Wie heeft een suggestie voor de oplossing van het volgende probleem. Betreft alfa 156 2.0 liter op Vialle LPI.
De motor staat zowel op benzine als LPG constant tussen 200 en 1200 toeren te draaien.
Uitlezing op de examiner geeft lambdasonde probleem. Lambda vervangen, geen resultaat. Stappenmotor vervangen, geen resultaat, luchtdebiet meter, nieuwe bougies, nieuwe injector (1) geen resultaat. Op advies van de alfa dealer gasinstallatie uit laten lezen bij een gasspecialist; geen bijzonderheden alleen roept zijn systeem lambdasonde signaal onderbroken. Sinds gisteren wil de auto niet meer op gas rijden zodra hij op temperatuur komt. begint met inhouden en doet op een gegeven moment helemaal niets meer. ANWB wegenwacht erbij gehaald, alleen het probleem is dat de auto niet op gas wil rijden bij warme motor, de wegenwacht kwam natuurlijk bij een koude motor en kon niets vinden. Koelwater temperatuur is 90 - 115 graden. Het varieren van het toerental is begonnen na het vernieuwen ( bij de alfa dealer) van een koppakking, meteen ook nieuwe distributie riem, balansas rol, spanrollen, multiriem, nokkenasverstelinrichting, thermostaat, radiateur, en waterpomp vervangen. toch blijft de temperatuur oplopen tijdens filerijden tot 115 graden. fan draait ( de goede richting op) ben al een kapitaal kwijt geweest aan deze auto en de garage kan het probleem niet vinden. Wie heeft de oplossing of welke alfa monteur wil naar dit probleem kijken voor een schappelijke prijs?
c. visser
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je de exacte foutcode, liefst met nummer?
Wat geeft de lambda-sonde aan op benzine?
ik heb geen nummer van de foutcode, melding is lambdasonde. de lambdasonde geeft 414 mV aan en blijft daarop staan. Ik heb de sonde laten vervangen door een originele Alfa lambdasonde; zelfde foutmelding, zelfde mV ( 414). Aangezien de fout daarmee niet werd hersteld heeft de garage de oude sonde weer terug geplaatst.
ben vanmorgen nog even naar de garage gereden; zij verdenken de lpgpomp in de tank dat deze defect is.
ik heb geen idee of dat de oorzaak kan zijn dat hij na een bepaalde tijd niet meer op gas wil rijden, mij werd verteld dat dan de gehele tank ( ringtank) vervangen dient te worden omdat de pomp niet te vervangen is.
15 jaar
Geldt de opgeven waarde van 414mv wanneer de motor op benzine loopt?
Zo nee, op benzine meten.
Zo ja, lijkt op een draadbreuk, maar eigenlijk verwacht ik dan 440 - 450mv.
Rijd eens een paar dagen op benzine en kijk dan hoe de motor loopt. Moet eerst goed zijn op benzine, daarna gas afstellen/repareren.
de waarde van 414 mv is gelijk bij benzine en bij gas. geen verschil te zien. men heeft al uren lang gezocht naar een mogelijke draadbreuk maar kunnen niets vinden. men stelt nu voor de draadboom te vervangen en alle stekkers te vernieuwen. men kan echter niet garanderen dat het probleem daarmee is opgelost. De garage roept dat het probleem van het niet op gas kunnen rijden en het varierende toerental los van elkaar gezien moeten worden. De ANWB wegenwacht suggereerde dat mogelijk de koelwatertemperatuur sensor defect zou kunnen zijn en daardoor een verkeerde waarde af zou geven aan de lambdasonde, maar de alfa dealer roept weer dat dat klinkklare onzin is. Ik heb er te weinig verstand van om te kunnen zeggen wat waar of niet waar is. Weet wel dat het plezier om in een alfa te rijden met de dag minder wordt. Bij het op benzine rijden valt het toerental zeer regelmatig terug naar 0 waardoor de motor afslaat. Bijvoorbeeld bij het aanrijden naar een stoplicht of bij het intrappen van de koppeling.
15 jaar
[quote=k.visser]De ANWB wegenwacht suggereerde dat mogelijk de koelwatertemperatuur sensor defect zou kunnen zijn en daardoor een verkeerde waarde af zou geven aan de lambdasonde, maar de alfa dealer roept weer dat dat klinkklare onzin is.[/quote]
Volledig met de dealer eens. De wegenwacht zou eens wat aan cursussen moeten doen, kramen ze geen onzin meer uit.
Kijk een temperatuur sensor kan kapot zijn en de ecu van verkeerde waardes voorzien, maar dat is een kwestie van meten en vervangen wat defect is.
dank voor het meerdere malen reageren op mijn bericht. denkt u dat de suggestie van het vervangen van de draadboom de juiste is? gaat natuurlijk weer een heleboel uren arbeid kosten terwijl er geen resultaat gegarandeerd kan worden.
14 jaar
Kan ik achter de PC niet zien. Ik weet ook niet hoe goed er gemeten is en hoeveel kennis diegene bezit.
voor oldford : eindelijk, eindelijk de oplossing gevonden door Goos van Pelt Alfa Dealer in Veen. Bleek dat een pinnetje in de stekker aansluiting op de benzine computer afgebroken was. Dit had tot gevolg dat het lambda signaal niet werd doorgegeven. Nieuw deksel geplaatst en probleem is verholpen.
14 jaar
Goed dat het gevonden is zonder een complete daraadboom te installeren.
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar