Algemeen: Agressief motorolie spoelen; tips?

Beste mensen,
Mijn oliefilter bleek verstopt te zitten (na 5 maanden en 7K) en er zit een zilveren gloed over de olie. Haal ik mijn vinger door het oliefilter, is het net grafiet als het ware.
Alles is nog wel vloeibaar, maar grafietachtig.
Ook tikt er nu een klepstoter (hydraulisch).

Lang verhaal kort: ik wil op een zo rigoureus mogelijke manier het smeersysteem spoelen. (Heb ik het nooit zo op gehad, maar nu is het niet anders)
Nu zijn er 1001 spoelmiddeltjes maar het lijkt me niet erg nuttig om (nog geen) halve liter bocht bij 6,5 liter olie te gooien: ik heb het idee dat een hoop van die middeltjes leuk zijn voor de verkoop, maar dat het daarbij wel ophoudt.

Op het moment ben ik zelfs in staat om hem 6 liter thinner te geven ;)
Gekkigheid natuurlijk, maar ik moet iets erg agressiefs hebben om ook die stoter weer gangbaar te krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee, agressief spoelen?
Iets "out of the box" bijvoorbeeld?
Er zit al een hoogwaardige fullsyntheet in, dus ATF zal het verschil ook wel niet maken.
Ik ga hem sowieso een aantal malen verversen met goedkope olie en een rijtje nieuwe filters.

Cees vd Velden

Geplaatst door Cees vd Velden (0) badge , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

10 maanden geleden - harry4203

badge

Die zilverachtige gloed en wat je verder omschrijft duidt op motorschade. dan heeft reinigen in mijn ogen weinig nut meer, sterker nog, dat kon wel eens zn definitieve dood betekeken. wat voor auto betreft het eigenlijk?
We lieten vroeger een auto wel eens even op ontvetter lopen, maar nogmaals, denk dat het vergeefse moeite is.

10 maanden geleden - kaleido 1

badge

Zoals harry ook al schrijft , er zit veel metaal slijpsel in je olie , alles wat je doet zal niet meer helpen.
Schade kan zich nog beperken tot reperabel maar daar isbpnderzoek voor nodig , lagerschalen controleren bv.
Maar schade zal door de hele motor aanwezig zijn verwacht ik.
Dieselolie wil ook wel helpen alleen stationair laten draaien , als het echt mis is is het daarna zeker over.

10 maanden geleden - Cees vd Velden

badge

Bedankt voor de reacties beste mensen.
Het gaat hier om een BMW N52 motor uit 2005, 2,5 liter 6 cilinder.
Tja, ik meen ook een drijfstang- of krukaslager gezien de kleur. Ik heb het kleppendeksel eraf en zie bij de nokkenassen geen rare dingen. Sterker nog; die zien er als nieuw uit......
Een goede spoeling de nekslag: kan zijn ja, maar dan weet ik het ook maar.

Ergens heb ik nog een klein beetje hoop: de vorige eigenaar "had een mannetje" die dingen aan de auto deed en ik ben HELE rare dingen tegengekomen. Echt enorm stomme dingen ook; ik kan er een boek over schrijven.
Zal me dan ook niets verbazen als hij er ooit een bout in heeft laten vallen die vermalen is of als hij een bijzonder goedje als "prima toevoeging" zag.
Ik bedoel; luchtaanzuigbuis NAAST het gasklephuis, bovenste ontluchting (voor membraambeweging) van de ccv afgedopt, ring oliefiltercap dwars over het schroefdraad, afgebroken bouten in het klepdeksel maar gewoon laten zitten en ik kan nog wel even doorgaan.

Mijn idee is dan ook; ik stop er wat geld in om te spoelen, sla een kruisje en hoop op het beste. Anders houd het sowieso op.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.