close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts ā‚¬1,99 per maand!

Word vip

Alfa Romeo Spider: Motortemperatuur blijft laag,

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 TS

Beste,
Ik heb al een tijdje een leuke spider, Het rijdt prima en snel,

Ik zit op dit moment met hoog benzineverbruik, namelijk een beetje rond 1 op 7 en dat is te hoog. Direct na aankoop heb ik een nieuwe thrmostaat erin gezet om de temperatuur op snelweg nauwelijk boven 50 graden kwam.
Na vervangen blijft het zolwel binnen- als buiten de bebouwde kom op maximaal 60 graden.

auto is vanochtend uitgelezen en mankeert niks, dus een goede lamba en LMM. Volgens de dealer ligt het aan de lage temperatuur.
Om dit te verhelpen heb ik circa 1,5 liter koelvloeistof leeg laten lopen, toch een laag temp.

De tem.meter lijkt me niet defect omdat ik de kachel op de hoogste stand moet zetten om de auto warm te krijgen.

Ligt het toch aan de nieuwe thermostaat? of kan het wat anders zijn.

Graag jullie reacties.

Geplaatst door

Alfa-loco (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoezo 1.5 koelvloeistof leeg laten lopen ?
Ik hoop niet dat je bedoeld , dat je er 1.5 liter uit gehaald hebt.
Dan zou ik dat er rap weer bij indoen , in ieder geval zoveel dat de boel weer op niveau is.
Een nieuwe thermostaat kan ook defect zijn , of op korte termijn defect raken.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Ik ben van de week naar de garage geweest en ze hebben het bijgevuld,
De monteur was van mening dat de lage temt. was veroorzaakt door te weinig koelvloeistof.
Ik heb vandaag meer dan 20 km gereden en zie de tem. niet hoger worden dan 70 graden.

Kan ik nu vasstellen dat de nieuwe themos. niet goed werkt???

BVD

Alfa-loco 0

11 jaar

Dan werkt hij idd niet goed, openingstemperatuur van de thermostaat ligt vlakbij de 90 graden.
Het koelvloeistofpeil moet met koude motor op maximum (bovenste streepje) staan.

richard9712 0

11 jaar

Koelvloeistof peil dient met KOUDE motor net boven minimum te staan , zodat het uit kan zetten als deze warm wordt, daarom heet het ook een exspansietankje.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Het koelvoeistofpeil dient koud tussen minimum en maximum te staan maar in ieder geval niet boven het maximum i.v.m. de mogelijkheid om uit te zetten. Beste is dus gewoon om ervoor te zorgen dat het kvs peil altijd op max staat.
Boven het maximum zit nog ruimte om uit te zetten.

richard9712 0

11 jaar

Dit verhaal klopt niet helemaal.. Je moet zorgen dat na het vullen en ontluchten, bij koude motor,het niveau van de koelvloeistof exact op het bovenste streepje staat. Bij latere controle, ook weer bij koude motor moet het nin onnodig een te laag peil aangeven
2. Het systeem kan lucht gaan happen uir het expansie vat.
3. Een opmerkzame monteur denkr een lekkage in een vroeg stadium ontdekt te hebben.

[quote=kaleido 1]Koelvloeistof peil dient met KOUveau exact gelijk zijn aan de vorige keer. Als het niveau dan lager is duidt dat op koelvloeistof verlies wn als het hoger is duidt dat op lucht in het systeem. theoretisch betreft het niveau verschil bij warme motor alleen de uitzetting van de vloeistof. Als de temperatuur ergens in het circuit boven de 100 graden komt zal de vloeistof daar willen koken, met als gevolg ervan een explosieve uitzetting. Bij een goed werkende overdruk dop zal er echter vrij snel een evenewicht ontstaan tussen de druk en de (plaatselijke) temperatuur. En dan dus een tijdelijke verhoging van het niveau..

Als het minimum niveau als peil wordt aangehouden kunnen er 3 probleempjes op geroepen worden.
1. De in het expantievat geplaatste niveausensor kaDE motor net boven minimum te staan , zodat het uit kan zetten als deze warm wordt, daarom heet het ook een exspansietankje.[/quote]

Om de een of andere reden is mijn vorige bericht aan de wandel gegaan. het moet eigenlijk een reactie zijn op het bericht van ferrie (gisteren 16.04)

EDe beste manier om te constateren of de temperatuurmeter correct aanwijst is met behulp van de zg alfa tester of examiner. Omdat de meter en de motronic van 2 verschillende opneemelementen gebruik maken kun je prachtig vergelijken.. De 2 ntc`s zitten dicht bij elkaar..

Heren,
Ik ben er nog niet uit met dit probleem, auto komt nauwelijks boven 60-70 graden, alleen als ie langer dan 15 min. stationair draait.
Garage blijft volhouden dat het niet aan de thermostaat ligt,

Moet er wel erbij zeggen dat deze alfa sinds 1.5 maand geleden 1iter koelvloeistof verbruikt heeft.

Ik hoor het graag.

Alfa-loco 0

11 jaar

Koelsysteem onder druk laten zetten dan weet je of er een lek is.

richard9712 0

11 jaar

Richard bedankt voor je reactie,
Ik zie dat de vloermat aan de bijrijderskant vochtig en beschimmeld is, waarschijnlijk een lekje in de kachelradiateur.

Kan dit ook voor de lage tempt. zorgen?

Alfa-loco 0

11 jaar

Ja, omdat er zo lucht in het systeem komt.
Word je kachel nog wel goed warm en is die warmte ook constant?

richard9712 0

11 jaar

Is de temperatuur meter op het dashbord al vergeleken met de waarde welke je via een tester kunt meten in de motronic??? Kan goed zijn dat er een verkeerd opneemelement is geplaatst geweest.
Als je hem stationair laat draaien en af en toe wat gas geeft gaat na een poos wachten de zelfdenkende vin draaien. Als op dat moment de wijzer nog op 60 of 65 staat zit de fout ergens in de meter op het opneemelement.

Heren,
Even de tand van zaken:

- Ik heb een stopleak in de reservoir gegooid en hoop dat de lek hiermee weg is.

- Heb de auto vandaag circa 15 minuten stationair laten draaien, maar helaas stijgt de temp.meter niet hoger dan 60 graden en de fan slaat ook niet aan.

- Het verbruik is erg hoog voor een 2.0 TS, op snelweg 1 op 10 en in de stad 1 op 8. Ik rij zeker niet hard (max 3000 toeren).

De auto heeft sinds de aankoop ruim 2000 km gereden en geen druppel olie verbruikt. Verder geen overdreven witte rook,

Nu is de vraag van, kan ik concluderen dat de thermostaat open blijft en een lekke koppakking uitsluiten?

Bedankt

Alfa-loco 0

11 jaar

En niet vergeten, het waterpomp is vorige jaar vervangen door Alfa dealer

Alfa-loco 0

11 jaar

Heb je het koelsysteem al onder druk laten zetten?
Stopleak is maar een tijdelijke oplossing en kan heel je koelsysteem vervuilen.

richard9712 0

11 jaar

Richard,
Wat houdt dat in en hoe doe ik dat?

Alfa-loco 0

11 jaar

Is een pompje die je op het expansievat van de koelvloeistof schroeft en waar je dan vervolgens dmv
het pompen lucht in het koelsysteem pompt zodat je ziet waar en of er een lek inzit.
Dit pompje hebben ze denk ik wel bij elk garagebedrijf.

richard9712 0

11 jaar

Heren,
Vandaag naar de garage geweest en het volgende uitgevoerd:
- expansievat onder druk gezet, de koelingen tonen gelukkig geen lekkage;
- 250 ml olie eruit gehaald, was te veel;
- nieuwe thermostaat erop gezet

Helaas komt de auto niet warmer dan 70 graden, ik ga nu echt twijfelen aan de koppakking.

Bedankt voor het meedenken

Alfa-loco 0

11 jaar

nog iets,
na kilometer binnen stad te rijden blijven de boven- en onderslangen KOUD

Alfa-loco 0

11 jaar

Was er teveel olie bijgevuld?
Zo nee, dan is je koppakking lek.
Je kan ook nog laten testen of er uitlaatgassen in de koelvloeistof komen.

richard9712 0

11 jaar

Richard, auto verbruikt geen druppel olie, bij stationair draaien kwam de motottemperatuur op 90 graden. Bij rijden nooit.

Alfa-loco 0

11 jaar

Is het oliepeil vanzelf gestegen? (dan komt er koelvloeistof of benzine bij de olie)
Zo ja, dan is je koppakking lek.

Is het koelsysteem goed ontlucht na het vervangen van de thermostaat?
Voelen de koelslangen hard aan als de motor loopt?

richard9712 0

11 jaar

En is de thermostaat wel op de goeie manier gemonteerd? gaatje boven zodat de lucht weg kan.

Mausx 0

11 jaar

jammer dat er steeds maar willekeurig iets wordt gedaan, hierdoor ontstaan er nieuwe problemen welke niets met de oorspronkelijke te maken hebben... Eerst diagnose stellen:

A: Temperatuurmeter blijft te laag aanwijzen.
A1: Thermostaat gaat te vroeg open of
A2: Temperatuur wordt onjuist weergegeven.
Alle andere oorzaken kun je uitsluiten.
B: Er is verlies van koelvloeistof..
B1: De koelvloeistof lekt naar buiten, en de plaats waar dat (af en toe)gebeurt is met het blote oog te zien. Soms heb je daarbij
een lamp en/of een spiegel nodig.
B2: De koelvloeistof lekt naar binnen en verdwijnt later via de uitlaat of komt in het oliecarter terecht waar het meestal met de olie
wordt gemengd. Het blijft de vraag of je kunt merken dat het oliepeil stijgt.
Enkele aanvullende tips:

A1 en 2 Ik zou de eerst de temperatuur welke door de motronic wordt geregistreerd(mede nodig om de hoeveelheid ingespoten brandstof te berekenen) vergelijken met de temperatuur welke op het dashbord wordt aangegeven. Zoals ik al twee keer eerder meldde zijn dat twee verschillende systemen waarvan de opneemelementen naast elkaar zitten direct onder de thermostaat. Als beiden hetzelfde aangeven blijft alleen een defect in de thermostaat over. Vervang deze door een nieuwe..liefst originele.

B1 en 2 Lekkage naar buiten kan komen langs pakkingen en slangen, langs de keerring van de waterpomp. (Onder het hart van de poulie erop is altijd een gat gemaakt waardoor de lekkende koelvloeistof naar buiten weg kan. Dit is gedaan om te voorkomen dat de lekkende vloeistof in het lager terecht gaat komen. Met een spiegel en daarbij een lamp kun je zien of er daar wat lekkage is (geweest)
De zg stop leak hoort niet in de motor thuis, en zal later voor diverse verstoppingen gaan zorgen .
Men vergeet vaak dat de manier waarop slangen op diverse pijpen bevestigd zijn voor lekkage kunnen zorgen, en dat vooral als er geen druk(meer) op het koesysteem staat.
Aan het einde van elke pijp zit een verdikking. Met de slangklem wordt achter die verdikking de slang op de pijp geklemd. Maar wat belangrijker is de slang wordt in geknepen (vervormd) Als er druk op het systeem komt zal de slang van de pijp af willen gaan schuiven. maar de vervormde slang met daaromheen de slangklem verhinderen dat en de afdichting wordt compleet. zijkant slang tegen zijkant verdikking.. Als de druk weg is zal elke onvolkomenheid daar of aan de buis of slang voor lekkage zorgen.
B2 Lekkage kan ook dwars door het materiaal van bv de cilinderkop, radiateur, kachel cilinderblok enz enz komen. bv door fouten bij gietwerkzaamheden tijdens de fabrikage. Als dat lek in het oliecarter uitkomt, of langs bv de koppakking moet het oliepeil stijgen (als het olieverbruik minder is dan de koelvloeistof lekkage.
De enige juiste manier om verschillen in de hoeveelheid motorolie op te merken is de volgende. Plaats de auto steeds op dezelfde plek op een vlakke vloer en peil de olie nadat de auto langere tijd heeft stil gestaan. Zelfs het openen of dichtgooien van portieren heeft invloed.. En dat komt omdat er ook olie boven in de cilinderkop achterblijft precies tot de rand (de rest loopt steeds terug nsaar het carter. elke beweging zorgt later dat er nog wat olie van boven naar beneden loopt.. (onjuiste meting)

Ben je er inmiddels al achter wat het nou is?

richard9712 0

11 jaar

Hi, de temperatuurmeter klopt precies, de koelvloeistof verbruik is sinds de stopleak gestopt en de oliepeil stijgt niƩt. Ik denk dat het alfakwaal is en niets anders.

Alfa-loco 0

11 jaar

Alfa kwaal??? verklaar je nader????

Afhankelijk van het vermogen wat de motor levert produceert deze weig of veel warmte. Die warmte geeft hij af aan de koelvloeistof en dat op zijn beurt zo nodig aan de radiateur. Daarvoor is het nodig dat vloeistof wordt rondgepomp. Omdat het beter is dat de motor een behoorlijke temperatuur heeft is er een temperatuur gevoelige afsluiter in het koelcircuit geplaatst. (THERMOSTAAT) deze regelt de temperatuur in het motorblok door zichzelf te openen of te sluiten. Omdat de garage gezegd had dat de vernieuwde thermostaat goed was blijft er maar 1 mogelijkheid over. nl eemn verkeerde aanwijzing van de temperatuur in het interieur. Nu je hebt geconstateerd dat de temperatuurmeter correct aanwijst? blijft er niets anders over dan de garage ongelijk te geven en nogmaal de thermostaat te vernieuwen. hierbij moet opgemerkt worden dat de openingstemperatuur ervan in overeenstemming moet zijn met het voorschrift van Alfa Romeo. Ik kan het bijna niet voorstellen?? maar er zijn toch geen wijzigingen aan het systeem aangebracht/ waardoor er toch circulatie door de radiateur mogelijk blijft.

Beste Cor,
Ik weet ook geen raad meer, ik heb alle door jou, eerder geschreven stappen maar kom helaas niet verder dan accepteren dat het maar een Alfakwaal moet zijn. Doet wel een beetje pijn, om als een echte alfist een dergelijke conslusie te trekken.

- De temp.meter is heel erg precies;
- er ligt inmiddels een tweede thermostaat in van origineel kwaliteit (88 graden);
- Koelvloeistof is zojuist opnieuw gemeten en is goed op peil en zo ook de olie.

Deze bella rijdt nog steeds goed en trekt vlot op.
Een andere punt waarmee ik niet uitkom is de benzineverbruik, het gemiddelde verbruik is op dit moment een beetje rond 1 op 6,5. Dealer heeft de auto uitgelezen en komt geen gekke dingen tegen. Ook de CO-waarde is prima.

Dealer twijfelt aan LMM, maar een onderbouwing geven kunnen ze niet. Een kapotte LMM zou de optrek verslechteren en het vermogen flink laten afnemen.
Een tweede probleem zou de Lambasonde kunnen zijn, ook een lambasonde zou een CO-waarde moeten betekenen.

Graag jullie reactie.

BVD

Alfa-loco 0

11 jaar

Als er nu een nieuwe thermostaat is gemonteerd met een openingstemperatuur van 88 graden? Zal bij een correct aanwijzende temperatuur meter de motor temperatuur na verloop van tijd minstens 88 graden aanwijzen..... punt uit!!!! De thermostaat maakt in gesloten toestand de circulatie via de radiateur onmogelijk. Beide opneem elementen zitten in het huis gemonteerd waarin ook het temperatuurgevoelige deel van de thermostaat zich bevindt... Als er geen circulatie via de radiateur mogelijk is perst en zuigt de waterpomp koelvloeistof door een zg omloopkanaal (in het motorblok) terug naar beneden., de opwarming van de motor is daardoor optimaal. ook circuleert een deel van de koelvloeistof door de kachelradiateur. vooral in de winter wordt daar behoorlijk wat warmte onttrokken als men direct de kachel voluit aan zet. Het duurt dan langer eer de thermostaat opengaat, of beter gezegd de bedrijfstemperatuur is bereikt.

Er moet nu als eerste gecontroleerd worden of de thermostaat wel echt afsluit??? via het kleine ontluchtingsgaatje is practisch geen circulatie mogelijk. Wel kan ik me voorstellen dat de thermostaat los ligt in gemonteerde toestand. Dan is er wel degelijk circulatie mogelijk de vloeistof gaat dan buiten de thermostaat om.

Om een motor sneller op temperatuur te laten komen adviseer ik om de kachel aanjager pas aan te zetten als de motor op temparatuur is. Daarna kost het altijd minder energie als de verwarming oop circulatie wordt gezet. Ook de airco zal dan meer efficient zijn. En bij regen komt er minder vocht binnen. Alleen bij urenlang rijden zonter te stoppen, zul je af en toe wat (extra) buitenlucht toe moeten laten..

Omdat nu min of meer vaststaat dat de motor niet op temperatuur komt??? gaan we daarna nogmaals het brandstof verbruik meten.

Zomaar de LMM wijzigen of vervangen slaat nergens op. Eerst kijken of het verbruik te hoog is, Dan kijken waarom het verbruik te hoog is en daarna de oorzaak ervan wegnemen.. Niks Alfa kwaal. maar op de juiste manier handelen...

Bedankt voor je reactie en goede toelichting. Ik zal morgen de kachel gewoon uit laten en kijken wat ie doet. Verder zal ik de lamba,s moeten testen en kijken of ze de juiste waardes doorgeven. Welke methode raad je me aan voor het testen van de lambasonde(s). BVD

Alfa-loco 0

11 jaar

Zijn de waardes van de verschillende sensoren uitgelezen?

richard9712 0

11 jaar

Waarom moet nu de lambda sonde getest worden??? Als dez niet goed werkt resulteert dat in een foutmelding. Dat wil niet zeggen dat elke melding waarbij de lambda wordt genoemd, ook daadwerkelijk een defecte lambda sonde betreft. Als de motor hardnekkig te lang te koud blijft, zal de motor steeds te veel brandstof ingespoten krijgen en daardoor de lambda sonde vervuilen, en daardoor uiteindelijk niet meer functioneren. Dit lijdt tot een foutmelding in de motronic. Laat de Motronic eerst eens uitlezen.

[quote=Alfa-loco]Bedankt voor je reactie en goede toelichting. Ik zal morgen de kachel gewoon uit laten en kijken wat ie doet. Verder zal ik de lamba,s moeten testen en kijken of ze de juiste waardes doorgeven. Welke methode raad je me aan voor het testen van de lambasonde(s). BVD[/quote]

[quote=Alfa-loco]Bedankt voor je reactie en goede toelichting. Ik zal morgen de kachel gewoon uit laten en kijken wat ie doet. Verder zal ik de lamba,s moeten testen en kijken of ze de juiste waardes doorgeven. Welke methode raad je me aan voor het testen van de lambasonde(s). BVD[/quote]

Als het contact wordt ingeschakeld zal er op het instrumenten paneel gedurende 4 seconden het injectie controle lampje gaan branden. In die tijd controleert het systeem zichzelf op fouten. Als er een fout gevonden is blijft het lampje branden. Als het lampje in het geheel niet gaat branden is het lampje vermoedelijk stuk, of een vorige bezitter heeft het verwijderd.

Lampje repareren en ecu resetten en daarna, als het lampje tijdens het rijden gaat branden, de ecu opnieuw uitlezen waarna er gericht diagnose gesteld moet worden.

Motortemperatuur hoort ook bij een Alfa rond de 90 graden te zijn.

richard9712 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo Spider of stel zelf een nieuwe vraag.