Algemeen: Aanhaalmoment wielmoeren

Hallo

Ik ben op zoek naar het correcte aanhaalkoppel voor de wielmoeren van een Aston Martin Vantage V8.
Iemand enig idee?

Groeten

exclusive-oldtimer

Geplaatst door exclusive-oldtimer (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

erik007 (0), 12 jaar geleden

http://www.dormanproducts.com/documents4...
heb je hier wat aan?

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

rond 100Nm

exclusive-oldtimer (0) PRO, 12 jaar geleden

Ok thanks

Hier heb ik zeker wat aan. Hartelijk dank

Grtz Bart

burgkop (0), 12 jaar geleden

Wanneer ik op die lijstjes kijk, zie ik alleen oudere auto's.

Zelf zoek ik de aanhaalmomenten van Suzuki Alto 2011
VW Polo Bluemotion 1.2 Comfortline 2011 (als ik bij Pon informeer zeggen ze: vraag het bij een dealer)
Kia Picanto 2011

Uiteraard ook lopen zoeken, maar zie geen moderne lijsten, of kijk ik niet goed?

Iemand die ze weet in kgm?

fractalic (0) PRO, 12 jaar geleden

aanhaalmoment wielbouten en wielmoeren

M12 = 110Nm of 11kgm
M14 = 130Nm of 13kgm

10Nm komt overeen met een 1kgm
de aanhaalmomenten is voor droge propere schroefdraad dus geen klodder vet eraan !!
twijfel je als ze proper zijn dan maak je ze zuiver met een stalen borstel
bij alu velgen maak je het naafgat zuiver en mag je een klein beetje vet eraan doen om oxidatie tegen te gaan
niet duidelijk ? stel dan je vraag

burgkop (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor bericht.
Ik weet zo de draad diameters niet, maar dat is wel te meten natuurlijk.
Wel opletten of het een bout is of moer, omdat een moer met sleutelmaat 19 op een dunner tapeind zit dan een bout met sleutel wijdte 17mm. is.
Daarom is het handiger om een lijstje te hebben wat bij de auto's hoort, maak je ook geen fouten.
Maar een modern lijstje heb ik nog niet gezien, alleen oude modellen.
Is dat niet ergens in pdf te halen?
Ik doe overigens nooit vet aan de bouten of draadeinden.
Soms wat siliconenspray, tegen het krakend los en vast draaien.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

@burgkop:
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, doe dit dan in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar “antwoordt direct” boven staat en NIET via de button “citeren”.
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde.

burgkop (0), 12 jaar geleden

Dacht dat het makkelijker en duidelijker is wanneer je het bericht herhaald (of een deel er van) dan weet de lezer waar het een reactie op is.

fractalic (0) PRO, 12 jaar geleden

M14 bouten kunnen ook een boutkop van 17 hebben maar ook 19 en 21 of 22 ......
dus als je niet weet welke diameter schroefdraad je hebt dan meet je
ga dan niet uit van de maat van de boutkop .....

als de bouten of moeren kraken maak je ze proper

burgkop (0), 12 jaar geleden

@ fractalic

Bedankt voor bericht.

Dat is dus precies wat ik bedoel: je kunt beter de aanhaalmomenten aanhouden die bij de bewuste auto horen.
Ik snap alleen niet dat je ze wel ziet van oudere modellen, maar van verleden jaar en dit jaar heb ik ze nog niet gezien.

Als ze kraken zijn ze vies?
Hoeft niet hoor, mijn net nieuwe Alto, nog geen 2 maanden oud, niets te zien aan de draadeinden, kraakte ook, vandaar de lichte spray.

Weet iemand een modernere lijst, moet toch bij elke bandenleverancier hangen lijkt mij.

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

[quote=burgkop]Dacht dat het makkelijker en duidelijker is wanneer je het bericht herhaald (of een deel er van) dan weet de lezer waar het een reactie op is.[/quote]
Juist niet; alles 2x lezen werkt verwarrend en draagt niets bij.
Gewoon direct antwoorden volstaat.

mvg,
Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.