Bij deze....π
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als ik in de ochtend de auto start, loopt deze heel erg slecht stationair.
alsof ik 1 of 2 cilinders mis....
eenmaal warm en overgeschakeld op g3/lpi loopt deze prima. zowel gas als benzine.
bougies zijn nieuw. en er zitten geen fouten in.
start wel met de eerste klik als de motor koud is, ik hoef dus niet door te starten het is klik en hij start.
zelf verdenk ik de bobines en de bougiekabels.... maar dan blijft de vraag: waarom alleen als de motor koud is.....
help!
Hallo Eric,
Ik vermoed dat de motor op twee brandstoffen tegelijk loopt.
Auto start op benzine en gaat op temperatuur over op lpg.
Dat zou het injectorrelais kunnen zijn.
Dat zou een verklaring kunnen zijn.
Het zou ook nog kunnen dat de benzineinjectoren vervuild zijn.
Dan kun je bijv twee flesjes wynn's injectorreiniger of abcon of forte in de benzine tank toevogen 25 liter V-power of iets dergelijks erbij tanken en dat helemaal oprijden op benzine.
Knappen ze vaak goed van op.
Wat voor merk lpg installatie ligt erin?.
Met name de vialle installatie had nog weleens last ven een kapot onderbrekerrelais.
7 jaar
Ok, nog niet aan gedacht! Thx!
Waar vind ik dat relais?
Is dat het losse relais voor de accu bak? Of zit deze in de regelunit?
7 jaar
Hallo Eric,
Het relais zit meestal tegen het schutbord gemonteerd,maar misschien hangt het bij jouw auto los.
Het is een klein grijs/blauw plastic kastje.
Je kunt er eens op tikken als de motor weer zo slecht loopt en kijken of het dan verandert.
Wat voor merk installatie heb je?.
7 jaar
Ik heb een los relais bij de accu bak...
Waarvan ik denk dat het van het gas gebeuren is.
Deze: https://www.theodebont.eu/Nais-Autorelai...
Kost bijna niets, proberen waard!
Helaas heb ik net zoveel verstand van het g3 gebeuren als een pinda....
Nooit in verdiept....π
Thx
7 jaar
Dit relais is universeel toepasbaar en niet speciaal voor een gasinstallatie...
Het is precies dezelfde ook de amp.
Btw het is een vialle gas installatie.
Zal morgen eens een foto maken
Wel fijn dat jullie allemaal meedenken!
ππ»ππ»ππ»ππ»
7 jaar
Hallo Eric,
Dat losse relais waar jij het nu over hebt is het pomprelais.
Die moet je niet hebben.
Het is een langwerpig grijs kastje.
Soms zit er ook nog een stickertje op met de tekst "this side up".
Als het stickertje nog aanwezig is.
Zit vaak tegen het schutbord aan.
Ze noemen het ook wel de "injector onderbreek unit".
Het is feitelijk niets anders dan een weerstand die ingebouwd is in dat kastje.
Dit kastje zorgt er tevens voor dat er geen foutcode gegenereerd als de benzine injectoren uitgeschakeld worden.
En het onderbreekt de benzine inspuiting en die wil nog weleens de geest geven bij Vialle.
Het resultaat bij starten is dat het lijkt alsof de motor op 2/3 cilinders loopt,op het moment dat er op lpg omgeschakeld word loopt de motor perfekt.
Maar het kunnen ook maar zo vervuilde benzine injectoren zijn.
Het meest herkenbare symptoom van een kapot onderbrekerrelais is dat het niet altijd voorkomt,het kan ook maar zo een paar keer wel goed gaan.
En bij vervuilde injectoren heb je altijd slecht lopen op benzine.
Hoe loopt de motor sowieso op benzine?.
Goed of slecht?.
7 jaar
nadat de motor is omgeschakeld van benzine nr gas draaid zw prima. Weer terug naar benzine is er ook niets aan de hand.
Aankomend weekend zoeken naar dat kastje, eerder helaas geen tijd
Thx
7 jaar
het enige wat ik kan vinden van een grijze kast is de lpi computer....
grote stekker bovenop....
verder loopt de motor mooi op gas.
7 jaar
Hallo Eric,
Maak eens een foto van het motorcompartiment.
7 jaar
Of bedoelen jullie deze? Hier staat echter niets op.....
7 jaar
Hallo Eric,
Mijn vermoeden is dat op de eerste foto,rechts van de twee stekkers het onderbrekercontact zit.
Maar hij zit op zijn kop gemonteerd.
Draai deze om en plaats hier eventueel merk en identificatie nr.
We spreken toch wel over LPI van Vialle?.
Wat je ook nog kunt doen is de grote stekker die op de LPI comp zit loshalen en inspuiten met contact spray en goed laten drogen,daarna monteren en kijken of de storing wegblijft.
Dit kun je ook doen met de stekkerverbindingen op de injectoren.
Vialle heeft niet zo'n goede naam op het gebied van stekkerverbindingen,was nogal prut in die tijd.
7 jaar
Gevonden, ergens onder een afdekplaat links voor...π
Had een hele groene stekker verbinding.
Intern verder niets te zien.
Waar kan ik eventueel een andere halen?
Of kan je ook de printrelais vervangen?
Aan de weerstanden en diodes kan weinig mis zijn lijkt mij...
Morgen even kijken hoe ze start als ze koud is.
Eenmaal warm is er weinig meer aan de hand
Thx!!
7 jaar
Hallo Eric,
Dat is idd het onderbrekerrelais.
Het stickertje zit er nog op,weliswaar onleesbaar.
Je kunt er niet veel aan zien of je moet elektronica specialist om het ding door te meten.
Misschien helpt het om de stekkerverbinding schoon te maken, maar meestal is het ding overleden.
Maar proberen kan geen kwaad.
7 jaar
Nou het schoonmaken van de stekker verbinding heeft niets gebracht...π’
Ik zie wel op internet van die relais met een ander nr, zijn deze uitwisselbaar? Of is het beter om langs de βgasboerβ te rijden om te kijken of er 1 leverbaar is mwt hetzelfde nr?
7 jaar
Hallo Eric,
Ik zou er even mee langs de gasboer gaan voor het juiste artikel.
7 jaar
Injector onderbreekrelais vervangen door een nieuwer type, gehaald bij de vialle dealer.
Welliswaar een gebruikte maar tot nu lijkt het probleem opgelost!
Iedereen bedank die hebben meegeholpen aan de oplossing van het probleem!
THX
7 jaar
tot nu lijkt het probleem opgelost! YES!
7 jaar
Hallo Eric,
Mooi dat het opgelost is.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar