Sinds vorige week ben ik in het bezit van een Alfa 156 JTD met 169000 op de teller en uit okt 2001.
Nu rijd ik er mee en merk ik dat er zwarte rookpluimen uit de uitlaat komen als ik extra gas geef bij het doorschakelen.
Ik heb er vandaag achter gereden en het is niet normaal.
Heb ik een slechte koop gedaan? Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Verder is de auto mooi en rijd erg soepel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit er niet teveel olie in??? Zit ook de juiste warmtegraad van de olie erin?
Trekt de motor wel goed?zoniet dan kan de luchtmassameter kapot zijn.
Hans
Ik kon vanmorgen niet het oliepeil meten althans het gehele platte stuk van de peilstok bleef ondergedompeld in olie?
Zou er teveel inzitten? Dat zou toch idioot zijn aangezien de garage de auto heeft afgeleverd met een kleine beurt/apk.
Ik kijk morgen weer even. Als er teveel inzit dan moet dit er neem ik aan direct uit?
De motor trekt volgens mij prima, vooral in de lage toerental regionen/lage versnellingen (0-2500/1,2,3) In de hogere versnellingen wordt het wat minder (4 en 5)maar ik ken de auto nog niet goed en ik kom van een Jetta 1992 diesel, dat was zo ongeveer de langzaamste dieselslak van de wereld, maar wel heel zuining (record 1:22),
bedankt voor de reacties tot dusver
20 jaar
Ik heb ook een 156jtd en als ik lange tijd rustig rijd zie ik ook meer rook ontstaan. Als ik echter met regelmaat stevig doortrek, met warme motor(!), is dit beduidend minder. Soms rijd ik ook bewust in een lage versnelling om een hoger toerental te houden. De wegen waar ik rijd zijn 60/80 km....Als er door de vorige eigenaar langzaam mee gereden is kan ie wel eens behoorlijk roken. Er zijn ook van die reinigingsvloeistoffen. Ooit geprobeerd bij een Golf D met weinig resultaat...
Heb je al eens op het APKeuringsrapport gekeken? De maximale roetuitstoot mag 3(kweenie welke eenheid) zijn. Bij mij was dit 0.3, niet abnormaal voor een jtd, roken weinig.
Wat verbruik betreft kan je niet veel beter als een Golf/Jetta. Ik had een Golf2 en reed ook 1:21(record 1:25,3 haast niet voor te stellen). Mijn 156 verbruikt ca 1:17/18, wordt niet beter maar ook niet slechter. Het scheelt ook wel 400 kilo...
20 jaar
Robert,
lees ook eens : http://www.problemcar.nl/index.php?board...
20 jaar
bedankt voor de reacties,
Ik heb de roetmetng opgevraagd en deze was 0,78. Niet echt veel zij de monteur.De eerste tank moet ik nog leeg rijden dus verbruik weet ik nog niet exact. Zo te zien ongeveer 1:17 (had ik wel op gerekend)In het vervolg ga ik wel Shell V-power diesel tanken (schijnt veel schoner te zijn)Vrebruik schat ik zo op 1:17 dus vrij normaal voor een auto van 1280 kg!Dus met een Alfa moet je scheuren als ik het goed begijp? Rustig en veel filerijden, zoals ik altijd doe is dus niet echt aan te bevelen?
Hoe kun je trouwens zien of de luchtmassameter stuk is?
20 jaar
Het is een diesel... dus je kan prima lage toeren rijden, is ook lekker zuinig immers. Alleen als je rustig rijdt wordt de motor niet echt warm als je daarin tegen een keer ff goed gas geeft (hoeft helemaal niet aso maar ff wat meer toeren dan normaal of een flink stuk snelweg) wordt hij veel warmer en brandt hij lekker schoon, dus minder roet ed.
Als de luchtmassameter defect is rijdt ie echt niet goed meer hoor. Geen vermogen enzo.. Is ook niet leuk, ca 210 Euro..Waah? Ja! Merk van de auto maakt ook weinig uit.
En wat betreft het scheuren, ik ben ook niet echt een harde rijder, maar vind wel dat de auto 'zich lekkerder voelt' bij wat steviger rijden. Ik vind de JTD zelf ook meer een 'toerenmotor' dan bijvoorbeeld een vorige auto van mij, Golf4TDI. Deze had meer koppel onderin maar het vermogen was eerder 'op'. Het is zeker wel een ander soort auto als een JettaD. Bijvoorbeeld, dat je bij de 156 elkaar nog goed kan verstaan, als je fluistert, bij 130 km per uur. Ook dat is anders bij de Jetta..
vroaaarrrrr!
20 jaar
Wat betreft het verschil heb je helemaal gelijk. Wat ik wel vind is dat het vermogen (ik denk door de turbo)zich vooral in de lage toeren (500 - 2500) bevind. Hoge versnellingen (4 en 5) schakel je automatisch in bij ca 2500 toeren hebben dan ook volgens mijn gevoel nog maar weinig power (vergeleken bij de lagere toeren). De JTD is echt een genotswagen als je inderdaad continue 120 of meer rijd dan vole je je echt 'king of teh road'
Jammer dat de mijne nog steeds rookt als ik flink gas bij geef (maakt niet uit welke versnelling. De motor werkt verder volgens mij prima.Ik rij nu schone diesel (Vpower) en moet nog een aantal zaken bij de garage uit laten zoeken:luchtmassameter (ik zal jou opm meenemen), luchtfilter, oliefilter, brandstoffilter, verstuiver/zuurstof verhouding in de turbo, zuigerveren controleren?
Als ik nog iets mis dan hoor ik het graag.
Overigens is ook de drukgroep van mijn koppelingsplaat kapot denk ik. Hij ontkoppeld echt lood zwaar.Of de koppelingsplaten ook versleten zijn durf ik niet te stellen?
Vroooom
20 jaar
Heb je em bij een garage of particulier gekocht? Garage : terug, en op laten lossen.
20 jaar
Bij een garage maar deze zegt dat ze alleen garantie geven (3 maanden) op de motor, dus meer niet!
20 jaar
staat de distributie wel op tijd ?????? afstelling brandstofpomp
Aan de afstelling van de brandstofpomp kon het niet liggen volgens de garage. De distributie op tijd? begrijp ik niet?
Kun je mij dit uitleggen.
20 jaar
staat de afstelling distibutie goed, vaak voorkomend probleem is dat bij montage van de snaar wel eens een poelie verspringd. Daardoor veranderd de timing (1 tand versprongen)waardoor overmatig roken kan optreden
Ik zal het meenemen als hij as maandag naar de garage gaat. Alfa dealer te Goud. Bedankt
20 jaar
Probeer ook eens een andere, als referentie. En die drie maanden garantie, informeer eens op het 'professionals' deel van deze site of dit alleen de motor betreft. En, waar houdt de motor op en begint de rest precies? Ergens in de koppeling.. of zoiets.. Iemand anders misschien?
20 jaar
Ik heb de auto nu 2 x bij de dealer gebracht. De eerste keer was de luchtslang kuis kapot, dus konden ze de auto niet verder doorlichten. Ik moest eerst maar eens een week met de nieuwe luchtslang rijden. Dit geeft al een aardige vermindering van de rook moet ik zeggen. Maar nog niet zoals het zou moeten. Uit het 2e onderzoek kwam naar voren dat de turbo lekt? Advies: vervangen. Kon geen kwaad alleen oliepeil in de gaten houden. Nou verlies ik tot nu toe geen druppel olie zo lijkt het. Zou dit de oorzaak van een rokende motor (zwarte rook)bij gasgeven kunnen zijn?
19 jaar
Hallo,
Hebben ze niet een zgn Powerbox geplaatst,
zulke spullen veroorzaken ook wel eens flinke roetwolken,
deze dingen vertragen geloof ik bepaalde zaken bij de brandstofinspuiting...weet hier niet veel van, maar wel dat roeten hier een resultaat kan zijn.
heeft dus niks te maken met chiptuning..!!
groet
Roger
ps op www.alfa156club.nl kun je deze vragen ook stellen !
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar