Ik hoor af en toe bij het minderen van snelheid een tikkend geluid bij het indrukken van de koppeling. Ook heb ik soms last van een soort 'plakkende' koppeling (moeilijk in te drukken
en komt moeilijk omhoog).
Volgens de dealer moet nu de krukas (!?) vervangen worden doordat ik teveel met ingedrukte koppeling zou rijden
(heeft dit uberhaupt iets met elkaar te maken??)
Vervolgens een lichtshow aan technische termen ('acciaalas' of zo waar speling in zou zitten en weet ik veel wat allemaal).
Ik vind dit niet echt normaal voor een auto van ruim 1,5 jaar oud en probeer dit uiteraard onder de garantie te laten vallen.
Alle input en tips zijn daarom welkom.
Ik bereid me al voor op een antwoord "nee meneer, DIT valt net niet onder de garantie, want komt door verkeerd rijgedrag".
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als jij een irritant tik-geluid (alsof er iets aanloopt of blokkeert) en een niet goed functionerende koppeling 'problemen maken die er niet zijn' vindt, ben ik erg benieuwd waarom jij dit niet zo'n probleem vindt. Doe 's gek & speak out.
dat teveel met ingedrukte koppeling rijden is klare onzin. Hoe kan een dealer dit nu zeggen en sterker nog dit beoordelen.Ik vind het gewoon een lul verhaal,garantie zal moilijk worden omdat ie ouder dan 1 jaar is(of wat is tegenwoordig de termijn bij alfa).ik weet niet of ze bij alfa ook coulance regelingen hebben
Ik vond dit ook Peter, maar heb de ballen verstand van auto's dus ze kunnen me alles wijs maken. Ik heb ook nog nooit (!) van iemand gehoord dat je voor het stoplicht of waar dan ook gelijk je voet van de koppeling moet halen omdat dat anders slecht zou zijn. Zelfs met autorijles niet :-)
IIG dank voor je reactie!
20 jaar
hoelang is de garantie termijn trouwens?? 1 jaar?
Ik dacht 2 jaar (ff uit mijn hoofd). Ik zal de garantiebepalingen er op na moeten lezen. Maar ja .. ik ben dus benieuwd wat je garantie waard is als ze roepen dat je niet volgens hun 'protocolletje' rijdt en daardoor het probleem is veroorzaakt.
20 jaar
alsgarantie 2 jaar is dan zou ik er maar snel werk van maken
want als het een probleem onderin de motor zit wil je niet weten wat dat zou kosten.laat je niet door de dealer wat wijs maken wat betreft niet volgens hun protocolletje rijden want dat slaat gewoonweg nergens op.als je het met de dealer niet eens wordt neem je gewoon contact op met de importeur en die helpen je wel verder.laat effe wat weten hoe dit afloopt
Okee, bedankt voor het meedenken. Ennuh "AG" .. nee, ik ben (nog) niet op de hoogte van mijn rechten als consument als het gaat om de koop/verkoop van een auto. Ik heb deze rechten nog nooit hoeven aanspreken en hoop deze ook nu niet te hoeven aanspreken.
Hopelijk dus geen welles-niets verhaal met mijn dealer.
De bal ligt nu bij hun. Hopelijk is mijn Alfa vrijdag klaar, krukas was niet op korte termijn leverbaar :-(
Ik hou me gewoon van de domme en ga ervan uit dat het onder de garantie valt.
Ik laat jullie de uitslag iig weten.
20 jaar
en hoe is het ermee??
Beetje late reactie, maar ik lees nu pas mijn (zakelijke) mail.
Als het goed is, kan ik 'm eind van de middag ophalen. Hij is dan precies 6 (!) werkdagen weggeweest. 'Importeur kon de krukas niet op korte termijn niet leveren'.
Vrijdag waren ze weer begonnen met bouwen en vanmorgen verwachten ze de laatste kleine onderdeeltjes. Cross my fingers.....
Ik hoop nu echt dat ik 'm vanmiddag kan ophalen, want ik rijd nu in een Fiat Grasmaaier 1.2 en verlang errug terug naar mijn 147 ;-)
Als ik 'm vanmiddag heb, post ik vanavond of morgen ff de uitslag.
20 jaar
Howdy .. ik leef nog maar heb 'm NOG NIET terug :-(((
Wordt waarschijnlijk in de loop van de middag (eerst zien, dan geloven!!).
I'll be back
20 jaar
Okee dan. Vanmiddag mijn alfa opgehaald (2 weken kwijt geweest!). Ze bleven volhouden dat het probleem hoogstwaarschijnlijk is veroorzaakt door 'te veel stilstaan met ingedrukte koppeling' (voor het stoplicht, voor de brug etc.) waardoor er te veel speling in de axiaalassen is gekomen.
Van het een komt het ander en uiteindelijk heeft dit geleid tot schade aan de (niet meer te repareren) krukas.
De dealer gaf echter toe, dat hij dit niet kon bewijzen, dus het zal een garantiekwestie worden. Toch ben ik benieuwd naar de factuur, want er zaten behoorlijk wat arbeidsuurtjes in heb ik me laten vertellen (motor moest er bijna helemaal uit).
Volgens mij valt dit niet onder de garantie.
Ben in ieder geval blij dat ik weer in mijn alfa rij!!!! ;-)
20 jaar
denk er maar goed aan dat dit een dikke rekening wordt,dus volhouden =GARANTIE!!,trouwens volgens mij maakt dat niet de dealer maar importeur uit of het wel of geen garantie is
Dank voor de tip! Ik hou het in de gaten en laat je de hoogte van de factuur (als die mocht komen) nog weten.
Als het me niet aanstaat, zal ik de importeur bellen.
Nogmaals dank voor het meedenken.
20 jaar
hoe is het er nog mee?
Gisteren de factuur ontvangen en ... alles GARANTIE!! Echt heel netjes geregeld. Ik heb nog geen kans gehad om ze te vragen wat de kosten zouden zijn geweest zonder garantie, maar het was een A4'tje vol met onderdelen, arbeidsloon en weet ik veel wat allemaal. Zal vast wel in de 1000'en euri zijn gelopen.
Het enige dat me alleen nog niet lekker zit, is dat de schade is veroorzaakt door te veel met ingedrukte koppeling rijden. Ik zit daar nu overdreven veel op te letten (terecht of niet terecht). Vooraan het stoplicht wil je natuurlijk direct weg gillen met die boxter motor onder je kap :-) Ma goed, voorlopig rij ik weer!!!!!
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar