auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo 147: Mist power. Motormanagementlampje aan.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6TS 16V 105 PK

Hallo,

Sinds kort brandt het motormanagementlampje steeds. Ik heb mn auto uitgelezen en de foutcode gewist, maar het lampje komt steeds weer terug.

Nou heb ik gekeken wat de waarden zijn waardoor het lampje is aangegaan. De volgende waarden zijn opgeslagen in de 'freeze frame data'.

Foutcode P0420
Load PCT (belastinggraad) 11,4 %
ETC (koelvloeistoftemperatuur) 84 graden
SHRTFT1 ( korte termijn mengsel aanpassing bank 1) -3,7%
LONGFT1 ( Lange termijn mengsel aanpassing bank 1) 7,8%
RPM (toerental) 1840 rpm
VSS (snelheid) 51 km/u

Bij deze waarden is het motormanagement lampje aangegaan.

Bij foutcode P0420 staat het volgende tekst bij:
Cilinderrij 1 katalysator systeem: efficientie onder grenswaarde.

Nou denk/weet ik dat er iets mis is met de katalysator, maar kan het ook zijn dat er andere oorzaken zijn waardoor het MM lampje steeds aangaat en dat de auto power mist.

Ik heb mijn auto uitgelezen en bij stationair en bij 3000 rpm blijft de LONGFT1 op 10,2% hangen. Is dat goed of slecht? En wat moet ik doen om het te fixen?

Verder bij stationair lopen varieert de Voltage van lambda 1 van 0,085V tot 0,700V
van lamba 2 van 0,070V tot 0,100V
Hoort dit zo dat bij stationair lopen de lambda 1 zo veel verschilt terwijl ik het gaspedaal niet eens aanraak? En is de waarde van lambda 2 niet te laag?

Kan iemand mij helpen? :(

Groetjes

Alfa liefhebber in spe.

Geplaatst door

wheelerdealer85 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lambda 1 moet inderdaad schommelen, maar hij komt wel erg laag af en toe. Schommelen wordt bewust gedaan om de kat te laten werken.
Lambda 2 moet veel hoger aan geven - al was het maar af en toe. Wat doet deze tijdens het rijden?
Uitlaat volledig gasdicht? Geen lekje aan de voorkant bij de kat?

10% op de LONGFT1 (Long Term Fuel Trim) is een aanwijzing dat de motor in de basis te weinig brandstof krijgt.
Luchtmassameter verouderd of een lekkage - lek/poreus slangetje.

oldford 0
badge

13 jaar

Bij het optrekken springt lambda 2 van 0,065V (stationair) naar de volgende waarden 0,865V, 0,530V, 0,765V, 0,695V, 0,795V. Tot ik geen gas meer geef, dan schommelt de lambda2 van 0,005V tot ongeveer 0,125V. Bij stilstand schommelt de waarden van 0,005V tot 0,450V.

Wat de uitlaat betreft, zou ik niet weten of het gasdicht is of niet. Kan ik dat zelf misschien testen of moet ik echt naar een garage?

Tijdens de laatste test schommelt de waarden van de SHRTFT1 -5,5% tot een piek van +15,6%, maar meestal blijft het in de buurt van de 0.
De LONGFT1 blijft constant op 11,7%. Dat is dus niet goed. De LMM en/of een lek/poreus slangetje is dus de oorzaak denkt u. Welke slangetje is het?

Kan dit de oorzaak zijn van krachtverlies van de auto en/of benzineverbruik?

Ik ben op zoek naar een oplossing, maar wil geen onnodige kosten maken. Voordat ik de katalysator vervang wil ik eerst zoeken naar andere mogelijke oorzaken, want het vervangen van een katalysator is erg duur. Als het met een nieuwe LMM of lambda opgelost kan worden, dan zou dat mooi zijn.

Mvg

Tijdens optrekken wordt het mengsel rijker en dat zie je dus op de 2e lambdasonde. 0,7 tot 0,8 volt is dan een goede waarde.
Datzelfde krijg je met vol gas rijden.
De lage waardes verdienen enige uitleg. Je zegt: Tot ik geen gas meer geef, dan schommelt de lambda 2 van 0,005V tot ongeveer 0,125V.
Bedoel je dan dat je het gas kompleet los laat en op de motor remt? Of dat je dan met een constante snelheid blijft rijden?
Ook de lage waarde bij stilstand is wel heel erg laag. 0,005 volt op de achterste met de motor op stationair zie je niet vaak.
Lijkt heel erg op een lekje ergens in de buurt van de kat.

10 - 11% op de LONGFT1 verklaart niet het gevoel van vermogensverlies. Dan denk ik eerder aan een gedeeltelijk verstopte kat.
Vanwaar de vraag van benzineverbruik?

Welk slangetje er lek is? Dat is vraag. Elk slangetje dat aan het inlaatspruitstuk zit komt in aanmerking.
Slangetje naar de benzinedruk regelaar en het koolstoffilter. Carter ventilatie en rembekrachtiging.
Niet uit te sluiten zijn ook de pakkingen bij de kop of de gasklep.
Je kunt met een spuitbus remmen reiniger of startpilot op de verdachte plekken spuiten.
Gaat de motor anders lopen of klinken dan heb je een lkeje gevonden.

oldford 0
badge

13 jaar

De lage waarden van lambda 2 is wanneer ik geen gas geef en de auto afrem op de motor. Ik vond het ook al raar dat het het soms zo een lage waarde aangeeft. Als ik gas geef is het dus wel gewoon goed. Ik zal de slangetjes maar eens moeten na laten kijken.

Ik heb net de LMM vervangen, maar de auto reageert precies hetzelfde. Het blijkt dus echt aan de katalysator te liggen. Als ik goed luister hoor ik geratel aan de voorkant van de auto. Ik dacht in eerste instantie dat het de schokdempers waren, totdat ik er vandaag pas achterkwam dat de katalysator voor in de auto zit (schaam). Ik dacht dat de kat midden onder de auto zat.

Mijn vermoeden dat de kat stuk is wordt versterkt door het feit dat de auto veel te snel op temperatuur zit (90 graden). In 2 a 3 minuten staat de temperatuurmeter al op 90 graden ook al heeft de auto de hele nacht stilgestaan. De kat zal ik zsm vervangen voordat er meer problemen komen.

Erg bedankt voor de tips Oldford. Ik zal zoeken naar lekjes.

Groetjes

Met gas los en afremmen op de motor schakelt de motor-computer de inspuiting volledig uit.
De motor wordt dan een grote luchtpomp. Zonder verbranding krijg je dus lucht met 20% zuurstof in de uitlaat.
Dan hoort de 2e lambda sonde (en de 1e ook) heel laag aan te geven. 0,0 Volt is geen uitzondering dan, maar eerder regel.

oldford 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.