Alfa Romeo 146: moeilijk aanslaan bij koude motor

Bouwjaar: 1998

Mijn Alfa 146 1.6 Twin Spark met LPG-3 Vialle installatie slaat bij koude motor moeilijk aan. Moet sleutel tussen de 3 en 5 seconden vast houden voordat hij aanslaat. De garage(geen dealer) zegt dat dit normaal is omdat de computer zich in moet stellen en de brandstof gepomt moet worden.

Ik heb enige twijfels. Wie heeft hier een oplossing voor. Of is het normaals voor deze auto?

Groet,

Jan

janklavers

Geplaatst door janklavers (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 146? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

justin6077 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dit is het lpi systeem en ik weet dat er in het begin problemen waren met injectors van het lpi systeem.
Dit is makkelijk te testen, je moet ze uitbouwen en dan in een bak met vloeistof zetten en als er dan luchbellen naar boven komen dan is er een stuk.
Groeten Roy

maas6811 (0), 19 jaar geleden

Hallo Jan,
het is vrij "normaal" dat een auto met een LPi installatie langer moet starten met koude motor.
Zelfs starttijden van 6 a 7 seconden komen voor.
Inderdaad zijn lekkende gas injectoren waarschijnlijk de oorzaak.
Als het je niet echt stoort, niks aan doen.

Thieu.

janklavers (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor reacties!
Ik heb contact gehad met mijn garage, de monteur zei eigenlijk
hetzelfde: als het je niet stoort dan laten zitten. Van lekkende injectoren had hij nog nooit gehoord. Ze doen het of ze doen het niet was zijn reactie. Overigens mijn auto zit nog 14 dagen in de garantie en ik vraag me nu af of dit probleem kan verergeren.
Auto loopt verder als een zonnetje zowel op gas als op benzine.

janklavers (0), 19 jaar geleden

Hoewel ik met dit startprobleem kan leven, kom ik toch nog even terug op dit euvel. Het verband tussen slecht starten en de gasinjectoren ontgaat mij. Immers het LPI systeem start op benzine. Maar ik ben ook maar een leek op dit gebied. Zou het misschien de lamdsasonde kunnen zijn?. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Jan
Als je de auto weg zet dan staat hij op gas door de lekkende gasinjectoren stroomt het inlaat spruitstuk vol met gas,als je dan de volgende keer start dan gebeurd dat op benzine maar door het te veel aan gas wat nog in het spruitstuk achter gebleven is start de motor slecht omdat hij een te rijk mengsel heeft.

Hans

janklavers (0), 19 jaar geleden

Hans,

bedankt voor je reactie, en het is me nu duidelijk.

Maar als ik de auto nu vlak voor ik hem weg zet op benzine overschakel, dan zou dat probleem er dus niet moeten zijn omdat hij dan niet tot op het laatst op gas heeft gelopen? Dit zou dan een manier kunnen zijn om het te checken.

groet,

Jan

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Inderdaad Jan probeer dat maar eens.

Gr Hans

janklavers (0), 19 jaar geleden

Dit ga ik proberen, je hoort er nog van

groet, Jan

janklavers (0), 19 jaar geleden

Ik heb het inmiddels uitgeprobeerd maar de auto start nog even moeilijk. Dus geen injectorprobleem. Maar wat dan wel?

Ik ben toch bang dat nu het kouder gaat worden en de accucapaciteit afneemt, de auto wel eens dienst zou kunnen gaan weigeren.

maas6811 (0), 19 jaar geleden

Hallo Jan,
hier Thieu , ik moet Hans gelijk geven dat er gas in het spruitstuk stroomt tijdens het stilstaan.
Echter , je kunt dit niet voorkomen door vlak voor het uitzetten op benzine over te schakelen.
De reden is dat de opvoerpomp in de LPG tank het systeem op 5 Bar overdruk zet, en dus het leidingsysteem ook op 5 Bar staat als je hem op benzine overschakelt.Daardoor kan er nog steeds gas uit de injectoren "lekken".
Het zou kunnen helpen om op benzine over te schakelen bij een KM of zo rijden voordat je de motor afzet. Heb je al eens gedacht aan de juiste/nieuwe (NGK?)bougies?, dit kan ook wel eens helpen.

Groet,
Thieu

janklavers (0), 19 jaar geleden

Hoi Thieu,
Bedankt voor je reactie, en wat betreft de bougies die zijn kort geleden vervangen bij een grote beurt, maar of dit de juiste zijn kan ik (nog) niet zeggen. Ik ga het overschakelen op benzine nog een keer proberen en dan over een langer traject.
De vorige keer was dat nog geen km. Hopelijk verschaft dit meer duidelijkheid.

Groet, Jan

janklavers (0), 19 jaar geleden

Hoi,
Nu een paar km. op benzine gereden, de volgende dag gestart en nog steeds moeilijk aanslaan, en dus is het op deze manier niet te controleren of er een lekkende injector aanwezig is.
Wat nu? injectoren uitbouwen zoals Roy Bos voorstelde? En is dit gemakkelijk te doen bij een Alfa, of moet er veel verwijderd worden?

Misschien moet ik maar leren leven met dit probleempje.

Groet, Jan

maas6811 (0), 19 jaar geleden

Hallo Jan,
inderdaad, zoals Roy voorstelde , demonteren uit het spruitstuk.
Ik weet niet hoe de bereikbaarheid bij de Alfa is.
Maar als je erbij kunt is het een kwestie van de (haarspeld)clip eruit te halen en dan kun je de cpl injector uit het spruitstuk nemen.
Je kunt ze vlgs mij alle 4 tegelijk eruit pulken zonder de LPG leidinkjes los te nemen. Daardoor blijft de LPG druk erop staan.
Succes,
Thieu.

janklavers (0), 19 jaar geleden

Hallo Thieu,
Ik ga het op termijn bekijken, ik heb namelijk geen garage, dus zal het een beetje redelijk weer moeten zijn om deze klus te klaren. Eerst ga ik de bereikbaarheid van het spruitstuk vaststellen en daarna ga ik het proberen op te lossen. Je hoort nog wel.

Groet, Jan

janklavers (0), 18 jaar geleden

Onlangs heeft mijn auto een dag of vijf stil gestaan, toen ik hem startte sloeg ie onmiddelijk aan. De volgende dag heb ik de accu bijna leeg moeten starten voordat hij aansloeg. daarna weer vier dagen stil gestaan en weer starten lopen. Dus hoe langer mijn alfa stil staat hoe beter hij start. Dus kan het m.i. geen injectorprobleem zijn. Maar wat dan wel?.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 146 of stel zelf een nieuwe vraag.