Alfa Romeo 159: Roetfilter

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 jtdm

Dag forumleden,

Met het roetfilter heb ik al een paar keer gezeur gehad. Zie de overige bijdragen hiervoor.
Uiteindelijk is het hele ding vervangen. Garage maakte uitgebreide proefrit, alles was ok.

Net uit de garage, ongeveer 400 kilometer verder, onderweg naar Parijs leek alles prettig te verlopen totdat het motorlampje weer aanging. Vermogen weg.
Ik was met gezin op vakantie, dus besloot door te rijden met aangepaste snelheid.

Bij Vierzon (dus weer 200 km verder) was het echt over. Turbodruk helemaal op nul, ik kwam een heuveltje niet eens meer op.

Bij een KIA garage trokken ze het plastic afdeksel van de motor: daaronder was alles vanaf de achterkant en de verstuivers helemaal zwart van het roet.
Deze meneer liet zien dat er aan de achterkant van de motor vier 'cirkeltjes' zitten met metalen knopjes er op. Op die knopjes hoort een metalen stang te zitten, die ze alle vier tegelijk bedient door heen en weer te schuiven. Die metalen stang (of strip) lag er naast en zat niet aan die knopjes vast.
Bij flink gas geven en dan gas loslaten kwam er zichtbaar een forse pluim roet vandaan.

Franse mecanicien had dit heel snel gezien (petje af) maar waarschuwde dat dit kostbaar wordt: de kop moet er af om die stang te vernieuwen.
Een Alfa garage in Bourges (35 km verder, daar is de auto tijdens mijn vakantie op een oplegger naartoe gebracht) belde met het slechte nieuws.
De 'admission air' was defect en het roetfilter moest vernieuwd. Totale kosten 4000 euro.

Dat heb ik niet gedaan en de auto zelf weer naar Nederland gehaald. De garage buigt zich er nu over. Ze wachten op een speciale Alfa - professor die er meer van weet. Lijkt me een goed idee.

Vragen aan de forum leden :
1. Wat is een 'admission air' (luchtinlaat natuurlijk) maar wat doet dat ding en waarvoor is die stang die die vier bolletjes moet heen en weer schuiven?
2. Wat zijn de goede vragen aan mijn garage?
3. Is het mogelijk dat de garage zelf een fout heeft gemaakt bij de laatste vernieuwing? Dit gezien het feit dat de boel na 500 km ploft.
4. Wat is jullie inschatting van een eventuele reparatie?
5. Zou een ruilmotor niet een betere optie zijn?

Dank alvast voor jullie aandacht!

Zebigbos

Geplaatst door Zebigbos (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 159? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

kobusdekater (0) PRO, 10 jaar geleden

Admission Air staat voor variabele inlaat. Vergelijkbaar met het V.I.S. systeem wat ze bij Lancia toepassen. Het zijn wervelkleppen die de luchtstroom naar de cilinders beinvloeden. Meer koppel onderin en betere mengselbereiding door sneller roterende inlaatlucht. Doordat de EGR-lucht ook langs deze kleppen loopt, krijg je last van koolafzetting tussen de kleppen en spruitstuk, ook de asjes worden erg smerig. Als er 1 of meerdere kleppen vast komen te zitten kan de collectieve as de kleppen niet meer bewegen en zal uiteindelijk het zwakste punt zijn.

Als er echt iets mis is met het roetfilter, maf-sensor of leidingen naar de sensor, kan veel invloed hebben op inspuiting en EGR. Het klinkt alsof de motor al geruime tijd "smerig" draait, heb het zelf nog niet meegemaakt in een 159.

succes,

Zebigbos (0), 10 jaar geleden

Dank Kobus voor de informatie. Het zou goed kunnen dat die wervelkleppen dus vast zitten, vandaar dat die bedieningsstang is afgebroken; wellicht.
Ik weet weer iets meer.
Nog steeds niks van de garage gehoord.

Zebigbos (0), 10 jaar geleden

De garage heeft het inlaatspruitstuk vernieuwd.
De verstuivers zijn naar een specialist geweest.
Het roetfilter is opnieuw geregenereerd.
Hij rijdt weer toppie.
Nu maar hopen dat het zo blijft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 159 of stel zelf een nieuwe vraag.