close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: scheeps motor fnm

hallo heb hier een scheepsmotor staan waar de riem van versprongen is

http://www.flickr.com/photos/govert1970/...

weet iemand van jullie hoe hier de merktekens moeten staan?

of heeft iemand er documentatie van?


als je op de link klikt zie je meerdere afbeeldingen van de desbetreffende motor

Geplaatst door

teczwolle (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De motor lijkt op de 1700 diesel die in de Fiat Ritmo gebruikt werd.
In autodata beschreven.

Gerard.
Stuur anders je fax.no.

ja ik vond ook al die die daar veel op lijkt maar wat ik zo vreemd vind is dat er bij fiat 3 tandwielen zitten en op deze motor 4
ik kan die laatste niet thuis brengen waar die voor is


@gerard fax nr heb ik zo niet bij de hand kan je em ook naar mij mailen?

teczwolle 0
badge

13 jaar

op de sites staan alleen de jongere modellen , het model wat ik hier heb is ergens van my 87 ong

teczwolle 0
badge

13 jaar

Die foto's heb ik gemaakt. Is het toevallig diezelfde motor? De eigenaar zou naar Zwolle varen.

In eerste instantie liep de motor nauwelijks, bleef alleen aan de praat als de pomp bijna in vollast werd gehouden en dan rookte hij flink. Het eerste vermoeden was dat de timing niet goed was, er was ook te weinig geschiedenis van bekend. De tank bleek vervuild te zijn, dat was ook niet zo goed.

Op het nokkenastandwiel staan drie merktekens:
-streep = begin compressieslag
-punt = BDP compressieslag
-twee puntjes = BDP uitlaatslag
Verder is er een kerf op het motorhuis op 12 uur.

Op het tandwiel van de dieselpomp staan twee merktekens, een kort streepje en een lang streepje (op respectievelijk een dal en een tand van het tandwiel).

Op het motorhuis staan geen kerven of merktekens voor de dieselpomp, dus het was niet duidelijk waarmee en welke merktekens met elkaar overeen moesten komen. Uiteindelijk met proberen de volgende stand gevonden waarmee de motor weer stationair kon lopen: groot merkteken van nokkenastandwiel tegenover kerf, klein merkteken op het dieselpomptandwiel iets voor 12 uur, maar of dat de juiste stand is, bleef onduidelijk. De motor liep, maar was wel wat rokerig.

Volgens de Bosch-site is de pomp (nr. 0460494044) gebruikt bij Fiat type X8/28. Je ziet het nummer ook wel terugkomen bij 1.7D-blokken (Ritmo bijvoorbeeld).

Govert-071 0

13 jaar

ja klopt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

das mn zwager
ben er gisteren geweest maar als ik ut zo bekijk , als ik de nokken as op tijd heb staan (merkteken op 12 uur) ( streep op tandwiel) dan staat de brandstof pomp 3 tanden verkeerd!

wel erg vreemd omdat de motor eigenlijk goed loopt tot dat ie moet trekken dan slaat ie af

teczwolle 0
badge

13 jaar

ik hoop ook dat het gaat lukken om de juiste afslel standen te vinden zodat de boot alsnog naar zwolle toe kan varen

teczwolle 0
badge

13 jaar

De pomp hebben we uiteindelijk teruggezet op de stand waarin hij stond: Nokkenas op merkteken, dieselpomp met kleine streep iets voor 12 uur.

Als we aannemen dat de dieselpomp op 12 uur moet worden afgesteld, dan zijn er vier mogelijkheden:

Nokkenas op merkteken > dieselpomp op klein merkteken of dieselpomp op groot merkteken
Nokkenas op punt > dieselpomp op klein merkteken of dieselpomp op groot merkteken

We hebben er een paar afgewerkt en N-as op merkteken en D-pomp op klein merkteken gaf het beste resultaat.

Op het motorhuis bij het dieselpomptandwiel troffen we ook nog een centerpuntinslag aan, op ongeveer 8 uur. Kan toevallig zijn, maar ook een instelpunt. Voor de volledigheid meld ik het.

Er was een extra tandwiel op de distributieriem aangesloten voor de aandrijving van een waterpomp (koeling).

Als de motor bij belasting uitvalt, is er dan geen probleem met de lucht- of dieselaanvoer? De luchtaanvoer hebben we niet bekeken, er zat een soort lage druk turbo tussen.

Govert-071 0

13 jaar

Ik hoorde via via dat de dieselpomp het toch niet zo leuk vond om gedraaid te hebben zonder waterscheider en hoofdfilter, er was roestschade in de pomp.

Govert-071 0

13 jaar

klopt ik heb dat ook gehoord

is dus een complete revisie van de pomp nodig

ik denk niet dat het trouwens aan het even draaien lag maar dat het water er al eerder in zat.

ook stond de brandstof pomp 4 tanden verkeerd, vreemd dat ie nog wel liep zo en nog wel redelijk ook.

we wachten het verdere verloop af.

heb trouwens contact gehad met fabrikant en volgens de gegevens die ik op de foto s heb gezien is dit een 1366 cc turbo motor

teczwolle 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.