auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo 164 1996: stotteren en ploffen in uitlaat rond 2400tpm

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: AR66304, Motorinhoud (cc): 3000, Vermogen (kw): 170

Hallo,

Ik bezit een Alfa Romeo 164 Q4 met de 3.0l V6 24v Busso motor en heb hiermee het volgende probleem:

Een dag nadat ik de LMM heb vervangen begint de wagen rond de 2400tpm te stotteren en af en toe te ploffen in de uitlaat, specifieker komt het geluid uit de buurt van de middendemper.
Onder de 2100tpm en boven de 2700tpm speelt het probleem totaal niet maar is bij constante snelheid wel enigszins een licht gevoel van inhouden merkbaar. Wagen pakt verder prima
op en gaat hoog in de toeren zonder smoren. Wagen start en loopt onmiddellijk... loopt ook perfect stationair en gaat slechter lopen als de LMM wordt afgekoppeld, dus die zou goed moeten zijn.

Nu is het dus toevallig net nadat ik de LMM had vervangen door een nieuwe en originele Bosch, maar het geval is nu dat als ik de oude (goed werkende) LMM terugzet, het probleem niet
is verholpen.. ook een andere imitatie LMM lost dit specifieke probleem niet op.

Wat ik reeds heb ondernomen:

- Accu reeds 3x los gehaald teneinde de ECU te resetten
- Met losgekoppelde LMM gereden -> probleem blijft
- Gehele inlaattraject los gehaald -> bougies zien er goed uit, bobines zien er goed uit en hebben alle zes dezelfde weerstand tussen pin 1 en 3 (circa 0.6ohm)
- Inlaattraject gecontroleerd op valse lucht -> alles dicht
- Beide lambdasondes (origineel Bosch) gecontroleerd op correct pendelen tussen 0.1 en 0.9v -> correct
- EGR klep gecontroleerd, vacuumslangetje was gescheurd, heb deze iets ingekort en gemonteerd -> in MultiECUscan blijft 'EGR Valve Opening' op 0.00% staan, dit klopt niet?! Kan ik deze evt afdoppen om de EGR te kunnen uitsluiten?
- benzinedruk is 3 bar bij lopende motor dus is goed.
- Massapunten nagelopen


Wat kan ik nog meer nalopen?

Geplaatst door

Porto412 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zag net dat de EGR klep niet electronisch wordt aangestuurd, dus is het logisch dat uitlezen geen waarde geeft.

Porto412 0

8 jaar

Je hebt niet een klein lekje in je uitlaatsysteem ?

Hmm, daar zeg je me wat.

Ik heb al een tijdje een geluid erin zitten alsof er bij een spruitstuk een pakking niet goed afsluit maar ik heb ze een half jaar geleden nog allemaal vernieuwd.
Ik kon niet vinden waar het geluid wel vandaan kwam, misschien verder naar de kat toe ofzo.... ik ga nog eens speuren, kan makkelijk dat het gat groter is geworden en nu voor problemen zorgt -> valse lucht na de lambdasondes?

Porto412 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 164 of stel zelf een nieuwe vraag.