De hydraulische riemspanner van m'n V6 lekt flink olie, is een bekend probleem.
Ombouwen (vervangen) naar mechanische is een optie maar daarvoor heb je een alu prop nodig om het oliekanaal af te doppen. Hoe kom je aan zo'n prop???
Andere optie is een revisiesetje voor de bestaande riemspanner. Is het makkelijkst en kost weinig.
Wie kan deze leveren? Kuinder kent ze wel, maar al máánden in backorder...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kun je er niet gewoon nieuwe op zetten? Dacht dat het zo'n plastic geval was, niet?
Is niet van plastic...
Ben inmiddels al in het bezit van een revisiesetje, dat kostte me de kop niet.
28,-- exclusief de BTW.
Toch bedankt voor je reaktie
18 jaar
@ oilap ,
Dank voor je nuttige informatie,
Kun je me ook de dhz-methode voor het afstellen vd spanner beschrijven?
18 jaar
De theorie van de spanner was me bekend. (Met dank aan Dré Mollet)
De werkwijze voor het afstellen van de spanner nu ook...
Nogmaals hartelijk dank, het gaat lukken!
18 jaar
Ik heb toen bij mij 6 cilinder een klepsteel seal erin monteerd,die over het asje past.
18 jaar
meestal lekken ze toch langs het asje,dat asje wat op en neer gaat,als je daar nu van de binnenkant een seal eroverheen schuift,is het ook opgelost.
18 jaar
Het is al een lange tijd geleden maar hoever ik mij kan herrineren zit er binnenin een opstaande rand waar de seal makelijk eroverheen is te tikken,ik heb toen gewoon een seal gepakt van de kleppen de afmetingen weet ik niet volgens mij is een klep steel 8 mm of zo.
18 jaar
Dat is al een lange tijd terug maar na dien ik dat gedaan heb,had in ook geen problemen.
18 jaar
Afgelopen zaterdag heb ik m'n spanner gereviseerd, een hoop ringen en pakkingen zeg!
Gelijk een nwe D-riem en riem voor dynamo en stuurbekrachtiging.
De boel lekker schoongemaakt en nou maar afwachten hoelang íe droog blijft.
't Was wel veel werk, maar goed te doen...
18 jaar
wat je kunt doen is de spanner een beetje met vet insmeren als die toevallig lek gaat dat het vet de olie een beetje tegenhoud
18 jaar
Dat geloof je toch niet?
De olie staat onder druk, 't is nl. een HYDRAULISCHE riemspanner
Die oliedruk heeft geen moeite het vet weg te drukken...
18 jaar
Dus met andere woorden,als de hydraulische spanner kapot gaat ,spuit de olie onder hoge druk naar buiten.??
18 jaar
Afhankelijk van de ernst van de lekkage: Ja, dat kan!
In theorie: als de keerring eruit wordt geblazen dan is en een paar minuten je carter leeg.
In praktijk: Keerring sluit niet meer strak om de zuigerpen, er ontstaat een piepklein spleetje. Begint te druppelen...
("Dus met andere woorden,als de hydraulische spanner kapot gaat ,spuit de olie onder hoge druk naar buiten.??")
Kijk maar es op je oliedrukmeter hoe hoog de druk van je motor is...
18 jaar
Alfa sei,die heb ik ook gehad,eentje uit 1986 ik denk wel eentje van de laatste,wat ik erg slecht vond van die auto was de afdichting tussen de koppen en de bussen,daar zat toen gewoon een blikke ring op en de koppakking zat alleen om de omtrek dus niet op de cilinder bussen.Maar een heerlijke auto,o,ja en de platen van de sper differentieel lagen er ook uit.
18 jaar
Heeben ze daar ook iets voor oldtimers
18 jaar
@ oilap,
Bedankt voor de tip. Kga waarsch wel kijken, is lekker in de buurt.
Jaren lang lid geweest van SCARB, nu helaas niet meer.
Met de bouw van m'n SuperSeven kitcar is er een nwe hobbie bij gekomen
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 155 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar