close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Alfa Romeo 156: luchtinlaat reinigen van 1.9 JTD

Bouwjaar: 1998

Mijn 1.9 JTD heeft al lange tijd een hoog verbruik (1:13) en ook hield ie in (maximaal 170). Nu heb ik afgelopen week de EGR afgedopt en gaat ie alweer over de 180. Het verbruik weet ik nog niet precies.

Wat het probleem is, is dat de luchtinlaat behoorlijk vervuild is door de uitlaat gassen. Ik wil misschien de luchtinlaat schoon maken door er injectorcleaner in te spuiten met een plantenspuit terwijl de motor draait. Wat is jullie mening hierover? wel of niet doen? of is er een andere betere methode?

Geplaatst door

ConQuestador (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met fortè gaat dit goed maar er zit een adertje onder het gras ivm het ophol slaan van de jtd!!!!!!
Je moet als je dit doet wel wat verstand van auto`s hebben want je moet de inlaat met een stuk karton dicht maken en dan er mee schuiven dat je een kiertje hebt en in dat kiertje moet je fort1e in spuiten.
Succes Roy

justin6077 0
badge

19 jaar

Kon je ook merken dat bij optrekken het vermogen minder was? Af en toe lijkt het bij mijn auto zo dat ik minder vermogen heb. Of dit nu aan het weer, aan mijn humeur of de auto ligt weet ik niet goed. Een bekende van mij heeft hetzelfde met een ander merk met TDI motor.
En, wat heb je eigenlijk aan die EGR? Ik heb al eens gelezen dat het buiten gebruik stellen de roetuitstoot en brandstofverbruik vermindert.
Bij mij 'slikt' de motor soms ook wat, heeft ie al zolang ik hem heb. Dit gebeurt alleen bij optrekken ergens tussen de 2500 en 3500 rpm. Kan dit ook veroorzaakt worden door vuile luchtinlaat of EGR?

Dick2202 0

19 jaar

Ik heb een tijdje geleden toch maar de inlaat schoon laten maken door mijn (alfa) garage, ze hebben toen indd. met Forte in de inlaat gespoten. (de reden dat ik het zelf niet gedaan heb is dat ik mijn motor niet wilde opblazen oid).

Na deze behandeling merkte ik dat de motor weer een stukje beter oppakte, en pittiger reageerde op het gaspedaal. In mijn ogen heeft het afsluiten van de EGR dus wel degelijk nut, en eventueel kan je de inlaat ook reinigen. (EGR afsluiten is echter gratis, reinigen heeft me 50 euro gekost).

Het enige nadeel van het hele verhaal is dat mijn verbruik nog steeds 1:13 is. En ik heb nu echt alle logische mogelijke problemen opgelost.

ConQuestador 0

19 jaar

Misschien een open deur maar, hoe is de bandenspanning? Bij vorige auto's kon ik aan mijn verbruik zien of de bandenspanning nog goed was. Het scheelde meer dan je zo zou verwachten. Of bredere andere merk banden misschien..
Ook merkverschil van brandstof was verbruikverschil.
En, vooral niet te vergeten, de chauffeur! De JTD vind ik geen TDI, in de zin van veel koppel onderin, meer een toerenmotor m.i. Dus ga je al snel verder doortrekken met verhoogd brandstofverbruik als resultaat.

Heb je al eens bij andere merken gekeken? Misschien zijn de ideeen niet direct toepasbaar maar je weet het niet..kan toch helpen. Zo spectaculair zijn de verschillen in auto's nu ook weer niet..

Dick2202 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.