Mijn Alfa 145 1.4 TS uit 1998 met 360.000 km slaat de laatste tijd moeilijk aan en uit de uitlaad komen zwarte rookwolken die naar benzine ruiken. Bij lage toeren stotterd de motor en slaat de motor dan wel eens een slag over (bougies 5000 km geleden vervangen, gaan 100.000 km mee, aan bobine en kabels was toen niets bijzinders te zien).
Ik heb de luchtmassameter en de lambda sonde al vervangen maar dit hielp niet. De andere sensoren kon ik grotendeels met de multimeter doormeten en deze gaven de waarden die het werkplaatshandboek aangaf. Alle stekkers zien er netjes uit en heb ik nog met contactspray ingespoten. De lambdasonde geeft continu 0,15 volt en pendelt niet, dit was de reden dat ik hem heb vervangen, maar ook de nieuwe geeft dit voltage van 0,15 volt en pendelt ook niet.
Omdat ik zeker wilde zijn dat de uitlaat niet lekt heb ik de pakkingen van de voorpijn (waar de lambdasonde in zit) vervangen.
Bij viergasmeting meet ik de volgende waarden: stationair CO 10,6 CO2 6,4 HC 1800 O2 2 en bij 3000 toeren CO 11,3 CO2 6,7 HC 2000 O2 2, de waarden zijn gemeten op benzine, ik heb de LPG zekeringen eruit gehaald omdat ik zeker wilde zijn dat hij niet op benzine en LPG tegelijk loopt. De auto trekt goed ik heb niet het idee dat er vermogensverlies is. Ook gebruikt hij niet noemenswaardig olie, ongeveer 1 liter op 15000 km.
Zelf had ik het idee dat hij ergens valse lucht aanzuigt, maar ik heb alle leidingen al een paar keer met remreiniger ingespoten maar kan geen verschil merken, ik hoor ook geen luchtgeluiden. Ik heb het idee dat alle slangen goed vast zitten.
Heeft er iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken en hoe ik het moet oplossen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het probleem zit toch bij je lambdasonde. 0,15 volt is veel te laag en veroorzaakt het onterechte verrijken door de motor-computer.
Meestal is dat zuurstof die bij de sensor komt, ofwel via een lek, danwel omdat er een cylinder niet mee doet.
Maar een kortsluiting kan niet helemaal worden uitgesloten.
De waarde voor O2 die je geeft bij de 4-gas meting is dat 2,00? (Bij de andere getallen geef je wel iets achter de komma).
Gezien het overrijke mengsel zou er hier eigenlijk geen zuurstof mogen overblijven.
Dus mogelijk komt die zuurstof van voor. Alle bouten van het uitlaatspruitstuk zitten nog vast? En de pakking is heel?
Wat meet je op het lambdasignaal (computer kant, niet sensor kant) als je de lambdasonde los trekt? Motor hoeft niet te lopen.
Ik heb de viergasmeting nog eens overgedaan, O2 bleek 0,00
Ik heb de stekker van de lambdasonde losgehaald en dan meet ik als de auto niet loopt/ contact af 0,00 volt op de stekker aan de ECU kant.
Ook toen nog een s een viergasmeting gedaan zonder dat de lambdasonde aangesloten is:
Stationair: CO 10,7 CO2 7,6 HC 1580 O2 0,00
3000 RPM CO 11,7 CO2 6,7 HC 2000 O2 0,00
Weinig verschil met sonde aangesloten.
12 jaar
Ik bedoelde het lambda signaal met contact aan, motor mag lopen of niet, dat maakt met losgenomen stekker dan niet uit.
Met de lambdasonde losgekoppelt en het contact aan meet ik ook 0,00 volt.
Ik heb de bougiekabels gewissilt met die van een auto die goed liep, en ik had het idee dat hij iets regelmatiger liep.
De lambdasonde pendelde tussen de 0,10 - 0,39 volt, maar kwam niet boven de 0,4 volt ook niet met flink gas geven.
Weer een viergasmeting gedaan: CO 11,02 CO2 7,02 HC 1978 O2 2,01
Toen de zekeringen van de Vialle LPG installatie er weer ingezet (die had ik een aantal weken geleden verwijderd omdat ik zeker wilde zijn dat hij op benzine goed liep zonder onbedoeld bijmengen van LPG), maar ook op LPG mengt hij veel te rijk. Ik neem aan dat het mengen op LPG niet via de Motronic ECU van de alfa gaat, maar via een Vialle equivalent. Hij mengt op beide brandstoofen te rijk, kan ik een defect in de aansturing uit de Motronic nu uitsluiten als hij ook op LPG te rijk mengt?
Toen jeb ik de lambdasonde weer losgekoppelt en ben een stuj gaan rijden. Ook nu echter even beroerde 4gas meting als boven, terwijl ik had gedacht dat de ECU in noodloop zou gaan en welliswaar rijk zou mengen, maar niet zo rijk als boven aangegeven. Ik 4gasmeting is er weinig verschil met lambda aanfesloyen of lambda los.
12 jaar
Voor de zekerheid: lambda signaal aan de ecu kant gemeten? Want dan is 0 volt te laag.
Normaal zet een Bosch ecu een voorspanning van 0,45 volt op de signaaldraad.
Als de lambdasonde warm wordt, dan zal deze de spanning gaan veranderen. Zo kan de ecu zien of de sonde nog koud is.
Signaal wat je meet is laag, veel te laag. Met een CO van boven de 10 moet je iets van 0,8 tot 0,9 volt zien.
Overigens staat er weer 2% bij je O2? Ook dat is veel te veel en wijst weer op een uitlaat lek.
Testen met losgenomen lambda stekker kan wel, maar dan moet je eerst het zelflerende systeem resetten met een scanner.
Je kunt het proberen met accu los halen, misschien werkt dat nog bij deze ecu.
Je gas-systeem volgt wat het benzine-systeem doet, niet andersom. Dus zit de fout nog steeds in het benzine-deel.
Nog de spanning lambdasondestekker met sonde niet aangesloten aan de ECU kant gemeten, met het contact aan: 0,33 volt.
De Motronic resetten kan bij mijn auto nog door de accuklemmen los te maken en na een kwartiertje weer aan te koppelen.
Met een prop goed in de uitlaat gedrukt hoor ik ietsje lekken bij het flexibel (gewoven metaal) stuk in de uitlaat circa 15 centimeter achter de lambdasonde. Verder is de uitlaat helemaal dicht. Ik kan me echter niet voorstellen dat zo'n klein lek een CO van 11 veroorzaakt, en een HC van bijna 1800. Dat er O2 in komt geloof ik wel, en dat de lambdasonde daar wat van kan meten.
Met afgekoppelde lambdasonde blijft de 4gas meting echter ook zo, en dan wordt er toch geen O2 waarde aan de ECU doorgegeven? De ECU moet dan in noodloop gaan en een gemiddelde waarde aannemen die wel rijker is dan normaal, maar waar je goed mee kunt starten en geen CO van 11 mee hebt. Er moet ook iets anders aan de hand zijn lijkt mij, wat meer invloed heeft dan dat kleine lek. Zelf denk ik het eerst aan valse lucht, maar ik kan in het inlaat traject biets vinden en in de uitlaat slechts een heel klein lekje.
Een kapotte bobine die soms wel soms niet vonkt denk ik zelf ook aan. Ik weet alleen niet of je daar zo'n slechte verbranding mee kunt krijgen, het is een Twin Spark waarbij elke 2 bougies van een cilinder door een andere bobine worden gevoed. Als 1 bobine kapot is vonken er in 2 cilinders 1 bougie niet, de tweede bougie in die cilinder zou door een andere bobine moeten ontsteken.
12 jaar
Met afgekoppelde lambdasonde is je signaal nog steeds te laag.
De ecu denkt dat de lambdasonde vertelt dat het mengsel te arm is en gaat verrijken en verrijken, etc ....
Of dat de volledige 10 of 11% CO verklaart? Daarvoor zul je de sensoren en interne waardes moeten gaan (laten) uitlezen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 145 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar