Goedendag allemaal,
Nieuw op dit forum, sinds jaar en dag bezig met motoren. Onderhoud/reparaties doe ik waar nodig ook aan onze auto's.
Nu zit ik met een probleem waar ik er even niet weet wat de juiste volgende stap is om te nemen.
Mijn Yaris bj 2000 heeft al een aantal jaren dat de ABS onterecht ingrijpt bij snelheid >5km/u. Heeft nooit prioriteit gehad maar wilde het nu wel aan gaan pakken.
Sensoren voor gedemonteerd, zaten allemaal roestdeeltjes op. Schoongemaakt en nogmaals geprobeerd. Werd een stuk beter maar na een aantal 100m rijden ABS lampje.
Gaf code 31 aan (right front wheel speed sensor fail).
Spanning gemeten op stekkers van de sensoren links+rechtsvoor. Beide gelijk in rust. Weerstanden op beide sensoren 1.59kOhm.
ABS krans had op een aantal tanden roestaanslag dus deze schoongemaakt en gereset. Lampje blijft terugkomen met code 31. Krans links nog niet schoongemaakt.
Wat is mijn volgende stap? Vermoed toch dat de sensor RV defect is. Wat kan ik nog doen om dit te bevestigen? In rust komt het lampje niet terug, na stuk rijden wel en blijft er dan ook in.
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Of de krans is dermate door roest aangetast dat er een onregelmatig signaal ontstaat , afstand tot ring te groot is ook mogelijk , een scheur in de krans enz.
Weerstand van sensor links en rechts is hetzelfde ?
Weerstanden zijn bij beide sensoren gelijk.
Krans rechts (waar na uitlezen het probleem zou zitten) is schoongemaakt en geinspecteerd op scheuren.
Linker krans heb ik nog niet schoongemaakt, vergelijkt de ECU signaal van links met rechts? De linkerkrans kan ik in ieder geval nog schoonmaken om te proberen.
Afstand van de sensor is niet verstelbaar.
3 jaar
Linkerkrans nu ook schoongemaakt.
Lampje blijft komen en abs blijft ingrijpen.
Zat eraan de denken om de sensoren uit te wisselen.
https://youtu.be/79I3rfP-IkE
3 jaar
Begin anders eens met uitlezen .
Dat had ik al gedaan zie m'n eerste post.
Inmiddels het probleem gevonden.
Het pasvlak van hetsensorgat heeft te lijden gehad onder de tand des tijds en weersinvloeden.
Ongeveer 3/4e van het pasvlak was weggerot waardoor na het losdraaien de losse delen ertussen uit zijn gevallen. Bij monteren in de eerste instantie niet opgevallen. Sensor kantelde dus iets door het vastdraaien van de bout.
Pasvlak weer vlak gemaakt en het abs lampje is weg en hij grijpt niet meer onterecht in.
Zat nog te twijfelen om een ring eronder te zetten maar blijkt niet nodig
3 jaar
Bovenin zat een bultje oud staal wat nog leefde :).
In ieder geval bedankt voor het meedenken
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar