Hallo mijn koppelingset + vliegwiel zijn gisteren vervangen. Auto heeft nu ongeveer 50 km gereden en nu ontkoppelt hij niet meer. De eerste helft van het pedaal voelt slap zonder tegendruk, de tweede helft is zo hard dat ik hem niet tot de bodem krijg. Zou de treklager eruit zijn geschoten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de lager er wel ingeklikt na plaatsen van de bak? Er zat op de lager een plastic kapje, die hoort er op, anders gaat hij er na het plaatsen niet goed in. Kijk anders even hoe het met de hand gaat, hoe dat voelt (hendel op de bak)
Mvg diagnoseoplocatie.nl
Wat ik van de monteur heb gehoord is dat direct na montage hetzefde probleem was. Hierna heeft hij met een alfa specialist gebeld, die hem vertelde dat hij via de hevel aan de buitenkant, de lager er in kom klikken. Dit is blijknaar gelukt, en 50 km goed gegaan..
8 jaar
Dat klikken hoort inderdaad, daarom is dat plastic kapje zo belangrijk, die helpt hem erin.
Mvg diagnoseoplocatie.nl
En is dat is een tool? Geen onderdeel dat er in thuis blijft?
8 jaar
Hij hoort er gewoon goed in te klikken, anders kan je niet schakelen. Wordt gewoon de bak er opnieuw af halen. De lager er ook indrukken voooooor je het geheel terug in elkaar zet.
Mvg diagnoseoplocatie.nl
Ja ik ben er bang voor. Toch raar dat het 50km goed is gegaan. Bedankt voor je advies!
8 jaar
Ja het is niet anders, of de lager ligt uit de vork. Dan kan je de druk lager nog wel gebruiken. Dan zal je de druk groep los moeten halen en hem daar uit vissen (ring los halen aan de achterkant). Succes, ben benieuwd wat er nou gebeurt is.
Mvg diagnoseoplocatie.nl
Alles werkt weer tiptop, de arm van de hulpkoppelingscilinder zat waarschijnlijk scheef, tenminste dat denk ik anders kan ik niet verklaren waarom het voelde alsof bij de tweede helft zo hard was dat er iets blokkeerde. En er zat lucht in het systeem. Na het ontluchten werkt het pedaal weer naar behoren. Bedankt voor het meedenken!
8 jaar
Lijkt me dan op ondeugdelijke montage van de drukcilinder of hevel.
8 jaar
Te vroeg gejuicht.. Weer deed het pedaal hetzelfde. Wat me opviel, de paar kilometer ervoor, is dat er een trilling voelbaar was in de pedaal, totdat deze helemaal ingedrukt was. Geen rare geluiden oid. Dus, toen ik niet meer kon koppelen, ik de auto aan de kant, weer voelen bij de cilinder. Wat ik nu voelde is dat ik de hevel vrij kan bewegen. Met draaiende motor bewoog ik de hevel tegen de cilinder in, en hoorde ik een schrapend ijzer op ijzer geluid. Dit lijkt me toch weer wijzen naar de treklager die je tegen de drukgroep aanduwt. Toen heb ik de motor afgezet, en verder geduwd. Niet echt een klik gehoord (kan er wel geweest zijn) en in de auto gaan zitten. Pedaal voelde weer normaal en ik startte de auto en reed weg.. Trilling in pedaal is ook weer weg. Idee wat hier fout gaat?
8 jaar
Ja dat het laer niet goed vergrendeld, was of nog steeds niet wordt.
De plastich rind die erop zit heeft een 45 graden hoek kant naar de drukgroep toe. Die plastic ring wordt door de drukgroep bij het aanzetten om in te klikken tegen gehouden en het druklager gaat door waardoor de springring van metaal die onder de plastic ring zat vrij komt en zich kan klemmen in de drukgroep(drukplaat), dat moet dan een voelbare klik geven eigenlijk ja.
Om die goed in te klikkenMOET DE KOPPELINGS HULPCILINDER VAN ZIJN PLEK WEG, ANDERS HEB JE DE RUIMTE NIET OM DE HEVEL VOLLEDIG DOOR TE DRUKKEN. Lukt het toch niet moeten ze de drukplaat of het lager eens bekijken of uitzoeken wat er aan de hand is.
Als je het goed hebt door geduwd met de hevel(ik heb zelf een buisje(over de hevel gezet(ringsleutel of dergelijke kan ook) om voldoende kracht te kunnen zetten(hevel werking) om in te klikken(ik had andere problemen), maar zou niet zo zwaar moeten gaan eigenlijk. Ook als hij is ingeklikt kun je de hevel verlengen om te testen in de normale ontkoppel richting, je moet dan de veerspanning van de drukgroep goed voelen terug trekken. En natuurlijk mag die dan niet losschieten. Ik denk dat er wat mis is met het lager(de springveer die erop zit, en als je monteur ervoor de alfa dealer moet gaan vragen heeft hij waarschijnlijk iets fout gedaan.
8 jaar
Bedankt voor je verhaal en uitleg. Ik ga het morgen proberen. Wel begin ik me wat zorgen te maken of de plastic ring, aangezien ik deze niet heb opgemerkt bij het aanleveren van de onderdelen aan de monteur. Dit is een foto die ik heb gemaakt. Dat zwarte is niet de ring neem ik aan?
[url=http://postimg.org/image/po5twwq5x/][img]http://s10.postimg.org/po5twwq5x/image.j...[/img][/url]
8 jaar
Hoi, de zwarte ring zit aan de andere zijde. Welk merk lager is dit? Luk/Sachs/Valeo?
Googlen op onderdeel naam en alfa 147 j dan naar afbeeldingen gaan dan zie je vaak al veel. Op de 1e foto is de plastic ring al naar onderen gedrukt en is de springveer vrij, zo is het dus als het lager in de drukgroep is gedrukt. 2e Foto is een explodedview.
[url=http://postimg.org/image/d4hwqh4ux/][img]http://s12.postimg.org/d4hwqh4ux/druklag...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/8nz72y4if/][img]http://s23.postimg.org/8nz72y4if/Capture...[/img][/url]
8 jaar
Een update: ik ben teruggegaan naar de monteur, met de alfa. En dat ging eigenlijk zo goed dat ik niet echt meer het nut zag van alles weer loshalen. Mede doordat hij me heeft laten zien hoe het allemaal werkt, omdat de oude onderdelen daar nog liggen. De ring zat er inderdaad op (bij de nieuwe) en ik hoop dat bij de tweede keer aandrukken het toch allemaal goed zat. Ik kan niet begrijpen hoe het 'half' goed gezeten kan hebben, want als de borgring eenmaal aan de koppelingskant is uitgezet, kan ik me niks bedenken wat het meer los laat komen. Maar goed, we kijken het eens rustig aan.. (Rijd ca. 100km/dag). Bedankt en ik laat me hopelijk niet meer horen ;)
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar