Dag allemaal, omdat die 159 beroerd licht geeft op de weg heb ik een setje Xenon lampen geplaatst. De mini-ballasten en alle draden en stekkers heb ik daarbij in het komplamphuis opgeborgen. Dekseltje dicht, zo, dat past.
Net een kwartiertje rondgereden. Eén lamp stond scheef, dat kwam omdat het vastzetbeugeltje niet goed vast zat. Dat heb ik gecorrigeerd.
Maar: tijdens dat corrigeren merkte ik dat die mini-ballast echt heet wordt. Kan ik niet blijvend vasthouden. Vreemd.
De andere koplamp de ballast ook even gevoeld: ook heet.
Ik neem aan dat lampen en ballasten bij elkaar horen, dus waarom zou dit komen?
En kan het kwaad? Smelten straks de reflectoren weg? Normaal worden gewone halogeenlampjes toch ook warm, dus hij zou daar tegen moeten kunnen. Maar de andere draadjes? Hmmm...
Als het niet okee is gooi ik alles weer eruit natuurlijk. Dat Xenon geeft wél een berg licht zeg, dus als het kan houd ik het liever.
Elk advies welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ballasten moeten wel hun warmte kwijt kunnen , dus bij de lampen/warmte , lijkt me niet de juiste plaats.
Ballasten moeten idd elders worden geplaatst.. Bijv. achter de koplampen is een goede plek.
Gr. paul
Dank!
Maar dan is dus de afdichting achter de lampen niet meer spatwaterdicht. Is dat erg?
Hmmm. Misschien dat ik een klein gaatje maak achter de koplampen voor de doorvoer van de draden.
Dat zou moeten kunnen wellicht.
En toch blijf ik het gek vinden dat die dingen zo warm worden.
10 jaar
[quote=Zebigbos]Maar dan is dus de afdichting achter de lampen niet meer spatwaterdicht. Is dat erg?[/quote]
De koplampen moeten rondom (spat)waterdicht zijn afgesloten, dit voorkomt vocht in de koplamp.
De ballast altijd buiten de koplamp monteren om het zo van enige koeling te kunnen voorzien.
De ballast is een omvormer dat het onderdeel warm / heet wordt is niet te voorkomen.
Zodra een xenonlamp wordt inschakelt, wordt er door de ballast een zeer hoge spanningspuls opgewekt (20.000 Volt).
Dit is te vergelijken met de spanning die nodig is om een bougie te laten vonken.
Zodra de lamp brandt (na een fractie van een seconde) daalt de spanning onmiddellijk naar de werkspanning van omstreeks 85 Volt.
Deze ontsteekinrichting zit in de meeste ballasten geïntegreerd, maar soms wordt er ook een externe ontsteekunit geleverd (Slim ballast)
De ontsteekunit wordt tussen de ballast en de lamp geplaatst....
Gr. paul
Okee.
Ik heb twee gaten geboord in het afdichtdeksel.
Daardoorheen de draden van de ballast laten lopen.
De rubber ring voor afdichting blijft netjes op zijn plaats, behalve die twee gaten dan.
De ontsteekunit zit nog steeds in de lampunit.
Het werkt allemaal nog normaal, even afwachten of de boel nu heet wordt.
Dank je wel voor de adviezen! Wordt zeer gewaardeerd.
Groeten,
Job
10 jaar
Ze hangen er nu buiten en die omvormers worden nu hooguit een beetje lauw.
En nou zie ik op andere fora hoe ik het eigenlijk had moeten monteren!
Die schotels/afdichtdoppen/hoenoemjedie dingen die er bij zaten daar had ik gaten voor moeten maken (veel grotere gaten dus).
Daar voer je dan de kabels doorheen en dan dicht je het weer af met die schotels.
Pfff stom zeg.
De gaten die ik heb zijn werkelijk erg klein, maar misschien is het goed om ze met tape of kit toch te dichten.
En mijn gaten zitten in de afdichtkappen van de lampunit, dus de unit zelf is onbeschadigd gebleven.
Wel lekker een hoop licht nu hoor!
10 jaar
Dank voor de feedback
Gr. paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 159 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar