Alfa Romeo 146: Na rijden en kort parkeren niet starten. Uur later prima starten

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 JTD

Hallo..

ik rij inmiddels 3 jaar een Alfa 146 1.9 JTD uit 2000, teller staat inmiddels op 240.000,
dus tot nu toe zeer tevreden met slechts normaal onderhoud en een reparatie (stuurbekrachtiging)

Sinds 2 weken echter een raar probleem:
Na een rit (van willekeurige afstanden) de auto te hebben geparkeerd voor een korte tijd (bijv. snel even boodschappen) start hij niet meer (slaat niet aan). Het sproeilampje op de dash blijft branden.
Een uur later; starten zonder problemen, sproeilampje staat netjes uit.

Dit gebeurt nu iedere paar dagen.
Bijzonder irritant, aangezien het probleem weg is voordat iemand er goed naar kan kijken.
En uiteraard vanwege het gevoel van onzekerheid.

Er is een poging gedaan om bij een kleine garage onderweg (dat de Alfa op de 2e keer dat het gebeurde via routemobiel had opgetakeld) de auto uit te lezen, echter hun universele unit die wel het type motor kende kreeg geen verbinding.

Verder is er in de laatste 3 dagen de motor 2 keer voor een (halve)seconde uitgevallen en gaan lopen.
Een keer in stadsverkeer op lage snelheid 2e versnelling rechtdoorgaand verkeer.
Een keer op de snelweg in 4e versnelling bij 90km uur net uitkomende en accelererende uit een lange rechtse bocht. In beide gevallen meer dan voldoende diesel aan boord.

Een klein detail: tot 6 weken geleden heeft de auto (ivm auto vd zaak) voor 6 maanden stilgestaan.
Voor gebruik is oa accu vervangen, keuring, etc. gedaan.

Ik vermoedde in eerste instantie lucht of vuil in de tank ivm lang stilstaan.
En omdat het probleem na een uurtje verdwijnt en het wegvallen tijdens het rijden net lijkt alsof de toevoer van diesel kort onderbroken werd een paar keer hoge toeren gemaakt in de hoop dat ik er evt vuil mee weg krijg of iets dergelijks (tip van een collega).

Heeft er iemand suggesties?

Ik breng de Alfa graag weg naar de monteur die tot nu toe prima onderhoud heeft geleverd,
echter hij is geen alfa specialist en omdat het probleem steeds uit zichzelf verdwijnt kan het een langdurig verhaal worden.

alvast bedankt!

Tim

TimHarris

Geplaatst door TimHarris (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 146? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

zwartepiet (65), 17 jaar geleden

toerentalsensor vervangen .zit op de achterkant moter terhoogte van de startmoter

yana (0), 17 jaar geleden

Uitvallen onder het rijden kán ook brandstofpomrelais zijn.
Dat niet starten na rijden: misschien zeikt er een verstuiver na agv vuil door stilstaan? Al cleaner geprobeerd in de tank? (voor een diesel).

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

Toerentalsensor vervangen.

TimHarris (0), 17 jaar geleden

thanks allemaal voor de tips!

Ik laat van de week de toerentalsensor vervangen en flink duimen :)

Die cleaner daarna proberen mocht het uitvallen tijdens rijden doorgaan.

groeten
Tim

TimHarris (0), 17 jaar geleden

Nou.. het probleem is (hopelijk) opgelost.

- het was niet een filter (vervangen)
- geen afval in tank etc (schoon)
- niet de toerentalsensor (ook vervangen)

Het bleek uiteindelijk de common rail pomp te zijn (hoop dat ik het goed omschreven heb?)

Na een van de uitval momenten die gebeurd zijn terwijl de auto bij de monteur was kwam een melding die uitleesbaar was die hiernaar verwees schijnbaar. (eerder waren er geen meldingen uitleesbaar)

Deze is inmiddels vervangen.

Nu hopen dat het hierbij blijft.

dupl-u-11388-5dd149eb0ca84+killer (0), 17 jaar geleden

Hopen dat het is opgelost inderdaad, geen goedkope reparatie zo'n common rail pomp...

TimHarris (0), 17 jaar geleden

Ziet er naar uit dat probleem inderdaad opgelost is.
Sterker nog, misschien mijn verbeelding, maar het voelt alsof ik behoorlijk wat meer power (10 a 20%) in lage versnellingen (1 en 2) heb bij acceleratie!

Het was idd geen goedkope reparatie, maar als het hier bij blijft wel zeker de moeite waard.

dupl-u-11388-5dd149eb0ca84+killer (0), 17 jaar geleden

Dat geloof ik graag ja. Die pompen gaan nog wel eens kapot, ze kunnen de 1350bar aan druk niet meer halen en bij acceleren valt ie dan inderdaad uit.

Heb je een nieuwe of een ruilpomp. Nieuw kosten ze iets van 700 euro volgens mij...

TimHarris (0), 16 jaar geleden

Sorry voor trage reactie.
Was geen nieuwe in ieder geval.

Maar goed nieuws, probleem is nog altijd weg.. dus ik ga er nu wel van uit dat het hiermee verholpen is!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 146 of stel zelf een nieuwe vraag.