Alfa Romeo Spider: trillen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000

Mijn spider heeft een trilling die voel je door de hele auto. Deze ontstaat rond de 2000 toeren. +/- 200 toeren. Dit ontstaat in elke versnelling. Onder en boven dit toerental rijdt hij perfect.
Er is al veel aan gedaan om dit weg te krijgen, tot op heden nog niet gelukt. Wat is er aan gedaan:
Het vermoeden was dat dit door de drukgroep zou ontstaan, mede doordat het Bellhuis was gescheurd. Dus de drukgroep laten vervangen en omdat de versnellingsbak er toch onderuit moest ook deze laten reviseren.
Na alles opnieuw te hebben gemonteerd, incl. een nieuw Bellhuis, blijkt de trilling er onverminderd in te zitten.
Maar ja de trilling moet er toch uit, dus na overleg zal het probleem in de motor zitten.
Motor er uit en krukas en lagers bekeken, dit alles ziet er goed uit. We besluiten krukas, vliegwiel met drukgroep en krukpoulie te laten balanceren. Het bedrijf vindt echter nauwelijks een afwijking. Ze willen ook de drijfstangen controleren.
Nu de motor verder uit elkaar moet blijken twee zuigers gevreten te zijn.
Het hele spul weer te samen gebouwd met nieuwe zuigers en bussen. Ook de motor steunen vervangen.
Weer proefrijden en.....de trilling zit er onverminderd in.
Hierna een andere versnellingsbak, een tussenas en een cardanas geprobeerd. mag allemaal niet baten.
Geprobeerd zonder stuurbekrachtiging, heeft geen effect. De katalysator vervangen, heeft geen effect.
Het trillen is het meest voelbaar bij het gas loslaten en de auto uit te laten rollen. Indien de koppeling bij de 2000 toeren ingetrapt wordt is het trillen verdwenen.
Wij weten het niet meer dus als iemand een idee heeft zou dat zeer welkom zijn.

magkemp

Geplaatst door magkemp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo Spider? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

dvanderp71 (0), 14 jaar geleden

Wow. Kosten noch moeite gespaard. Het interessante vind ik hieraan dat alle mechanische componenten behalve bijv. dynamo en dergelijke (die dit niet kunnen veroorzaken) inmiddels vrijwel volledig uitgesloten zijn.

Vrijwel, maar niet helemaal. Waar ik zou zoeken (in volgorde van waarschijnlijkheid):

* volgens mij hebben deze auto's dat niet, maar als er een dubbel massa vliegwiel inzit zou dat defect kunnen zijn. Het is mogelijk dat zo'n defect zich alleen openbaart onder belasting. Het vliegwiel zou misschien ingescheurd kunnen zijn, dat zou ook kunnen verklaren waarom het alleen onder belasting gebeurt.
* zijn de drijfstangen recht? Zijn ze gecontroleerd na constatering van de defecte zuigers? Zijn de zuigers onderling uitgewogen voor montage?
* een probleem met de centrering van de koppeling. Is het pilot lager midden in het vliegwiel aanwezig en in orde? Dit lager ondersteunt de priseas van de bak en zorgt ervoor dat de priseas en koppelingsplaat gecentreerd blijven.
* is de koppelingsplaat mee vervangen met de drukgroep? Dat staat er niet bij.
* dat het geen mechanische onbalans is, maar iets in de ontsteking of injectie. Met name de twee gevreten zuigers zijn mogelijk een aanwijzing. Het zou kunnen zijn dat er een electrisch probleem zich voordoet waardoor de twee cylinders die gevreten zijn veel te vroeg worden ontstoken, of dat er iets anders daar misgaat, met veel krachten en trillingen in het drijfwerk tot gevolg.

magkemp (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je reactie op dit probleemgeval.
Het was al een heel verhaal geworden maar hierbij nog even een aanvulling op je aanwijzingen:
Deze auto's hebben een standaard vliegwiel, het concept stamt nog uit de jaren 50/60, alu blok met dohc. Dit vliegwiel is samen met drukgroep, krukas, pouli en drijfstangen geballanceerd en uitgewogen. Ik denk de zuigers niet omdat deze toch vervangen moesten worden.
Over het prise-as lager zal ik eens navragen bij de garage.
Er is een nieuwe koppelingsplaat in gegaan.
Ik heb ook aan de mogelijkheid van de ontsteking/verbranding gedacht. Tijdens een testrit heb ik bij het uit laten rollen van de auto de ontsteking uitgeschakeld. De trilling komt bij de vermelde toeren onverminderd terug.
Vraag ik mij af of de trilling kan ontstaan door distributie/nokkenassen? Distributie wordt verzorgd door onderin een kleine ketting en naar de nokkenassen een lange ketting met mechanische spanner.
Of zou de trilling "normaal" zijn maar is de fout in het doorgeven van de trilling naar de carrosserie?
Motorsteunen zijn vervangen.
Eén dezer dagen gaat de auto weer terug naar de garage omdat dit euvel er nu toch echt uit moet. De garage is hier ook niet blij mee want zij willen het probleem toch oplossen.
Mocht iemand nog een idee hebben, alles is welkom.

dvanderp71 (0), 14 jaar geleden

Ok. Ik denk dat de nokkenassen en distributie dit probleem niet kunnen veroorzaken.
Er is al zoveel gedaan en geprobeerd. Het probleem doet zich alleen voor wanneer de koppeling niet is ingetrapt. Ik denk nu dan toch echt aan het centrale lager in de krukas (het zit eigenlijk niet in het vliegwiel maar in de krukas), waar de prise as invalt. Als dat lager defect is, is de koppelingsplaat nooit goed gecentreerd en kan je trillingen krijgen.
Een test die je zou kunnen doen: Als je bij een testrit de trillingen voelt, en dan de pook zonder te ontkoppelen uit de versnelling haalt, blijven de trillingen dan als je in zijn vrij de motor naar 2000 toeren brengt? En zijn ze dan weg als de koppeling vervolgens wordt ingetrapt? Zoja, dan is er zeker iets met de centrering van de koppeling mis.
Succes.

magkemp (0), 14 jaar geleden

Het heeft even geduurd maar heb nu toch eindelijk de voorgestelde test kunnen doen. Het blijkt dat er geen trillen waarneembaar is zodra de pook in z'n vrij staat en de motor op 2000tpm draait.
Blijkbaar wordt de trilling doorgegeven via de motor naar de aandrijving?
Ik heb nog even aan de garage gevraagd over dit lager maar het is al vervangen. Heb de spider nu weer bij de garage gebracht, ze gaan een hernieuwde poging wagen. We wachten af.

NLchaosNL (0), 14 jaar geleden

hey, t is zomaar en hersenspinsel hor.. maar heeft deze motor balans assen? en gaat daar niet iets mee mis op het bepaalde toerental? dat ze net niet helemaal lekker draaien ofzo..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo Spider of stel zelf een nieuwe vraag.