Alfa Romeo 156: klapperen van oliepomp/ketting/wiellen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4jtd

ik heb bij mij twee 156 2.4jtd lopen en allebij maakt de oliepomp tijdens stationair lawaai.
volgens de dealer vrij normaal voor deze type motor en kan het geen kwaad.
een van m'n klanten vind het erg storend en vraagt of er wat aan te doen is.
De dealer kan mij niet zeggen of ik alleen de tand wiellen en ketting moet vervangen of ook de olie pomp.

mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee, en/of kan iemand mij advieseren over een plan van aanpak!

bvd. Mark laanstra.

audivw

Geplaatst door audivw (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 156? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

berendonck (0) PRO, 16 jaar geleden

Bovenste banjobout van turbo controleren er zit een filtertje in (kan dicht zitten en de turbo maakt dan ook lawaai), tevens de oliedruk meten.

Oliepomp tandwielen en ketting zou ik zo niet weten.

audivw (0) PRO, 16 jaar geleden

dit lijkt mij niet het geval.....
het geluid komt echt bij de olie pomp weg.
heb overigens de krukas demper ook al vervangen omdat deze zowiezo overleden was .
het geluid blijft aanwezig en is alleen hoorbaar waneer je het pedaal uit stationair haalt
wanneer de motor warm word , word het steeds erger als koud is klein beetje.
ik denk echt de olie pomp. maar wat hier aan te doen??

berendonck (0) PRO, 16 jaar geleden

Maakt hij ook lawaai als de multiribriem er af is?

audivw (0) PRO, 16 jaar geleden

ja ook als de multieriem er af is, ik zal wel weer de enige zijn.
het is geen lager geen poeilie heb carter er ook al onder weg gehad.
lijkt echt op de olie pomp!

berendonck (0) PRO, 16 jaar geleden

Het zal dan wel de pomp of de ketting zijn?

jeroen pinda (0) PRO, 16 jaar geleden

balansassen worden aangedreven door een ketting welke meestal naar een aantal jaaren geluid gaat maaken ketting en spanner vervangen ( niet te verwaarewn met distr. riem ) alles zit achter de olie pomp veel werk dus

ger fcn (0) PRO, 15 jaar geleden

hallo, ik heb dit bij mijn eigen 2.4 jtd ook gehad ,en dit is al een oud bekend probleem, namelijk de oliepomp.
om precies te zijn de aandrijving er van tussen balansas en oliepomp
de uitsparing in de pomp is uitgeslagen teveel ruimte en dan gaat de balansas klapperen ,bij de een is dit meer als bij de ander
kwam vroeger veel voor, en is best wat werk, maar goed te doen. nieuwe gemodificeerde pomp is er al weer een tijdje
herkenbaar aan ronde doorlopende balansas aansluiting ik heb er al best wat gedaan en met succes.
bij mijn eigen auto is het al weer 70.000km stil

savalibram (0) PRO, 15 jaar geleden

dat is een kwaal bij deze auto's
en komt inderdaad van de oliepomp af....vervangen dus

audivw (0) PRO, 15 jaar geleden

goed, mijn klant komt binnen kort langs en zullen we wat gaan demonteren, we zullen het zien en jullie worden hiervan op de hoogte worden gehouden, bedankt voor jullie hulp tot zover.
mvrgr, mark laanstra.

audivw (0) PRO, 15 jaar geleden

beste heren collega's inderdaad, na het vevangen van de olie pomp is hij nagenoeg stil.

mijn dank... en inderdaad hier zit wel even werk in, en is niet voordelig.
mvrgr mark

Patje8412 (0) PRO, 15 jaar geleden

hallo ik ben er ook mee bezig..... maar krijg de middelste krukasbout niet los..... Iemand een idee? Hoe ik dit makkelijk kan doen... En hoe vast moet ie als ie los is geweest.?

audivw (0) PRO, 15 jaar geleden

krukas bout heeft links draad!!!!!

maar je zal hem inmiddels al los hebben.

Patje8412 (0) PRO, 15 jaar geleden

idd , alles is rechtse draad alleen die bout is links......

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.