Hallo ik heb nu een jtd voor onderhoud staan,en met de storing achter mistlamp, maar de mistlamp doet het gewoon,verder draait de motor erg mooi maar het toerental gaat minimaal op en neer en de km stand aanduiding knippert.Verder gaat de deur verlichting doffer branden als ik de koplampen aan zet en het toerental word vele malen minder.Moet ik hier denken aan roestige massa draden,ik zal ook even de dinamo spanning meten.Weet ook iemand waar een 147 jtd koelvloeistof kan lekken,vorige week 1 liter erbij gedaan en gisteren weet onder het minimum.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Radiator van Alfa is niet echt geweldig, mogelijk dat deze een beetje verroest is aan de onderkant..
wat betreft het stationair toerental, maak de stappenmotor eens schoon.
Massa zou je idd eens even kunnen leggen, tussen blok en - pool
( dat het toerental lager wordt, is wel vreemd voor een diesel )
verder uitlezen die handel, er zit niet voor niets een OBD stekker in het zekering kastje
Alfadiag is een mooi progje specifiek voor Alfa's ( niet gratis, 60euro )
Unidiag is weer een universeel progje ( gratis te downloaden )
of even via de dealer met de examiner.
Heeft deze diesel een stappen motor? kun je mij ook zeggen waar die zit.
14 jaar
begin nu even te twijfelen over die stappenmotor, heb van 2 van de 4 alfa's wat ik gehad heb de stappenmotor schoongemaakt, nu weet ik niet meer precies of dit ook bij de JTD was...
via ePer dit plaatje :
[quote=alanzlodi]Heeft deze diesel een stappen motor? kun je mij ook zeggen waar die zit.[/quote]
[img]http://www.spangerum.com:7080/cgi-bin/na...[/img]
Vaak lekt de EGRklep omdat deze vuil is. De laatste JTDs hebben een smoorklep (wordt vaak stappenmotor genoemd), de eerste weet ik het niet zeker van. Fiatecuscan is ook een handig tooltje om uit te lezen, redelijk recent pas uitgebracht dus niet veel hobbyisten kennen het al. Het is zeker net zo bruikbaar als alfadiag en unidiag.
Controleer ook de kachel op lekkage koelvloeistof, natte vloermatten zijn een goede aanwijzing van lekkage. Als je niets kan vinden zou ik echt alle slangen en koppelingen nalopen, radiator is al genoemd. Soms is het overdrukdeel van de dop van het reservior niet goed, controleer of er drukopbouw is bij warme motor. Als dat het allemaal niet is, wordt het toch tijd om te controleren op een lekke koppakking.
Deurverlichting die minder gaat branden kan gewoon een dimfunctie zijn, de instrumentverlichting wordt als het goed is gedimd, dat kan ook goed voor deurverlichting gelden? Dat de motor minder toeren gaat draaien is wel vreemd, je zou verwachten dat de ECU het stationairtoerental goed blijft regelen. Zeker in combinatie met schommelend stationair zou ik zeggen uitlezen inderdaad, dat kan een boel giswerk voorkomen.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar