Algemeen: Airco probleem

Beste mensen,

Ik rijd in een Toyota Verso 1.8 liter benzine, bouwjaar 2012 en 119.000 km op de teller.

Het aircosysteem is vorig jaar gevuld en deed het daarna prima. Nu niet meer. Hij doet het volgende :

Bij ca. 18 graden met zon krijg ik het koud in de auto.
De garage meet een temperatuur van 8 graden koele lucht.
Als het buiten warmer wordt, bv. boven de 22 graden met zon, dan lijkt het alsof er geen airco in de auto zit.
We hebben het erg warm en rijden met de ramen open.

De garage geeft aan dat de airco het prima doet.
Op mijn verhaal krijg ik als antwoord : het heeft geen zin om alles te controleren, want ze monteur wist zeker dat hij niets zou vinden. Ik moest er rekening mee houden dat het geen diepvries zou worden met 35 graden buiten want dat trekt de airco niet. Het is een klein apparaat.
Het is echter dit jaar nog geen 35 graden geweest.

De monteur heeft aangegeven dat ik direct mag langs komen als de airco het niet doet met warm weer. Dan zal hij hem direct afvullen.

Volgens mij zit het probleem niet in afvullen. De airco doet het bij voorjaarsweer prima, bij warm weer niet meer.
Het voelt alsof de garage geen zin had om verder te kijken dan naar de hoeveelheid vloeistof en mij te snel naar huis heeft gestuurd.

Wat kan hier aan de hand zijn?
Hebben jullie ervaring met een airco specialist? Zijn die duurder dan de garage of juist niet?

Ik hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken.

Met vriendelijke groet,

Emma

Emma34

Geplaatst door Emma34 (0) , lid sinds 1 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

bert klein (80) PRO, 1 jaar geleden

Te weinig koudemiddel in het sijsteem, bijvullen heeft geen zin omdat je dan de hoeveelheid niet weet.
Sijsteem dient leeg gehaald worden ,kijken welke hoeveelheid er wordt uitgehaald in gewicht,daarna goed vacumeren, daarna sijsteem vullen met het juiste gewicht koudemiddel.
Bij een goed werkend airco zal je in de luchtrooster front 4 a5 graden meten bij 18 graden, bij een hogere buitentemperatuur zal ook het te koelen temperatuur omhoog gaan.

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Doe veel met airco s , ook bij 25 of 30 graden moet je de airco kunnen voelen werken , zal alleen langer duren , draait de pomp wel als je het gevoel hebt dat hij het niet doet ?
Werkt de ventilator op de radiateur , zodra de airco aangezet wordt moet deze gaan draaien ?
Zit je interieurfilter niet verstopt , zitten er bij sommige auto s 2 in , 1 achter het dashbordkastje en 1 buiten in de paravan .
Heb je een automatische airco of een mechanische ?

Emma34 (0), 1 jaar geleden

Bij 25 of 30 graden krijg ik een koele lucht uit de roosters vergelijkbaar met vroeger zonder airco.
Bij weer van ca. 18 graden doet de airco het wel. Het lijkt alsof hij uitvalt.

Ik heb geen idee of de ventilator op de radiateur draait en of ik een automatische of mechanische airco heb. Als ik de airco aanzet, doet hij het meteen. Natuurlijk duurt het even voordat er echt koude lucht uit komt, maar dat is normaal.

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Staat de kachel op koud en de ventilatie niet op recirculatie ?
Automatisch dan moet je een temperatuur instellen , mechanisch dan zet je hem aan en moet je met de warm/koud knop de temperatuur regelen , voel eens onder de motorkap als de airco aan staat of de dikke aluminium leiding rechts passagierskant koud is , kun je meteen zien of de ventilator draait.

Emma34 (0), 1 jaar geleden

Ik moet een temperatuur instellen. De auto regelt zelf of hij de lucht van buiten of van binnen pakt.
De garage meet 8 graden bij de roosters met dit weer. Hij had hem toen op low gezet (minder dan 16 graden). Echter, bij warmer weer wordt de airco niet koud.
Ik zal eens voelen aan de leiding. Maar ik ga denk ik ook een afspraak maken bij een airco-specialist.

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Condensor kan ook verstopt zitten dan kom je ook capaciteit te kort als het warmer wordt.
Bij gewone garagebedrijven kom je zelden iemand tegen die veel verstand heeft van airco systemen, apparaat doet in principe het werk en als de airco het dan nog niet doet dan gaan de vraagtekens aan , zoek een aircospecialist die al een tijdje dit werk doet.

Emma34 (0), 1 jaar geleden

Dank je wel voor al je reacties. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij een aircospecialist. Ik hoop dat hij het kan vinden en het probleem kan oplossen.

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Succes we lezen het wel.

Emma34 (0), 1 jaar geleden

Ik ben vandaag bij de aircospecialist geweest.
De condensor is lek bij de droger. Er zit te weinig koudemiddel in en hij haalt maar ca. 6-7 bar.
De temperatuur bleef hangen op 18.7 graden.

Er moet een nieuwe condensor in en de kosten hiervan incl. nieuw koudemiddel en arbeidsloon bedragen € 450,=.
Zoiets zou een garage ook moeten kunnen constateren !

Ik ben vaste klant bij mijn garage (al ca. 28 jaar).
Dat er een aircospecialist aan te pas moet komen om dit te constateren, vind ik toch wel erg.
Daarom ben ik naar de garage toe gegaan en heb degene gesproken waar ik een discussie mee had gevoerd over wel/niet kapotte airco.
Duidelijk maar netjes aangegeven dat hij wel kapot is. Ik ben heel trouw en als ik kom dan wil ik serieus genomen worden en erop kunnen vertrouwen dat ze serieus kijken naar het probleem.
Dat gaf hij ruiterlijk toe.

Hij is meegelopen naar de auto en heeft het toen inderdaad zelf ook geconstateerd.
Hij rekende dezelfde prijs als de aircospecialist.

Daarna kreeg ik een mooi aanbod : ik betaal alleen de condensor (€ 198,= incl. BTW).
De rest neemt de garage voor zijn rekening. A.s. zaterdag wordt de airco gerepareerd.

Ik ben heel blij met hoe de garage het nu oplost, heel netjes ook.

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Doen ze netjes , zal er verder niet teveel over zeggen , maar dit is precies wat ik bedoel , bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.