Alfa Romeo 159: storing in het inspuitsysteem

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 jtdm

Driekwart jaar geleden trok de wagen zeer slecht bij laag toerental . Toen heb ik de EGR-klep gereinigd en het probleem leek van de baan .
Sedert een maand merkte ik dat de motor opnieuw niet optimaal ( simultaan )reageerde op het gas geven , vooral bij het hernemen .
Alhoewel dit maar af en toe te merken ( en dan nog in beperkte mate )viel , heb ik vorige week zaterdag preventief de EGR klep opnieuw gereinigd .
Na de reiniging ging mijn vrouw met de auto om boodschappen en ze vond dat hij terug goed trok . Maar op haar terugweg werd ze geconfronteerd met het plots verschijnen van het waarschuwingslampje " storing in het EOBD inspuitsysteem " met daarnaast de tekst " motor laten controleren " .Omdat ik dit meteen linkte aan een mogelijks foutje bij de (de)montage van de EGR-klep heb ik die er opnieuw uitgehaald . Ik stelde echter geen fout vast en plaatste hem terug .Toch bleef hij nadien dezelfde waarschuwing geven . Omdat onze garagist in verlof was , zijn we er toch verder mee blijven rijden -in het instructieboekje vond ik terug dat er mocht verder gereden worden maar dat de motor niet zwaar mocht belast worden .
Drie dagen zijn we er maar zonder problemen mee verder kunnen rijden . Plots trok de wagen totaal niet meer op , en leek het er eventjes op dat we in panne zouden vallen . De dag erop heb ik de klep aan de rechterkant afgedicht met een 8 mm plaatje en het probleem is terug van de baan .
De auto loopt terug goed maar de waarschuwingen blijven op het dashboard verschijnen .
Vragen :

Zal deze waarschuwing gewist kunnen worden bij nazicht met de computer van de autodealer ? ( in het instructieboekje staat vermeld dat de storing in het geheugen wordt opgeslagen )

Kan het afdichten van deze klep op termijn voor andere problemen zorgen ? ( Dit onderdeel kan toch niet totaal overbodig zijn ?)
Ik denk bv. problemen met de uitstootwaarden ( co ) op het keuringsstation , negatieve invloed op de lambda en roetfilter bv . , hogere verbrandingstemp° van de motor , ...

Zal de EGR klep op termijn toch nog moeten gereinigd worden ?
( ondertussen , na het veelvuldig monteren en demonteren , is er een inbuisbout lichtjes scheef ingedraaid ( lichte beschadiging aan draad van bout ))

Alle tips zijn welkom en op voorhand bedankt

kerre

Geplaatst door kerre (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 159? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Het lijkt met de EGR-klep te maken te hebben, maar voor hetzelfde geld is het toeval dat de lamp brandt.
Ik zou beginnen met laten uitlezen, dat scheelt een hoop gezoek en gegis.

Oude storingen kunnen gewist worden, maar als de storing er op dit moment nog is dat komt deze weer terug.
In dat geval weet je in ieder geval dat het een hard probleem betreft.

CO wordt niet gemeten bij een diesel dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Net zo min over de lambda - als de auto al een lambda sonde heeft.

kerre (0), 10 jaar geleden

dank u voor de tip . In elk geval rijdt hij nu weer goed .Binnenkort naar de garage voor diagnose

kerre (0), 9 jaar geleden

EGR klep afgedicht met plaatje van 2 mm . Probleem verholpen . Enkel blijft de waarschuwing om motor te controleren telkens terugkeren op het dashboard omdat de uitlaatwaarden eigenlijk software-matig zouden moeten aangepâst worden .

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Afdichten van de EGR gaat niet zonder meer.
Afhankelijk van de exacte foutcode kan dit afkeur betekenen bij de eerstvolgende APK.

kerre (0), 9 jaar geleden

Ik rijd nu al meer dan 35000 km op die manier en ondervind geen problemen meer . Wat de APK betreft ( vermoedelijk technische controle in uw land )daar heb ik op de laatste 2 controles ook geen problemen gehad .

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Sorry, mijn fout.
In Nederland worden bij auto's van 2006 en jonger bij de jaarlijkse keuring de foutcodes uitgelezen en die kunnen tot afkeur leiden.
Het enige probleem wat over blijft is dat je geen verschil ziet met een echte storingsmelding (als die een keer optreed) waar je wel op moet reageren.

kerre (0), 9 jaar geleden

Klopt . Je moet dus wel alert blijven en de andere anloge meters in de gaten houden . En eigenlijk is dat nog het veiligst want die signalen komen er pas als het probleem er al is . Ik verduidelijk : aan 75 000 km brak de waterpomp van mijn auto toen ik op reis was . De temperatuurmeter stond al een ruime poos boven de 100 ° C vooraleer het ermee gepaard gaande icoontje oplichtte .
En lichten die bv. niet meer werken , merk je op een andere manier ook .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 159 of stel zelf een nieuwe vraag.