auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Algemeen: Airco lek of niet?

Mijn garage beweerde dat mijn airco lekte bij de condensor en daarom niet meer koelde (na 2 jaar door mij te zijn gebruikt). De monteur zei dat hij dat kon zien door met een lamp te richten op de condensor. Advies: plaatsen van een nieuwe condensor. Ik ben echter voor een second opinion naar een andere garage gegaan.

Die hebben de werking van de airco getest en na meting blijkt dat er weinig aan de hand is. Dit zijn de uitslagen van de meting:

Drukproeven: 15 minuten op 15 bar beproevingsdruk (uitslag ok)
Vacumeren: standtijd 30 minuten ---> 1040 micron
Omgevingstemperartuur 22.8 graden. Uitstroomluchttemperatuur 6.8 graden
Lagedruk 3 bar
Hogedruk 13 bar
(Gevoeligheid lekdetector <5 ppm)

De airco werkt op dit moment weer prima (590 gram koudemiddel toegevoegd).

Kan iemand mij zeggen hoeveel zekerheid ik nu heb over het wel of niet lekken van de airco? Of is er nog steeds de mogelijkheid dat de 1e garage gelijk had?

Wie geeft mij het antwoord?

Geplaatst door

Ferrie1206 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=Ferrie1206]De airco werkt op dit moment weer prima (590 gram koudemiddel toegevoegd).[/quote]
Als het systeem dicht was geweest, was de 590 gr. toevoeging niet nodig geweest.
Zonder koudemiddel - of met teweinig koudemiddel - werkt het systeem niet.
Er zal dus niets mis zijn met de werking maar wel met de dichtheid van het systeem. En inderdaad, de condensor is daarbij in de meeste gevallen de oorzaak. Die rotten allemaal door door pekelwerking, rottende bladerenenz.
Als het systeem in het verleden al eens is gevuld met een lekdetectievloeistof, kan men dit later zien middels een UV-lamp.
Ik heb het idee dat de 1e garage er serieuzer naar gekeken heeft dan de 2e..........

Petje57 0
badge

10 jaar

Dankjewel voor de duidelijk reactie! De test zegt dus niet altijd zo veel over het wel of niet lekken. De 2e garage heeft naar mijn indruk het werk best serieus aangepakt.

Ik heb vandaag overigens iemand gesproken (professional in vrachtwagen-branche) die aangaf dat zij standaard op het werk een druktest van een uur doen. Zou dat voor een personenauto dan meer duidelijkheid geven? Of blijkt altijd achteraf pas of er een lek in zit?

Ferrie1206 0

10 jaar

Als een vorig bedrijf er al een lekdetectiemiddel aan heeft toegevoegd , is dit door de eerste controle waar genomen , geel/groene vlekken op de condensor , dus lek.
Trouwens de drukken zijn wel aan de hoge kant , in een normale situatie zou de 3 bar meer richting de 2 bar moeten gaan.
13 bar pers is ook vrij hoog.
Heeft hij ook gewogen wat er uit kwam aan koudemiddelgewicht , hiervan is ook veel af te lijden.

kaleido 1 7425
badge vip badge

10 jaar

Hoe oud is de auto? Na 6 a 8 jaar kan de condensor wel eens een keertje lek raken door oxidatie. Hoge persdrukken kunnen volgens 'mijn' aircospecialist duiden op een condensor die slecht is (teveel koelvinnen verrot). Dat is ook niet goed voor de aircopomp. Ik ben het het Petje eens dat de eerste garage er serieuzer naar heeft gekeken dan de 2e.

Nico8119 0

10 jaar

Nou nou nou, ik lees hier maar al te meer onzin, die een garage uitvoert!!

15 bar afpersdruk! terwijl 10 bar wordt aanbevolen met een marge van 1 bar meer bij een omgevingstemperatuur tot 40 graden celsius.
Vacumeren hoe lang?
Standtijd van 30 minuten oke, Maar wat was het behaald vacuum voordat de standtijd in ging?
M.a.w. moest voor de standtijd het behaald vacuum 700 micron zijn en na 30 minuten 1040 micron zijn, heeft dit gevolgen.
De garage moet dan het vernuft hebben hoe en wat plus zijn kennis, laat staan ervaring benutten.

De uitstroom temperatuur zegt geen yota van heel dit verhaal.

De 1e garage heeft duidelijk vermeld waar het probleem ligt, maar dat kost geld en geloof je niet aan.

Hoge persdrukken, ontstaan niet direct door een verotte condensor, en zo hoog is de persdruk niet van 13 bar bij 22,8 graden.
Om daarachter te komen zal meer gedaan moeten worden, dan alleen maar naar de persdruk te kijken.

TheoStek 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.