Hallo, even sneaky een berichtje over mijn 1.8 lybra bij jullie alfasti omdat zeeeeeer duidelijk jullie veel meer techneuten zijn en begaan zijn met de techniek van jullie auto´s en dat schijnbaar lancia en alfa toch wel zeer veel overeenkomsten hebben (motorisch)
-
Ik heb dus een lybra sw 1.8ltr 16V gekocht en die loopt stationair WARM!!!!!! onregelmatig, wil een enkele keer ook wel eens afslaan zelfs, bij ietwat gas geven merk je niets en tijdens normaal rijden ook niet, laat je tussen het schakelen veel tijd zitten daald het toerental dusdanig schijnbaar dat hij weer ietwat schokkerig aan voeld.
-
Nu kom ik telkens weer die nokkenasversteller (regelaar) tegen in heel veel berichten,overal duikt dat ding op, en persoonlijk vind ik hoe een dergelijke klacht klinkt in het motor gedrag wel erg overeenkomend met mijn klacht.
-
Aleen de garage waar ik hem vandaag heb gebracht hebben o.a. op aan geven van mij gasklep huis gereinigd en zijn er redelijk van overtuigd dat het niet de versteller is, ik dus wel!! nu zijn het geen monteurs van alleen italiaanse auto´s maar toch ook wel erg ervaren in mijn ogen, wie kan mij please please meer of in ieder geval iets vertellen over het nut of gewoonweg toch dus proberen te vervangen van die versteller??
-
P.s. is het trouwens niet ongewoon wanneer ik met een relatief warme motor een stekker loshaal tussen de 1e en de 2e cylinder , in ieder geval dus uiteraard onder de boverste zwarte kap tussen voor het oog een stekker gepotitioneerd tussen een 1e en een 2e cylinder dat de auto exact het zelfde loopt als wanneer ik de stekker er weer op doe en de auto dan start, hij loopt dus op beide momenten het zelfde (erg onzuiver dus)
-
Ik hoop dat u begrijpt dat ik mij tot u wend,want bij de lancia rubriek krijg ik dus geen enkele re. en okay misschien slijmerig maar bij jullie van alfa wordt wel erg technisch inhoudelijk gecommuniceerd, dus ik heb hoop, ik hoop terecht.
-
Bij voorbaar h.dank., d.j.c. uit E.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nokkenas versteller maakt een dieselend geluid als deze defect is, volgens mij doet die bij stationair toerental erg weinig.
zou eerder eens de LMM laten checken...
of iets met de Lambda sonde ...( ben geen techneut, maar zijn de dingen die je uit ervaringen van andere opsteekt )
succes.
Hallo, dank je voor de tip allereerst, ook ik hoor en lees steeds dat een defekte nokkenasversteller o.a. een dieselend motor geluid (gedrag) met zich mee zou moeten brengen wanneer deze stationair loopt en dat doet hij dus absoluut niet.
-
ZEER toevallig is er bij de rubriek lancia ook iemand met een zelfde soort klacht onder de noemer van;"slecht onregelmatig staionair lopen en inhouden bij konstante snelheid".
Hopenlijk,misschien zefs waarschijnlijk is het handig te verwoorden dat afgezien dat hij ook wel eens met koude motor slecht aanslaat het onrustig (onregelmatig)stationair draaien niet aanwezig is bij een nogmaals koude motor, dit moet toch iets aanwijzen of in ieder geval uitsluiten!!?
-
Punt 2 is dat de veel aangewezen boosdoener de lmm ook weer wordt omschreven als veroorzaker dat deze bijv. onder "last" en bijv.boven een x-aantal toeren merkbaar roet in het eten gooit, dat doet ie dus ook niet, en het ook voor mij bekende inhouden bij accelereren zeg maar stotteren blijft ook weg.
-
Ik las onlangs uiteraard bij problem-car dat een 156er met ook een 1.8 16V exact het zelfde deed, stationair met een warme motor slecht (onrond) lopen en bij een konstante snelheid in een willekeurige versnelling inhouden, wat is wijsheid en waar zou ik ´t moeten zoeken, lambda-sonde??een zogeheten lek(je) naast de KAT??
-
ANYONE???
-
Het verhaal van lmm vervangen,bougies, kabels al dan niet gemaakt van platinum en goed voor 100.000 km klinken niet passend bij het gedrag v.d. motor, en toch heb ik ´t idee dat ik niet de enige ben met juist exact deze klacht, ik hoop van harte op alsnog de reddende tip c.q. aanwijzing.
-
Dank,dank,dank.
16 jaar
Die stekker die je lostrekt is de regelklep voor de nokkenasverstelling. Die doet stationair niets.
Deze regelaar zou je eens kunnen demonteren. Zit met 2 torx boutjes vast. Eronder zit een asje wat de oliedruk doorlaat voor de versteller, deze gaat wel eens vastzitten, dan loopt je motor onrustig en slecht stationair. Even de boel goed schoon maken en het asje er zo weer inzetten dat het met druk van een vinger ook weer netjes omhoogkomt.
Succes!
nokversteller kan je controleren door er een rechtstreekse + (12) op te zetten(motor uit)
motor starten,zal dat niet of slecht doen,de nokversteller geeft nu zen volledige graden aan nokkenas.
indien alles normaal met de directe plus en starten is nokversteller stuk,er zijn nog manieren om te controleren,maar deze doe ik vaak.
16 jaar
nikken as versteller begint tussen de 2.500 en 3.000 tpm te werken na gelang je meer vraagt van de moter vraag je veel dan gaat hij bij 2.500 toeren werken doe je het rustig dan bij ongveer 2.750 tpm kijk eens naar je lmm lucht massa meter
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar