Beste autoliefhebbers,
Ik zit met een vervelend probleem. Ik heb een maand geleden een Alfa 147 1.6 TS 105 PK gekocht, maar nu merk ik dat de auto erg veel verbruikt en dat de auto niet 'pittig' is. Ik merk dat de auto kracht mist. Ik weet dat het maar een 1.6 is en geen ferrari, maar de auto zou meer moeten kunnen.
Nou probeer ik erachter te komen wat nou de oorzaak kan zijn. Ik heb de auto uitgelezen en kom op de volgende waarden.
LMM:
Bij stationaire lopen geeft de LMM waarde aan tussen: 3,00 en 3,50 gram/seconde
Bij ongeveer 2800RPM schommelt de waarde tussen: 7,00 en 35,00 gram/seconde
Lambda sensor:
Bij stationair lopen schommelt de voltagewaarde tussen: 0,090 en 0,80 volt
Bij de voledige meting (rijdend meten) schommelt de voltwaarde van 0,000 tot max 0,795. (de lambdasensor doet soms dus niks terwijl ik wel gewoon rij)
Kan het aan de LMM en of Lamda sensor liggen dat de motor zoveel pit mist?
Het is me wel een keer overkomen dat de motormanagement lampje begon te branden en knipperen waarbij de motor erg stotterde en helemaal geen kracht meer had. Na het vervangen van de LMM, lambdasensor en bougies (door de autohandelaar waar ik de auto heb gekocht) deed de auto het weer. Alleen nu denk ik dat de handelaar 2de hands onderdelen heeft gebruikt en dat de onderdelen alsnog niet goed zijn.
Wie kan me helpen?
Groetjes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Oja. Dat was ik nog vergeten te melden. Het blijkt dat mijn katalysator niet meer goed is en vervangen moet worden. Zou de katalysator ook een factor kunnen zijn waardoor de auto kracht mist?
Hoop snel wat te horen.
Als de katalysator deels verstopt zit is dat een factor waardoor de auto vermogen gaat missen.
Als de afgewerkte gassen er niet uit kunnen, dan kan er ook minder vers mengsel naar binnen.
LMM kan best een heel klein beetje varieren, naar van 7 tot 35 g/s bij 2800 toeren onbelast is wel erg veel.
Lambda sensor moet als alles goed is een pendelende waarde afgeven. Dat gebeurt als de ecu het mengsel aan het regelen is.
Stationair lijkt een redelijk signaal voor een lambdasonde.
Tijdens rijden 0,00 volt roept een vraag op. Wanneer zie je dat? Met gas los en afremmen op de motor? Dat klopt.
Maar zie je die 0,00 volt ook terwijl je gas geeft dan klopt er iets niet.
Wat is je verbruik eigenlijk?
Hallo Oldford,
Ten eerste hartstikke bedankt voor uw snelle reactie.
Wat de lambdasonde betreft moet ik je eerlijk zeggen dat ik daar niet echt op heb gelet of ik de gas los had of niet. Dat moet ik nog een keer meten en daarop letten. Maar waarschijnlijk was dat dus met gas los.
De LMM geeft bij een rit een minimale waarde aan van 3,00 tot 38,25 gram/seconde. De hoogste waarde geeft de LMM aan bij een toerental van 3476rpm --> 38,25 gram per seconde.
De auto verbuikt gemiddeld denk ik 1 op 5. Bij een rit van 25 kilometer zie ik de benzinemeter met meer dan een heel blokje omlaag gaan. Ik heb hiervoor een golf 4 gehad met een 1.4 motor en ik zie dat het verschil in verbruik erg groot is tussen beide auto's. Ik zie letterlijk de benzinemeter omlaag gaan tijdens het rijden.
Ik heb de auto ook een keer laten uitlezen bij de Alfa dealer en daar werd mij verteld dat de katalysator stuk is. Reparatiekosten 1100,-. Slik. Hij vertelde me wel dat je er gewoon mee kunt rijden, maar dat de auto meer uitstoot en waarschijnlijk de volgende APK niet doorkomt.
Maar denkt u dat bij een verstopte/kapotte katalysator zoveel kracht afneemt dat je het ook echt merkt?
Mvg
13 jaar
Gedeeltelijk verstopte katalysator zul je wel merken.
Maar bij een verbruik van 1 op 5 loopt de motor ook niet goed. Als ie dat verbruikt en niet lekt.
Verbruik en gedrag van de lambdasonde spreken elkaar tegen. Bij zo'n verbruik verwacht ik dat de 1e sonde continu op 0,8 - 1,0 volt staat.
Luchtmassa meters meet ik alleen vol gas tijdens een acceleratie tot minstens het punt waar het maximum vermogen wordt geleverd (6000 rpm?).
Wat voor signaal geeft de 2e lambdasonde af?
En op hoeveel staan de fuel trims (leerwaardes)?
Hallo Oldford,
De auto lekt niet. Ik heb dozen onder mijn auto gezet en heb de volgende dag gekeken of er lekkages zijn. Ik heb niks kunnen vinden.
Dus het zal ergens anders aan liggen.
Ik zal morgen een nieuwe meting verrichten en goed opletten wat de waardes zijn van de lambdasondes en LMM.
Hoe kan ik het beste meten? Moet ik de auto op hoge toeren meten (stilstaand of rijdend) en ook stationair?
Hieronder zet ik alle gegevens van de vorige meting:
Lambdasonde 1: minimaal 0,000 maximaal 0,785
Short term fuel trim 1: laagste waarde -6,3 hoogste waarde 10,9 (%)
Lambdasonde 2: minimaal 0,000 maximaal 0,855
Short term fuel trim bank 1 (staat er 2x in): laagste waarde -12,5 Hoogste waarde 14,8 (%)
Long term fuel trim bank 1: laagste waarde 0,8 hoogste waarde 5,5 (%)
LMM: minimaal 2 gram/seconde maximaal 38,25 gram/seconde
Deze meting heb ik gedaan van stationair tot een maximumsnelheid van 73 km/u.
Ik hoop dat u wat met deze cijfers kan.
Mvg
13 jaar
Long term fuel trim: er is een kleine afwijking tussen het verwachte mengsel en het gemeten mengsel (fractie te arm).
Dit is geen dramatische waarde. LMM geeft dus redelijk aan, anders zou de Long term trim veel hoger zijn.
Ook de Short term fuel trim geeft geen indicatie van grote afwijkingen.
Blijft over je verbruik: dat kun je niet afmeten op 25 kilometer en al helemaal niet op basis van het metertje in het dashboard.
Voltanken, een flinke afstand rijden, kilometers bijhouden en getankte liters bijhouden. Dan kilometers delen door liters.
Eventueel cumulatief: dus meerdere keren voltanken en dan totaal aantal kilometers delen door totaal aantal liters.
Meting van de efficiency van de kat gebeurt door controle van het signaal van de 2e lambdasonde.
Duurt vrij lang voordat de kat warm is en de 2e lambdasonde een geldig signaal gaat geven (minstens 10 kilometer).
2e sonde dient tijdens deellast rijden een hoog signaal te geven - groter dan 0,6 volt en mag niet pendelen.
Tijdens en vlak na afremmen op de motor zal het signaal laag worden en heel even laag blijven.
Tijdens volgas moetten zowel de 1e als de 2e sonde een hoog signaal afgeven - groter dan 0,75 volt.
Indien de 2e sonde meependelt met de 1e sonde werkt de kat niet.
Meten met stationair, 3000 rpm onbelast (dat zijn de apk metingen) en rijdend zo'n 80 - 100 km/uur.
Lijkt overbodig nu, maar meting van de LMM doe ik rijdend vol gas.
Optrekken in 3e of 4e versnelling tot boven het toerental waar het maximum vermogen wordt geleverd. Dan de maximum waarde bekijken.
Per pk die de motor levert krijg je 0,8 g/s minimaal. Voor 105pk dus 105*0,8 = 84 g/s.
Hallo Oldford,
Heel toevallig brande het motormanagementlampje tijdens de rit vanochtend naar werk. Bij de terugreis naar huis heb ik de uitleesapparaat aangesloten en heb ik een meting gestart. Ik heb de auto eerst een tijdje stationaire laten draaien en vervolgens ben ik gaan rijden. Ik heb af en toe goed opgetrokken en soms heb ik het gas proberen vast te houden op hoog toerental. (Wel veilig gehouden natuurlijk).
De reden dat het motormanagementlampje aan is gegaan wordt door mijn uitleesapparaat als volgt weergegeven:
P0420 cilinderrij 1 katalysator systeem: efficiëntie onder grenswaarde.
Betekend dit dat de katalysator naar de filistijnen is? En dat de lambdasensor 2 het dus wel gewoon doet.
Bij het optrekken merk ik dat de lambdasondes beide rond de 0,75V uitkomen. Soms iets hoger en soms iets lager.
Bij stationair draaien blijven de waardes van beide lambda's op en rond 0,440V.
Als ik de gegevens bekijk zie ik dat de 2de lambdasensor meependelt met de 1ste lambdasensor. Dat betekend dus dat de katalysator stuk is. (Dit kan dus de oorzaak zijn van krachtverlies van de motor?).
Over het verbruik van de auto zal ik een keer voltanken (ben een student, dus moet daar wel even voor werken) en de teller op nul zetten. Daarna kijken hoeveel kilometer de auto heeft afgelegd op een volle tank. Er gaat 60 liter in, daarmee verwacht ik minimaal 500 kilometer ver te komen. Met een normale rijstijl.
De LMM geeft de volgende waardes aan:
bij optrekken 55 gr/sec bij een toerental van 4721rmp en een snelheid van 93 km/u.
bij optrekken 51 gr/sec bij een toerental van 4640rpm en een snelheid van 121 km/u
bij optrekken 57 gr/sec bij een toerental van 4819rpm en een snelheid van 63 km/u
Dit zijn de hoogste waardes die ik heb gemeten. Harder kon ik niet i.v.m. verkeer. Bij optrekken varieert de waardes van 20 tot 57. Bij geen gas geven blijft het rond de 3 gr/sec.
Waar ik zeker van ben is dat de katalysator dus vervangen moet worden.
Mvg
P.S. Waardeer het erg dat u de tijd en moeite neemt om anderen te helpen. Mijn dank is groot.
13 jaar
Hallo Oldford,
Weet u wat ik allemaal moet vervangen om deze probleem op te lossen:
P0420 cilinderrij 1 katalysator systeem: efficiëntie onder grenswaarde.
(ik weet niet wat er met cilinderrij 1 wordt bedoelt)
Hoop snel van u te horen.
Mvg
13 jaar
Cylinderrij staat er bij voor als je er meer dan 1 zou hebben. B.v. een 6-cylinder die aan elka kant een uitlaat heeft.
Ook bij 4-cylinders kan dit. De 120 pk versie van de 1.6 TS heeft 2 voorste lambdasondes. Dat is dan cylinderrij 1 en 2.
In jouw geval kun je het vergeten omdat je maar 1 cylinderrij hebt (maar 1 lambdasonde voor de kat).
Misschien zegt een plaatje meer (halverwege de pagina): http://www.obd-2.net/informationsportal/...
Hier noemen ze de cylinderrij: bank.
Oja ik zie het nu. Bedankt.
Maar wat ik zie op het plaatje dat er 2 katalysatoren zijn bij mijn versie. Kan dat kloppen? Een kleine en een grotere.
Als dat het geval is kan dat betekenen dat 1 van de 2 katalysatoren kapot is bij mijn geval. Of moet ik beide vervangen?
Groetjes
13 jaar
Dit is het plaatje wat ik zie: http://start.mijngrossier.nl/catalog/uit...
Voorste stuk is de kat.
Bij de 120pk en de 2 liter TS zie ik inderdaad meerdere kats. Maar je zegt zelf dat je de 105pk hebt.
Hallo,
Ik kan het plaatje niet zien. Als ik erop klik dan moet ik me inloggen.
Maar ik heb inderdaad de 1.6 TS met 105 PK.
Op http://www.obd-2.net/informationsportal/... zie ik op het middenste plaatje 4 afbeeldingen van katalysatoren. De bovenste 2 zijn voor de 4cylinder. De onderste 2 afbeeldingen zijn voor de V6, V8 en V12, daar hoef ik dus niet naar te kijken.
Geldt voor mij alleen de bovenste plaatje?
Ik ben op zoek gegaan naar een katalyator en heb een aantal gevonden. De goedkoopste is een tweedehandse van 145 euro. Is het verstandig om een tweedehandse te halen? Een nieuwe kost als gauw rond de 300 euro. Zonder de kosten om het te monteren.
Groet
13 jaar
Je hebt gelijk. De levensduur van het plaatje is wat beperkter dan ik dacht.
Starten via http://start.mijngrossier.nl/catalog/ken... en dan met kenteken of bouwjaar de auto selecteren.
Voor jou, met de 105 pk motor, geldt het bovenste plaatje van obd-2.net. Dat klopt.
Ik gebruik aleen en uitsluitend nieuwe originele katalysatoren. Die zijn behoorlijk duur.
Van de imitatie en 2e hands kats moet je maar af wachten of ze het überhaupt doen of dat ze na 1 jaar al weer niet kapot zijn.
Ok. Ik heb dus 1 katalysator.
Ik weet dat het niet echt goedkoop is om een katalysator te vervangen. Bij de Alfa dealer kon ik het laten maken voor 1100 euro. Dat was even slikken. Ik probeer het op zo een goedkoop mogelijke manier op te lossen, maar wil ook weer geen 2de handse onderdelen. Een originele is denk ik weer te duur, dus ik zal denk ik een goede nieuwe katalysator (die aan de eisen voldoet) immitatie moeten vinden met garantie.
Nogmaals bedankt voor je hulp.
13 jaar
Ik zat me net te bedenken. Weet u misschien waar ik een goede katalysator kan kopen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar