 'ouderwetse' werkcylinder waar je zo bij kunt (niet in de bak in elk geval).

Durf het wel aan om je tegen te spreken en te zeggen dat een zwaar aanvoelende koppeling kan komen door de koppeling zelf. Vooral naarmate hij slijt. Een vriend van mij die HTS autotechniek deed vertelde mij dat, schijnt te komen doordat de drukgroep bij een nieuwe plaat dichter bij het zgn. "omklappunt" van de veer staat (ik geloof dat hij het zo formuleerde). Ook zou de koppeling dan veel beter aanvoelen... Wat bij mij tot nu toe ook altijd klopte, heb meerder koppelingen vervangen, en allemaal voelden ze fijner en zeker veel lichter nadien.

In elk geval altijd alles vervangen door nieuw spul bij een versleten koppeling of problematische koppeling. Zeker bij Alfa! Zo goed zijn die koppelingen namelijk niet. Slecht ontkoppelen of een 'bokkende' koppeling bij optrekken in zijn 1e versnelling komt heel veel voor bij deze auto's, en dat komt meestal door slijtage aan de drukgroep en soms ook de plaat (maar mensen die die onderdelen niet vervangen door nieuwe als je eenmaal zover bent zijn niet goed wijs).

Dat kraken van het pedaal is inderdaad intussen alweer opgelost met wat smeren van de bediening. Het hakerige schakelen en bokken bij optrekken dus... (you've guessed it) niet.
Bij mijn auto is in ieder geval de drukgroep niet in orde heb ik intussen begrepen. Ik denk dat er het beste maar gewoon alles weer nieuw inmoet, met dit soort dingen moet je niet rotzooien. Is het veel teveel werk voor bovendien. Maar eens zien hoe coulant de garage is, maar ik ga ervan uit dat dit goed wordt opgelost.

(De volgende wordt een automaat? :-)

Groeten!

Bedankt overigens voor je andere posting, dat moest natuurlijk 156 zijn. Soit, zat ook al te denken aan iets van een draagarm ofzo, maar de uitlijning is ook net gecontroleerd en die was goed. Die man zal toen de armen toch wel hebben gecontroleerd? Ik was daar met deze klacht... Of verwacht ik nu teveel...?

dvanderp71 0

17 jaar

Hej Bas, sorry dat we een beetje off topic zijn gegaan, bij jou zijn er dus 2 dingen aan de hand, dat 'wiebelen' van het druklager (wat kan komen door een slechte drukgroep of eentje die niet zo netjes is gemonteerd door de garage), wat de trilling in het pedaal veroozaakt bij lichtjes induwen (ook met de hand). Hoeft niet heel erg te zijn, wel in de gaten houden.

Dat haperen van het pedaal is waarschijnlijk hetzelfde als bij mij, dat de koppelingshefboom gesmeerd moet worden. Bij mij hielp het smeren met een goeie scheut olie erg goed! Nu alleen het goed koppelen en ontkoppelen nog...
Weet je waar die hefboom zit of ga je ermee langs de garage?

dvanderp71 0

17 jaar

[quote=dvanderp71]Bedankt Alfafreak;

Durf het wel aan om je tegen te spreken en te zeggen dat een zwaar aanvoelende koppeling kan komen door de koppeling zelf. Vooral naarmate hij slijt. Een vriend van mij die HTS autotechniek deed vertelde mij dat, schijnt te komen doordat de drukgroep bij een nieuwe plaat dichter bij het zgn. "omklappunt" van de veer staat (ik geloof dat hij het zo formuleerde). Ook zou de koppeling dan veel beter aanvoelen... Wat bij mij tot nu toe ook altijd klopte, heb meerder koppelingen vervangen, en allemaal voelden ze fijner en zeker veel lichter nadien.

In elk geval altijd alles vervangen door nieuw spul bij een versleten koppeling of problematische koppeling. Zeker bij Alfa! Zo goed zijn die koppelingen namelijk niet. Slecht ontkoppelen of een 'bokkende' koppeling bij optrekken in zijn 1e versnelling komt heel veel voor bij deze auto's, en dat komt meestal door slijtage aan de drukgroep en soms ook de plaat (maar mensen die die onderdelen niet vervangen door nieuwe als je eenmaal zover bent zijn niet goed wijs).[/quote]
Ik wil wel even wat vermelden over de koppelingen van alfa.Deze koppelingen zijn wel goed maar het licht aan de persoon die met de auto rijdt is bij alle auto's zo.Ik weet niet waar je vandaan heb dat er een hoop slecht ontkoppelen of bokkende koppeling.Ik werk al 8 jaar aan alle alfa's en bijna nog geen alfa gezien die slecht ontkoppelde of bokte met optrekken.Als je bij een alfa de koppeling vernieuwd en het is gewoon door een goede alfa dealer gedaan dan vooelt de koppeling weer aan als die van een nieuwe auto.Als de koppeling ergens anders is gedaan dus door een niet dealer dan kan hij misschien ook de koppelingsplaat niet goed gecentreerd hebben daar heb je bij alfa speciaal gereedschap voor nodig.Zwaar intrappen koppeling kan ook nog komen door de schakelvork als die een beetje krom is dat ze bijv. de bak hebben laten vallen dan gaat het pedaal ook al zwaarder.

Ik wil nog wat zeggen over die vriend van je die hts autotechniek gedaan heb.Hij heeft het erover dat bij een zwaar aanvoelende koppeling het kan komen door dat omklappunt, maar dat kan juist niet.Hoe zou het dan zijn bij alle nieuwe auto's die van de band rollen in de fabriek dat zijn allemaal nieuwe koppelingen maar gaan wel licht.Hoe verklaart hij dat dan??

Groeten van een alfa freak.

alfa_romeo 0
badge

17 jaar

Heren,

Bedankt voor jullie inbreng.
Het is zeker een interessante discussie geworden.

Het haperend opkomen cq. intrappen kan m.i. toch niet opgelost worden met smeren als het probleem zich allen voordoet bij draaiende motor?

Nog een vraag: waar dient de trillingsdemper voor?

M.vr.gr.
Bas

Bas931 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.