Alfa Romeo 147: versnellingsbak zit los maar komt er niet uit

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 jtd

Beste forum leden,
ik ben bezig met koppelingsset vervangen van een alfa 147 1.9 jtd. Na veel sleutelen en demonteren ben ik volgende probleem tegen gekomen. De bak zit helemaal los alleen het komt er niet uit.
ik heb vermoeden dat het in de bak ergens vast blijft zitten of haken.
De bouten om de bak zijn allemaal los.(2 x bouten boven kant, 2 x bouten van startmotor, 2 x draadeinden, 2x bouten onderkant).
Aandrijfassen links en rechts zijn ook los.
hulpcilinder en schakelmechnanisme boven op de versnellingsbak zijn losgekoppeld.
ik heb de bak ongeveer 1 cm van de blok kunnen trekken, maar dat is ook alles.
graag jullie hulp want ik kom er niet uit.
wacht op reactie.
met vriendelijk groeten,
toprak

toprak

Geplaatst door toprak (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 147? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Heb je misschien een koppeling met trek bediening?? Eerst de koppeling bediening of hefboom van de as nemen . Bij montage druk je het lager zo op zijn plaats ( clip veer .) Maak er studie van anders blijf je martelen. Succes.

jeroenmonteyne (0) PRO, 12 jaar geleden

Normaal is de startmotor toch vast met 3 bouten?

toprak (0), 12 jaar geleden

[quote=Punt]Heb je misschien een koppeling met trek bediening?? Eerst de koppeling bediening of hefboom van de as nemen . Bij montage druk je het lager zo op zijn plaats ( clip veer .) Maak er studie van anders blijf je martelen. Succes.[/quote]
beste punt ,
bedankt voor je bericht,
ik weet het niet of dat een trekbediening is.en hoe weet ik of dat een trek bediening is.
ik heb de hefboom laten zitten maar de hydraulische cilinder die de hefboom bediend laten zitten.
wat gebeurd er als ik alleen hefboompje van de as verwijderd.
heb je een beelden of fotos hiervan.
kunt u meer vertellen over trek bediening aub .dat is nieuw voor mij.
wacht op je reactie.

beste jeroen ,
ik heb me vergist ,sorry .
wat je zegt klopt ,start motor zit met 3 bouten vast.
met vriendelijk groeten,
toprak

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Het treklager zit aan de diafragmaveer vast . De bediening van dat lager moet dus los om de draaibeweging te kunnen maken om los te komen !!! Bij dat nieuwe set is dat lager nog los .Bij montage druk je dat als laatste in elkaar. Tekening heb ik niet . Je kan aan de beweging van de koppelingshefboom zien of je met een treksysteem te maken hebt . Dit systeem komt steeds vaker voor. Kan meer koppel overbrengen met toch een lichte bediening.
Als je nu die hefboom bedient wordt de bak dan weer op zijn plaats getrokken ???????? Groeten.

toprak (0), 12 jaar geleden

bedankt punt ,
weer wat geleerd,
de groeten
toprak

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Hoi, hoe heb je het nu wel los gekregen dan?? Ik zit met het szelfde probleem!!! Veert volgens mij op de drukgroep en wil niet los laten.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Ik heb hem los gekregen door de koppelingshevel te verlengen met een grote ringsleitel en deze met veel kracht tegen de normale richting in te duwen, de hevel heeft zich zo uit het lager geforceerd. Het lager heeft het niet overleefd maar de bak is eindelijk los.

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Marcel ;ik ken de situatie bij die fiat motor niet meer precies maar onderzoek eerst hoe de zaak weer in elkaar moet zonder de bevestiging te vernielen.

Bij b.v.een subaru moet de koppelingvork er uit maar bij fiat druk je de bevestiging met de vork weer in elkaar daar zorgt die veerring voor.

Controleer de sterkte er van voordat je de zaak af bouwt.

Succes.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Zoals geschreven is het eraf dor de hevel te forceren in de tegenovergestelde richting als de normale koppelingscilinder doet. Het treklager is defekt nu maar alles is los. Heet Valeo lager bleek goed vast te houden aan de vork.

Nu is de vraag waarom de koppelingsplaat in het midden tegen de geleidebus waarover het lager loopt heeft gelopen en daar dan ook een randje vanaf heeft geslepen de eerste dag na de montage van de nieuwe koppeling.

Heb het eraf gehaald vanwege lekkages door verkeerde vloeibare pakking op de nieuwe krukaskeering. Die moet aan de onderzijde goed dicht geplakt worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.