Ik heb een alfa 146 met een lpg g3 van LPI. 4 maanden geleden was lambda sonde niet goed, waardoor hij op benzine slecht liep en op gas goed. Hij sputterde, gallopeerde op stationar lopen, hield in bij optrekken, back fires op benzine. Dus nieuwe lambda sonde en systeem ge-resset. Toen liep hij op gas minder maar op benzine goed. Na een paar dagen kwam het probleem weer terug. Weer na laten kijken, bleek de stationar accurator niet goed te zijn( stationar klep?!), door dat de sonde niet goed werkte. Dus ook dat ding laten vervangen, werkte niet, tweede keer laten vervangen(op advies van de alfa garage), probleem kwam weer terug, sonde pendeld niet en gaat in noodloop. Apart was dat als hij gereset was, dan liep hij op benzine weer goed en op gas weer wat minder(niet zo erg als dat op benzine het geval was).Ik ben erachter gekomen dat het probleem steeds weer terugkwam wanneer ik globaal een rit van 80km op gas reed. Ik naar een lpg monteur(op advies van de alfa garage)omdat er mogelijk een injector niet goed afsloot en gas weglekte. Die heeft heel de boel nagemeten, lektest, viergas meting.....alles ok met het lpg systeem. Ik weet niet meer wat het probleem zou kunnen zijn.Heeft iemand ervaring op dit gebied, want zelfs bij de alfa garage ben ik vaste klant en ze zijn bijna instaat om me een computer te verkopen om mijn auto zelf te resetten. Nogmaals het probleem doet zich voor als ik langere stukken op gas heb gereden, terwijl ik na een reset gewoon 700 km op benzine kan rijden tot mijn ritje op gas. Of kan het zijn dat wanneer ik de auto uitzet, er een restje gas in het blok zit en wanneer ik start, hij gas en benzine mengt en er daar problemen door ontstaan. Snapt iedereen het nog, ik volg het zelf bijna niet meer. HELP
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben geen alfa specialist maar ik heb wel een algemeen idee: soms komt het voor dat benzinedruk regelaars gaan lekken.
(zit op de inspuitgallerij) De regeling gebeurt vaak met vacuum.
Als dat ding lek is kan er benzine in de vacuumleiding komen en aangezogen worden de motor in. (er blijft immers wel druk op de benzinegallerij staan als je op gas rijdt, alleen de benzine injectoren worden niet aangestuurd.) Geen (groot) probleem op benzine maar wel als je op gas rijdt. gas(uit de LPG-injectoren) gemengd met benzine(uit het vacuumslangetje) geeft een veel te rijk mengsel en moet een lambda-melding geven.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 146 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar