Alfa Romeo 147: piepend geluid rechts voor

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 jtd

hallo

heb rechts voor last van een hoog piep geluid wat weg is bij sturen en remmen, nu heb ik het wiel omhoog gehad
en zie nu ook dat ik speling heb op de arm die boven vast zit op 2 punten!!!!!!!!!

Is dit erg en hoe is dit op te lossen????????

wilde de remklauw ook los maken maar wat voor maat inbus is dit??????

een hoop vragen maar is vast iemand die mij kan helpen.

vrg

pieter

pietjedaf

Geplaatst door pietjedaf (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 147? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

waarschijnlijk ligt je bovenste draagarm eruit
draagarm vv en probleem opgelost
via www.hbase.nl kun je kijken wat het kost
als de draagarm inderdaad spelling vertoont dan wordt dit met apk ook afgekeurd hierop
er mag een spelling in zitten maar niet veel
zit er geen spelling dan is het altijd goed

pietjedaf (0), 14 jaar geleden

ok, maar is deze makkelijk te vervangen????

maar dit geeft vast niet het piepende geluid, weet je toevallig de maat inbus van de remklauw bouten

pieter

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

imbus is meestal 6 7 of 8
durf ik niet zo te zeggen

als je wil weten wat het geluid geeft zou je het beste naar de garage gaan
ik kan namelijk helaas van hier uit niet zien waar het vandaan komt

pietjedaf (0), 14 jaar geleden

ok, denk zelf dat het 7 is maar dat is geen standaard maat, maar die spelling op die arm is dat zelf goed te doen???


pieter

WhizzMan (0), 14 jaar geleden

Inbus is maat 7.

"Zelf goed te doen" kan ik niets over zeggen. Er zijn mensen die een auto total loss weten te krijgen tijdens het wisselen van een lampje en er zijn er die een motorrevisie niets bijzonders vinden. Ik zou zeggen, als jij ervaring hebt met auto's op een brug, luchtgereedschap en verenspanners en dergelijke tot je beschikking hebt, dan kom je er waarschijnlijk zelf wel uit.

pietjedaf (0), 14 jaar geleden

heb dit allemaal tot mijn beschikking, maar hoe is dit het beste aan te pakken??

moet de hele veerpoot er onderuit of heb je een ander stappen plan?????

vrg

pieter

pietjedaf (0), 14 jaar geleden

ben je er nog ???????

heb je een stappen plan??

pieter

pietjedaf (0), 14 jaar geleden

je bent geweldig hier heb ik wel wat aan dit moet goed te doen zijn, wil ook direkt de aandrijfhoes vervangen
zie hier geen stappenplan voor maar dit wijst zich zelf neem ik aan, of heb je hiervoor ook nog tips???

vrg

pieter

WhizzMan (0), 14 jaar geleden

Laat de hele wielophanging nog even vast zitten in dat geval. Neem een klein beiteltje en tik de "deuk" die in de rand van de grote bout zit gemaakt terug, zodat deze rond kan draaien. Met een dunwandige dop 36 kan je nu met een luchtsleutel de bout losdraaien, gewoon normale schroefdraad, dus los is tegen de klok in. Als je nu de boel uit elkaar haalt, kan je de fusee van de as af schuiven. Aan de kant van de tussenas zitten 6 inbus bouten, die zijn meen ik ook inbus 7. Het helpt als je daar een dop voor hebt met lange stift, zodat je goed langs de binnenste homokineet kan komen. De boutjes aan de achterkant van de homokineet worden tegen gehouden door de rand van de homokineet, maar een steeksleuteltje kan geen kwaad. Het is even puzzelen waar je er goed bij kan, aan de rechterkant kan je eigenlijk alleen goed bij de inbus die rechtsonder zit, dus je zult de as telkens een stukje moeten draaien om hem los te krijgen.

Als je de as er af hebt, kan je in de bankschroef de seegerring van de as af halen die de binnenste homokineet blokkeert. De klemmen rond de hoes moeten er af. Je kan dan met wat beleid en voorzichtig tikken en zo de as uit de binnenste homokineet halen. Als je de buitenste hoes moet wisselen, kan je die er nu via de binnenkant af schuiven, de binnenste hoes kan nu gelijk al los natuurlijk.

Bij het in elkaar zetten moet je zorgen dat je ruim voldoende chr-moby vet (zit meestal bij nieuwe hoes) op de homokineet doet. Maak de homokineet goed schoon met ontvetter en dergelijke om te zorgen dat er geen vuil vet in zit, anders zal hij niet lang mee gaan. Verdeel daarna het vet goed over de homokineet en plaats hem terug op de as. Maak de hoezen goed vast (let op borgrandjes en dergelijke voor de klemmen) en vergeet de seegerring niet.

pietjedaf (0), 14 jaar geleden

duidelijk verhaal bedankt, maar de as trek je dus zo uit de bak????
of lees ik ergens over heen??

maar een piepend geluid kan dat ook bij een homokineet weg komen??



pieter

WhizzMan (0), 14 jaar geleden

De binnenste homokineet zit met 6 inbusbouten op de tussenas vast gemaakt. Die 6 inbussen moet je losmaken. Als je de hele tussenas er uit wilt trekken, moet je 3 M6 boutjes aan de binnenkant van het hulplager van de tussenas weg halen. Omdat je alleen een hoes wilt wisselen, zou ik lekker die 6 inbusjes los halen en de tussenas laten zitten.

Dat piepende geluid komt zeer waarschijnlijk niet uit de homokineet hoor. bijna al die 147/156/GTs hebben uiteindelijk wel piepende draagarmen.

pietjedaf (0), 14 jaar geleden

bedankt voor de antwoorden, kom er vast uit.

maar het is constant piepend geluid zal dat toch niet zoeken in die speling op de draagarm/

pieter

pietjedaf (0), 13 jaar geleden

hallo

vandaag alles klaar gemaakt, viel reuze mee piepen kwam van rechts achter nieuwe schijven op gezet incl blokken
draagarm vv en homokineet rubber vv.

bedankt voor de tips

pieter

pietjedaf (0), 12 jaar geleden

ben nu een dik jaar verder en auto moest weer voor de keuring!

nu krijg ik dit te horen

2 voorste remblokken blokken vervangen incl schijven
fusee kogel rv lek
2 achterste liggers/dragers speling
ashoes lv lek
bovenste draagarm rv speling (is jaar oud)
handremkabel ra slecht

garage vraagt 1500 2000 euro vind ik wel veel

is dit zelf te doen en dan vooral de dragers/ligers achter en handrem kabel de rest lukt wel.


hoop van jullie te horen

pieter

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=WhizzMan]"Zelf goed te doen" kan ik niets over zeggen. Er zijn mensen die een auto total loss weten te krijgen tijdens het wisselen van een lampje en er zijn er die een motorrevisie niets bijzonders vinden.[/quote]
Voor Pieterke. Zelf dus prima te doen...

pietjedaf (0), 12 jaar geleden

zit even met de draagarmen achter is zelf ook goed te doen???????
vind het een hoop geld wat de garage vraagt vandaar

pieter

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Pieter, dat begrijp ik.

Maar ik weet niet hoe een ervaren sleutelaar jij bent. een paar mensen kunnen met weinig (simpel) gereedschap, wonderen verrichten. Anderen kunnen zelfs met speciaal professioneel gereedschap nog grote ongelukken maken.

dus dit is niet te beantwoorden, of jij dit zelf kunt doen.

pietjedaf (0), 12 jaar geleden

ralf
Ben zelf onderhoudsmonteur in een betonfabriek,handig met sleutels,soms zijn handige tips welkom.

pieter

alfa16630 (0), 12 jaar geleden

gewoon zelf doen scheeld je veel geld en op internet kijken voor onderdelen bijvoorbeeld bij koebergen auto,s heeft veel onderdelen

pietjedaf (0), 12 jaar geleden

auto verkocht,dus topic kan gesloten worden bedankt voor de tips

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.