Alfa Romeo 155: motor loopt onregelmatig(oftewel:als of ie achterlijk is!!!)

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1700

Wie mij helpen!?

Ik heb een 155 1.7 ts uit 92`die t ene moment als je t`gas een kleine 2mm indrukt er als een achterlijke vandoor gaat en t andere moment als je t gas net effe wat dieper drukt gewoon niet echt wil zoals je t van hem verwacht,vooral vervelend als je wil inhalen:je weet nooit of je op dat moment wel genoeg vermogen hebt of je word voor aso uitgescholden omdat je als een idioot inhaalt....
Bij navraag bij dealers in omstreken bleek niemand er verklaring aan te kunnen geven...
Oja:als je bij stationair draaien t gas snel enkele malen kort achter eenvolgens aantipt valt t toerental tot ong 450 toeren en hersteld zich echter meteen!
Hij is voorzien van een andere chip,uitlaat,luchtfilter en de andere zaken die t wel wat sportiever maken maar deze waren al aanwezig voordat dit begon.
al nageken zijn:luchtfilter,bougies,injectoren,bedrading,benzinepomp(opmdat ie tevens zo achterlijk afremt bij t gas los laten!!!)kortom schokken bij t leven uiteraard..
Zou de fout aan de modules kunnen liggen of aan massameter...ik weet t niet meer!!
er is ook een nieuwe motronic unit in gekomen.
Kan iemand mij helpen?

vriendelijke groeten andy

andy

Geplaatst door andy (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 155? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=andy]Hij is voorzien van een andere chip,uitlaat,luchtfilter en de andere zaken die t wel wat sportiever maken maar deze waren al aanwezig voordat dit begon.[/quote]
Bedoel je hier dan chiptuning?

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Het gasklephuis en de omloopkanalen naar het stationnair laten reinigen.
Dit geeft vaak al verbetering.

andy (0), 17 jaar geleden

Ja,ik heb hem voorzien van een chip,eigenbouw spoprtfiltersysteem en eigengemaakt rvs uitlaat systeem...
En de resultaten ervan zijn dus niet mis!ik denk dat ik nu ook ongeveer zowat t uiterste verantwoorde van t maschientje heb weten te eruit te vlooien.
Maar een hoop vermogen dat je niet kunt controleren is op een gegeven moment niet meer verantwoord,ik hoopte dat ik misschien de gouden tip van iemand kon krijgen die er al eens mee te maken had want als je er logisch over redeneerd kan dit zowat aan de hele ontsteking en injectie liggen,en dat ga ik dus niet allemaal vervangen zonder enig idee waar ik t moet zoeken...maar t moeijlijkste is nog om t probleem uit te leggen en omschrijven dus alle advies is welkom!
Even oopsomming reeds vervangen delen:
-gasklepschakelaar
-Bougies
-injectoren
-motronic CPU
-Lambda
gecontroleerd op volgende mogelijke oorzaken:
-luchtfilter is schoon
-brandstofpomp loopt
-geen scheurtjes in bougiekabels
-klepspeling
-distibutieketting is gespannen
-massameter( voorspanning compensatieklep verminderd met 1 tand vanwege lucht/benzine mengverhouding ivmchip:hierna liep ie iets beter maar was daarna weer langzaam teruggekeerd.

Dit probleem heb ik al sinds ik de auto gewoon als 1.7 zonder veranderingen heb gekocht!3jaar geleden bijna..
Omdat t probleem de ene keer wat meer en dan wat minder is twijfel ik of de module(s) niet de boosdoeners zijn kunnen..
maar om dat zo maar even te doen zijn me die dingen te duur..als ik zeker zou weten is me dat natuurlijk wel te doen..
nou ik hoop dat ik zo gedetailleerd mogelijk ben geweest..
groetjes andy

flow (0), 17 jaar geleden

gasklephuis reinigen,luchtmassa meter,extra luchtschuif.Dat alles schoonmaken.En waarom heb je de lucht massa meter 1 tanje terug gezet,ik heb hem 1 of twee tanden meer gegeven.

andy (0), 17 jaar geleden

eh?ja!
Daar zeg je zoiets:1tand is nogal te doen;hij accelereert goed en trekt ook goed door als je bijv. 90 rijd in z`n 5e gang,echter bij2 of 3 tanden word er alleen maar meer lawaai gemaakt(dus je hoort dat er een explosiever mengesel word gemaakt maar stom genoeg wordt ie er niet beter van(hij reageert dan nog feller als te voren maar als ie vanuit de lagere toerengebieden accelereren moet dan komt ie moeilijk op gang!!eenmaal op toeren dan hoef je maar t gaspedaal 1a2 mm in te drukken en je kunt dan gti-slalom houden en boze gezichten maken!op zich niks mis mee maar t is niet logisch!Druk kan ie ook kwijt dankzij een eigengemaakte middenpijp van63mm diameter en een rvs eindpot 2x80mm....mmmhm...aspirientjes welkom..

andy (0), 17 jaar geleden

maar dat gasklephuis reinigen dat heb ik dus nog niet gedaan,helemaal niet aan gedacht,maar ga ik wel proberen dus....bedankt voor de tip,nu hopen dat dit is wat mij kwelt

flow (0), 17 jaar geleden

Maar als je die uitlaat erop hebt,en een andere chip zou je zeggen,dat die open is dus zou ik meer lucht en meer benzine geven,dat zit toch in de lucht massa meter,dan zou ik hem niet nog meer knijpen,maar juist open zetten.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Kun je dan iets veranderen aan de hoeveelheid lucht en benzine, dit word toch bepaald door het motor management.
Je kunt wel meer benzine geven, maar dan regelt de lambdasode het toch weer terug?.
De uitstoot moet uiteindelijk toch kloppen.
Daarom word er bij gechipte en getunede autos met katvervangers gewerkt of de kat er tussen uit gehaald.

flow (0), 17 jaar geleden

Dan zou ik de stekker van de sonde los halen.En dan kijken hoe de reactie van de motor is.

febe (0), 17 jaar geleden

Heb je de werking van de stappenmotor al gekontroleerd?
als die op hol slaat krijg je steeds een portie verse lucht in 't spruitstuk...

andy (0), 17 jaar geleden

Ja....Helaas heb ik die ook al vervangen of gecontroleerd maar da`s dus ook nie de oorzaak van het hele gedoe...

Heb nog een laatste mogelijkheid en dat is m in de fik steken en als ie uitgebrand is ff wachten tot ie wat afgekoeld & dan hopen dat t probleem is verholpen!..in elk geval bedankt voor t meedenken en de tips+adviezen..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 155 of stel zelf een nieuwe vraag.