Ik heb een alfa 146 met een lpg g3 van LPI. 4 maanden geleden was lambda sonde niet goed, waardoor hij op benzine slecht liep en op gas goed. Hij sputterde, gallopeerde op stationar lopen, hield in bij optrekken, back fires op benzine. Dus nieuwe lambda sonde en systeem ge-resset. Toen liep hij op gas minder maar op benzine goed. Na een paar dagen kwam het probleem weer terug. Weer na laten kijken, bleek de stationar accurator niet goed te zijn( stationar klep?!), door dat de sonde niet goed werkte. Dus ook dat ding laten vervangen, werkte niet, tweede keer laten vervangen(op advies van de alfa garage), probleem kwam weer terug, sonde pendeld niet en gaat in noodloop. Apart was dat als hij gereset was, dan liep hij op benzine weer goed en op gas weer wat minder(niet zo erg als dat op benzine het geval was).Ik ben erachter gekomen dat het probleem steeds weer terugkwam wanneer ik globaal een rit van 80km op gas reed. Ik naar een lpg monteur(op advies van de alfa garage)omdat er mogelijk een injector niet goed afsloot en gas weglekte. Die heeft heel de boel nagemeten, lektest, viergas meting.....alles ok met het lpg systeem. Ik weet niet meer wat het probleem zou kunnen zijn.Heeft iemand ervaring op dit gebied, want zelfs bij de alfa garage ben ik vaste klant en ze zijn bijna instaat om me een computer te verkopen om mijn auto zelf te resetten. Nogmaals het probleem doet zich voor als ik langere stukken op gas heb gereden, terwijl ik na een reset gewoon 700 km op benzine kan rijden tot mijn ritje op gas. Of kan het zijn dat wanneer ik de auto uitzet, er een restje gas in het blok zit en wanneer ik start, hij gas en benzine mengt en er daar problemen door ontstaan. Snapt iedereen het nog, ik volg het zelf bijna niet meer. HELP
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ha Mike,
Welk bouwjaar en motortype is jouw 146? En het laatste wat je schrijft zou niet moeten gebeuren, zeker niet als uit tests is gebleken dat de gasinstallatie nog goed werkt.
Is bij het resetten van de ECU ook steeds uitgelezen op foutcodes? Zo ja, wat is hier uit gebleken?
En hoe reed de auto en hoe liep de auto stationair voordat je 4 maanden geleden de lambdasonde liet vervangen?
Zoek trouwens ook eens op LPG / LPI op bijvoorbeeld http://www.alfaclub.nl en http://www.alfaforum.nl. Ik meen me te herinneren dat hier ook een aantal mensen zaten met vragen omtrent gas en Alfa's.
Greetz en succes,
Aad
late reactie maar bedankt als nog!
Mijn alfa is van 2001, 1.4TS.
Nu een par maanden verder is het probleem er nog.
Inmiddels al een paar keer naar de garage geweest, weer een nieuwe Lambda sonde .... afijn een hoop problemen maar niemand weet wat het is.
19 jaar
Ik denk dat we inmiddels kunnen concluderen dat het de lambdasonde niet is? De stationairactuator zou alleen voor het galloperen kunnen zorgen, niet voor het inhouden en backfiren, dus vervanging hiervan zou niet alles oplossen.
Een paar mogelijke oorzaken die in me omhoog komen zijn, maar ik kan me voorstellen dat je de garage gewoon een tijd niet meer wilt zien:
- Wat is de staat bougies?
- Staat er water / vocht in de bougieschachten?
- Wat is de staat van de bobinerij? Deze wil nog wel eens corroderen of verslechteren waardoor bobines doorslaan en onregelmatige loop veroorzaken en vermogensverlies kunnen opleveren. Bij ons in de Alfa 145 club (http://www.alfaromeo145club.nl) heb ik dit al een paar keer voorbij zien komen.
- Staat van de luchtmassameter? Deze was recentelijk ook kapot in mijn auto en geen foutmelding, maar wel vermogensverlies en soms inhouden.
Ik weet dat bovenstaande niet goedkoop is als het vervangen moet worden, maar een half jaar rijden met een auto die het niet goed doet, is natuurlijk heel vervelend. Hopelijk kan de garage iets met een coulanceregeling doen?
MvG en succes,
Aad
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 146 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar