close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Alfa Romeo 147: loopt niet op gas als hij warm is

Bouwjaar: 2004, Brandstof: LPG, Motorcode: 16T

Heb hier een alfa 147 op gas, als de motor koud is loopt hij goed op gas, als ik de warme motor uitzet, en dan weer start loopt hij niet meer op gas, pas als hij weer helemaal koud is, loopt hij weer op gas. Wat kan dit wezen?

Groeten,

Jaap

Geplaatst door

jaapm (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb hetzelfde gehad bij mijn 156 op G3(Vialle)
Bij mij was het wissel relais stuk,misschien is dat ook bij jou het geval.

Gr.Jan

janB 0

14 jaar

Krijg je foutcodes ergens op? Foutlampje dat gaat branden (van de benzinecomputer)?

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Krijg je foutcodes ergens op? Foutlampje dat gaat branden (van de benzinecomputer)?[/quote]
Hallo oldford,


Nee krijg helemaal geen fout meldingen.

jaapm 0

14 jaar

Heb je startproblemen met de auto als hij warm is, of heb je het probleem pas als de computer van benzine naar gas omschakelt?

WhizzMan 0

14 jaar

[quote=WhizzMan]Heb je startproblemen met de auto als hij warm is, of heb je het probleem pas als de computer van benzine naar gas omschakelt?[/quote]
Als hij warm is start de auto gewoon op benzine, maar als de computer overschakelt naar gas slaat hij af, dan moet ik verder op benzine rijden.
Pas als de motor weer koud is loop hij weer gewoon op gas, afsluiterrelais en omschakelrelais vandaag vervangen, lost niks op.

jaapm 0

14 jaar

Duurt het lang voor je auto overschakelt op gas? Bij een warme motor moet dat binnen 30 seconden gebeuren. Als het meer dan een minuut of twee duurt, kan je computer de lambdasonde niet uitlezen en is de kans groot dat je gascomputer een verkeerde mengverhouding inregelt.

Wat is het brandstofverbruik? Heb je met een multimeter of met een scope de werking van de lambdasonde getest? Is er een (vier)gasmeting gedaan?

WhizzMan 0

14 jaar

[quote=WhizzMan]Duurt het lang voor je auto overschakelt op gas? Bij een warme motor moet dat binnen 30 seconden gebeuren. Als het meer dan een minuut of twee duurt, kan je computer de lambdasonde niet uitlezen en is de kans groot dat je gascomputer een verkeerde mengverhouding inregelt.

Wat is het brandstofverbruik? Heb je met een multimeter of met een scope de werking van de lambdasonde getest? Is er een (vier)gasmeting gedaan?[/quote]
Het overschakelen duurt ongeveer 50 seconden, dan slaat hij gelijk af, bij koude motor duurt het wat langer, maar loopt dan hij gelijk goed, verbruik op gas is ongeveer 1 op 11, nee ik heb nog geen lambdasonde meting gedaan, en ook geen (vier)gasmeting gedaan, als hij op gas loopt, loopt hij helemaal goed.

jaapm 0

14 jaar

Het lijkt er op dat je lambdasonde gewoon goed werkt, anders zal de schakeltijd altijd lang en hetzelfde zijn.

Heb je voltages gemeten op de blauwe en de rode draad in de appendagekast van je gastank? Verschillen deze tussen een warme en koude motor? Ik heb wel eens meegemaakt dat een pomp niet goed werd aangestuurd omdat de computer te warm was geworden. Bij een rijdende auto is er niets aan de hand, maar zodra je een warme auto stilzet, koelt de lucht niet meer goed onder de motorkap en kan de computer warm worden. Het is vergezocht, maar zonder meten en uitlezen van de LPicomputer wordt het lastig om nog meer mogelijke oorzaken te verzinnen.

WhizzMan 0

14 jaar

[quote=WhizzMan]Het lijkt er op dat je lambdasonde gewoon goed werkt, anders zal de schakeltijd altijd lang en hetzelfde zijn.

Heb je voltages gemeten op de blauwe en de rode draad in de appendagekast van je gastank? Verschillen deze tussen een warme en koude motor? Ik heb wel eens meegemaakt dat een pomp niet goed werd aangestuurd omdat de computer te warm was geworden. Bij een rijdende auto is er niets aan de hand, maar zodra je een warme auto stilzet, koelt de lucht niet meer goed onder de motorkap en kan de computer warm worden. Het is vergezocht, maar zonder meten en uitlezen van de LPicomputer wordt het lastig om nog meer mogelijke oorzaken te verzinnen.[/quote]
Nee heb ik nog niet gedaan, hoeveel spanning moet ik meten op de rode draad en blauwe draad.
Ja ik laat hem wel even uitlezen, Alvast bedankt

Zitten er 2 lambdasonde op voor en na de katalysator.

jaapm 0

14 jaar

Op rood hoort met draaiende motor en de installatie op gas geschakeld altijd 12V te staan, ook al moet de gascomputer nog op benzine overschakelen. Met blauw losgekoppeld moet de pomp in de tank altijd op volle snelheid draaien. Blauw kan 3 voltages hebben, 12V, 0V en ik meen 5V, maar dat laatste kan ook een andere spanning zijn. Blauw wordt gebruikt om de pomp stil te zetten, normale snelheid te laten draaien of hoge snelheid. Ik weet niet uit mijn hoofd welke spanningen bij welke pompsnelheid horen, maar dat lijkt me snel genoeg vastgesteld.

Dit gaat om de gasinstallatie met klein vierkant schakelaartje, tankinhoud van de gastank wordt via benzinemeter weergegeven. Bij een ovalen gasschakelaar met de tankinhoud met ledjes op de gasschakelaar zelf gelden andere kleuren en aansluitingen, die weet ik niet uit mijn hoofd.

Beide lambdasondes dienen in ieder geval 12V te meten over de 2 witte draden bij draaiende motor (sensor aangesloten laten). Degene voor de kat moet duidelijk wisselen tussen spanningen die rondom de 0.45V schommelen. Eigenlijk nooit onder de 0.2V en nooit boven de 0.9V. Meten van deze spanning over de zwarte en de grijze draad. Degene achter de kat moet wel iets doen over deze draden, maar lang zo hard niet schommelen. Over het algemeen zal er een foutmelding op het dashboard komen als de tweede sonde defect is, maar even wat basismetingen met de multimeter kunnen nooit kwaad, ook niet voor de eerste.

WhizzMan 0

14 jaar

Op rood hoort met draaiende motor en de installatie op gas geschakeld altijd 12V te staan, ook al moet de gascomputer nog op benzine overschakelen. Met blauw losgekoppeld moet de pomp in de tank altijd op volle snelheid draaien. Blauw kan 3 voltages hebben, 12V, 0V en ik meen 5V, maar dat laatste kan ook een andere spanning zijn. Blauw wordt gebruikt om de pomp stil te zetten, normale snelheid te laten draaien of hoge snelheid. Ik weet niet uit mijn hoofd welke spanningen bij welke pompsnelheid horen, maar dat lijkt me snel genoeg vastgesteld.

Dit gaat om de gasinstallatie met klein vierkant schakelaartje, tankinhoud van de gastank wordt via benzinemeter weergegeven. Bij een ovalen gasschakelaar met de tankinhoud met ledjes op de gasschakelaar zelf gelden andere kleuren en aansluitingen, die weet ik niet uit mijn hoofd.

Beide lambdasondes dienen in ieder geval 12V te meten over de 2 witte draden bij draaiende motor (sensor aangesloten laten). Degene voor de kat moet duidelijk wisselen tussen spanningen die rondom de 0.45V schommelen. Eigenlijk nooit onder de 0.2V en nooit boven de 0.9V. Meten van deze spanning over de zwarte en de grijze draad. Degene achter de kat moet wel iets doen over deze draden, maar lang zo hard niet schommelen. Over het algemeen zal er een foutmelding op het dashboard komen als de tweede sonde defect is, maar even wat basismetingen met de multimeter kunnen nooit kwaad, ook niet voor de eerste.

WhizzMan 0

14 jaar

[quote=WhizzMan]Op rood hoort met draaiende motor en de installatie op gas geschakeld altijd 12V te staan, ook al moet de gascomputer nog op benzine overschakelen. Met blauw losgekoppeld moet de pomp in de tank altijd op volle snelheid draaien. Blauw kan 3 voltages hebben, 12V, 0V en ik meen 5V, maar dat laatste kan ook een andere spanning zijn. Blauw wordt gebruikt om de pomp stil te zetten, normale snelheid te laten draaien of hoge snelheid. Ik weet niet uit mijn hoofd welke spanningen bij welke pompsnelheid horen, maar dat lijkt me snel genoeg vastgesteld.

Dit gaat om de gasinstallatie met klein vierkant schakelaartje, tankinhoud van de gastank wordt via benzinemeter weergegeven. Bij een ovalen gasschakelaar met de tankinhoud met ledjes op de gasschakelaar zelf gelden andere kleuren en aansluitingen, die weet ik niet uit mijn hoofd.

Beide lambdasondes dienen in ieder geval 12V te meten over de 2 witte draden bij draaiende motor (sensor aangesloten laten). Degene voor de kat moet duidelijk wisselen tussen spanningen die rondom de 0.45V schommelen. Eigenlijk nooit onder de 0.2V en nooit boven de 0.9V. Meten van deze spanning over de zwarte en de grijze draad. Degene achter de kat moet wel iets doen over deze draden, maar lang zo hard niet schommelen. Over het algemeen zal er een foutmelding op het dashboard komen als de tweede sonde defect is, maar even wat basismetingen met de multimeter kunnen nooit kwaad, ook niet voor de eerste.[/quote]
Bedankt hoor, ik ga ze even meten.

Groeten,

Jaap

jaapm 0

14 jaar

Probleem is niet te vinden, ik denk dat ik de gastank er uit haal, heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,

Jaap

jaapm 0

14 jaar

Nog nooit zn probleem meegemaakt, dit is niet te vinden

jaapm 0

14 jaar

Probeer anders auto-move eens. Die zitten redelijk bij je in de buurt en die hebben als het goed is werkende 2ehands gasinstallaties. Ik heb laatst ook een kennis daar heen gestuurd en die hebben ze goed geholpen.

WhizzMan 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.