Alfa Romeo 156: start slecht, wisselt van toerental, loopt niet echt stationair

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 TS Selespeed

Hallo,

Ik heb een 156 2.0TS Selespeed op G3 bj'99.
Laatste tijd start hij moeilijk het duurt meestal wel zo'n 3 seconden of langer, daarna loopt hij niet echt stationair.
En als ik gas geef lijkt hij laat op te komen en lijkt hij op 3 poten te lopen.
Wat het is zou ik niet weten.
Als ik ff rij en later weer stil sta en ik stap uit, lijkt het net of er een vuurwerk/brandlucht vanaf komt.
Soms wilt het ook nog eens beetje naar gas ruiken.

Ik heb ooit een 155 op LPG gehad en die had weleens last van backfire, zou dat ook kunnen bij deze motoren?

Ik hoor graag of iemand me met mijn probleem kan helpen.

grt, justin

justinh

Geplaatst door justinh (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 156? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Een half lege akku (onvoldoende start snelheid) of een gebrekkige ontsteking zijn veelal de oorzaken van een backfire.
Controleer in ieder geval alle bougies. Ook kan het zijn dat er een injecteur benzine of gas lekt...
Laat de ECU uitlezen. Hopelijk wordt daaruit meer duidelijk.

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Met betrekking tot de brandlucht: staat de katalysator/uitlaat soms roodgloeiend na een ritje?

Waar ruik je de gaslucht? En is het LPG wat je ruikt of meer een rotte eieren lucht?
Wat doet je brandstofverbruik op dit moment? Hoger? Gelijk?

justinh (0), 11 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]Een half lege akku (onvoldoende start snelheid) of een gebrekkige ontsteking zijn veelal de oorzaken van een backfire.
Controleer in ieder geval alle bougies. Ook kan het zijn dat er een injecteur benzine of gas lekt...
Laat de ECU uitlezen. Hopelijk wordt daaruit meer duidelijk.[/quote]
Hallo Cor,

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb toevallig eind van de middag even de Alfa stationair laten lopen en de bougie-kabels om de beurt eraf gehaald, maar ook motor liep gewoon door.
Wel heb ik bij de eerste (rechts als je voor de motorblok staat ) bougie ontdekt dat deze beetje olie lekt.



[url=http://postimage.org/image/hviee8n6f/][img]http://s15.postimage.org/hviee8n6f/IMG_2...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/f2p6u7mtz/][img]http://s15.postimage.org/f2p6u7mtz/IMG_2...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/fgqitt6xj/][img]http://s15.postimage.org/fgqitt6xj/IMG_2...[/img][/url]



Ik probeer morgen een garage te zoeken die tegen een schappelijke prijs de auto kan uitlezen.

Wordt vervolgd.

grt, Justin

justinh (0), 11 jaar geleden

[quote=oldford]Met betrekking tot de brandlucht: staat de katalysator/uitlaat soms roodgloeiend na een ritje?

Waar ruik je de gaslucht? En is het LPG wat je ruikt of meer een rotte eieren lucht?
Wat doet je brandstofverbruik op dit moment? Hoger? Gelijk?[/quote]
Old Professional,

Bedankt voor uw reactie.

Brandlucht ruik ik tot op dit moment gelukkig (nog) niet meer.
Gaslucht ruik ik zowel in als buiten de auto en dan is het voornamelijk LPG.
Brandstof verbruik is iets meer geworden.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Twin spark staat voor 2 bougies per cilinder.. Dus 2 vonken op verschillende plaatsen.. Tijdens stationair draaien is dat meestal niet nodig. Dus merk je niets als er een bougie kabel verwijderd wordt. De beste manier om te controleren of de motor op 3 cilinders loopt, is 1 voor 1 een stekker van een injecteur los te nemen... Als je 1 ontsteking bij alle cilinders losmaakt Zal als je daarna een kabel lostrekt de motor maar op 2 cilinders gaan lopen. Dit komt doordat de ontsteking op 1 en 4 of 2 en 3 altijd gezamelijk vonken. (Disontsteking) Deze test is daarom ook niets zeggend.. De beste manier om de ontsteking te controleren is alle bougies demonteren en hun toestand onderling vergelijken..

Als er injecteurs worden ontkoppeld, zal de motronic een foutmelding geven.. De ECU moet daarna worden gereset, met als gevolg dat ook de reeds opgeslagen andere fouten worden gewist.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.