wie kan mij informeren v.w.b de ontstekingtijdstippen van een alfa 75 t spark.
het gaat mij om de tijdstippen van de dubbele onsteking systemen(2 bobines, verdelerkappen etc).
het is namelijk zo, dat er een goede vonk is op de gedemonteerde bougies is , echter als bij draaiende motor
een voor een de bougieskabelslos genomen worden is er geen toeren verlaging dus werken deze niet mee.
bougies zijn al vervangen , maar dit geeft geen resultaat.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Losnemen van bougiekabels is slecht voor je katalysator, dus dat kun je beter niet meer doen.
Toerental zal normaliter niet of slechts gering veranderen, daar de computer het stationair toerental regelt.
Dus kun je met deze test niets bewijzen.
Wat is het probleem met deze auto? Waarom ben je die bougies aan het testen?
Dat geeft bij mijn 155 óók geen toerental verlaging. Maar als ik, met draaiende motor, 1 voor 2 bougiedoppen lostrek vd bougies (een stukje) dan kan ik dúidelijk horen of ze het doen of niet. Btw, wél iets geisoleerds gebruiken bij lostrekken met draaiende motor!
17 jaar
Allereerst zou ik geen bougies losnemen met draaiende motor zonder goed gereedschap want het onstekingssysteem van een AR 75 TS is dusdanig sterk dat het dodelijk kan zijn zoals elk goed elektronisch ontstekingssysteem.
Verder merkt men geen verschil als men bij een kompleet goed werkend systeem een bougiedop losneemt want de cilinder wordt nog steeds ontstoken door de tweede bougie: we hebben het over een 75 TS Twin Spark die twee bougies per cilinder heeft.
Bij een AR 75 TS kun je de ontsteking niet timen vwb ontstekingstijdstip door het verdraaien van de verdeler; dit tijdstip regelt de motronic inspuitcomputer al; die dit bepaalt aan de hand van o.a. krukassensor, toerental, belasting enz.
Wel kun je de hoogspanning timen: dit doe je door de rotor(s) op merktekens (streep in alu behuizing van verdeler) te zetten en de motor op het krukas merkteken (pijl en poelie streepje); je zorgt er daardoor voor dat de hoogspanning via de rotor op de juiste tijd bij het juiste kontakt (cilinder) is en van daaruit naar de juiste bougie gaat.
Als je dus bij een AR 75 TS de verdelerkap te ver verdraait (dus fout timed) komt de vonk bij de verkeerde bougie en dus de verkeerde cilinder.
Het komt wel vaak voor dat een 75 TS maar op slechts een van de twee systemen (dus maar op 4 bougies) loopt dan is het dus een single spark geworden!
Dit kan men kontroleren door bij stilstaande motor en kontakt uit achtereenvolgens het ene systeem los te koppelen, dmv de connector los te nemen bij de eindtrap die bij de bobine zit, en dan te kijken of de motor op het overblijvende systeem nog wil starten.
Hierna doet men hetzelfde door het tweede systeem los te koppelen en het eerste weer te verbinden.
Succes ermee.
17 jaar
Als dus blijkt dat de TS maar op slechts één systeem loopt is het meestal een verouderd systeem vwb rotor(s) verdelerkap(pen) kabels of bougie(s) het kan echter ook een eindtrap of bobine zijn die kapot is maar ook die onderdelen zijn nog redelijk makkelijk aan te komen bij de Alfa sloper of via een zoekopdracht op Marktplaats of andere sites.
Let wel op dat als er een bobine kapot is deze moet worden vervangen door een identiek exemplaar vwb inwendige weerstand omdat anders misschien de eindtrap de geest gaat geven vanwege te hoge stromen.
17 jaar
Hallo heb je het al geprobeerd en wat waren je bevindingen!?
17 jaar
Hallo Japie 5170 hoe gaat het met je AR 75 TS?
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 75 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar